شهردار قم در نشست خبری:

متروی قم آماده تست گرم است / بودجه ۱۴۰۰ شهرداری قم بالای ۹۰ درد محقق شد

صافی نیوز / شهردار قم: بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری قم بالای ۹۰ درصد محقق شده است.

به گزارش صافی نیوز، سید مرتضی سقائیان نژاد ظهر یکشنبه در نشست رسانه‌ای با خبرنگاران اظهار داشت: بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری قم بالای ۹۰ درصد محقق شده و اهداف و برنامه شهرداری در بودجه سال آینده، اولویت بندی شده است.

شهردار قم، گفت: تلاش ما بر این بوده که بودجه واقع بینانه باشد و امیدواریم سال ۱۴۰۱ همانند بودجه امسال که ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده و تقریباً محقق شده در سال آینده نیز تمام تلاش خود را برای تحقق بودجه به کار می ببندیم.

وی گفت: بودجه سال آینده شهرداری قم با احتساب بودجه سازمان‌های تابعه نزدیک به ۴ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان است که شاهد رشد ۱۷ درصدی بودجه برای سال آینده هستیم.

سقائیان نژاد با اشاره به مصوبه افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران در سال آینده بیان داشت: در سال جاری ۶۲ میلیاردتومان در هر ماه حقوق و دستمزد داده می‌شد که با این مصوبه پیش بینی می‌شود این مبلغ بالغ بر ۱۵۰ میلیاردتومان باشد؛ با این اوصاف تلاش ما بر این است که بودجه عمرانی به صورت کامل تخصیص یابد.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات شهرداری قم در سال ۱۴۰۰ افزود: پروژه خیابان شهیدان برقعی و فاز سوم خیابان شهیدان روحانی از جمله پروژه‌های شاخص شهرداری در سال ۱۴۰۰ بوده و بوستان زائر نیز در روزهای آینده افتتاح خواهد شد که از بوستان‌های پرفروغ استان قم خواهد بود.

ناوگان اتوبوسرانی در استان قم در سال جاری نو شد

سقائیان نژاد با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی در استان قم در سال جاری جدید و نو شده است ادامه داد: در روزهای آینده نیز ۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر به ناوگان اتوبوسرانی قم اضافه می‌شود که در این صورت دیگر نگرانی در زمینه حمل و نقل عمومی نخواهیم داشت.

وی بیان داشت: برخی از مشکلات شهری همانند جاری بودن فاضلاب در برخی از مناطق شهری قم مربوط به شهرداری نیست و در بافت فرسوده نیز تصمیم گیران چندین گروه هستند.

شهردار قم، عنوان کرد: ستاد بازآفرینی در شهر قم سه سال است که غیرفعال بوده؛ در حالی که اقدامات خوبی در حال انجام بود که معاونت عمرانی استانداری، مدیر کل راه و شهرسازی استان و شهردار قم مأموریت یافته بودند تا پروژه‌ها در این زمینه را دنبال کنند که متأسفانه با تغییرات در وزارت راه و شهرسازی این ستاد تعطیل شد و تصمیمات فقط در تهران اخذ خواهد شد.

سقائیان نژاد با بیان اینکه زمین‌های ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری نیز به مسکن ملی قم واگذار شد ادامه داد: علیرغم هزینه ۱۶ میلیاردی شهرداری قم در این مناطق جهت اختصاص به طرح‌های بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیر رسمی و ساماندهی اطراف حرم این زمین‌ها به مسکن ملی واگذار شد که خوشبختانه در سفر رئیس جمهور قم این زمین‌ها بازگشت و قرار شد ستاد بازآفرینی مجدد فعال شود و تفویض اختیارات قبلی احیا شود.

مصوبات سفر رئیس جمهور به قم در حوزه مدیریت شهری

وی ادامه داد: در جریان سفر رئیس جمهور به قم ۳۰ هکتار برای بافت‌های حاشیه‌ای شهر اختصاص یافت و مقرر شد ریل‌های داخل شهر برداشته شود و سکونت‌های غیر رسمی نیز ساماندهی شوند و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ به صورت جدی به امر ساماندهی بافت‌های فرسوده قم بپردازیم.

شهردار قم، تاکید کرد: نبود مدیریت واحد و پراکندگی تصمیمات، عدم حمایت‌های مالی از سوی دولت و نبود جاذبه‌های سرمایه گذاری و عدم تخصیص تسهیلات بانکی مناسب؛ مانع از آن شد که بافت‌های فرسوده در قم احیا شوند.

سقائیان نژاد ابراز داشت: گسترش خدمات شهری، ایمن سازی پارک‌ها، تقویت آتش نشانی، ارتقا حمل و نقل و بهبود ترافیک، بافت‌های فرسوده، رعایت مسائل زیست محیطی، استفاده از انرژی‌های نو در پارک‌ها، تسهیلات ترافیکی، احداث تقاطع‌های مختلف و ایجاد پارکینگ‌ها در سطح شهر از جمله برنامه‌های شهرداری قم در سال آینده است.

پروژه‌هایی که در سال ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود

شهردار قم عنوان کرد: تقاطع غیر همسطح شهید کیوانفر در سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد، همچنین تقاطع فردوسی و صدوق از دیگر پروژه‌های مهم سال آینده شهرداری قم است.

وی با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام استان قم از جمله روگذر میدان نماز گفت: ۶۷ میلیارد تومان بودجه برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شده که رو گذر آن امسال قرار بود تکمیل شود که مشکلات زیرساختی مانع از این امر شد و امیدواریم تا پایان فروردین سال ۱۴۰۱ روگذر آماده بهره برداری شود.

شهردار قم، اضافه کرد: ادامه تونل بلوار جمهوری با ۳۰۰ میلیارد تومان در حال انجام است که تا پایان فروردین سال آینده به اتمام می‌رسد.

وی افزود: ساخت ادامه تونل غدیر نیز در دستور کار خواهد بود و فاز ۵ عماریاسر از خیابان معلم تا خیابان ممتاز در دو ماه اول سال آینده افتتاح می‌شود که ۷۴ پلاک دیگر برای این پروژه باید تملک شود.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: مطالعات پروژه تونل امام موسی صدر در سال آینده انجام خواهد شد و برای نهضت آسفالت معابر ۱۱۵ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ اختصاص داده شده است.

ساماندهی پارکینگ شرقی حرم مطهر

وی با اشاره به ساماندهی پارکینگ شرقی حرم مطهر بیان داشت: پیش بینی می‌شود اگر شهرداری نسبت به این موضوع اقدام کند ۱۶۰۰ پارکینگ ساخته خواهد شد و اگر سرمایه گذار؛ این پروژه را در اختیار بگیرد به جهت نفع مالی خود سه هزار پارکینگ ایجاد خواهد کرد که البته کیفیت کار متفاوت متفاوت خواهد بود.

شهردار قم، در خصوص پروژه‌های اطراف حرم مطهر نیز بیان داشت: برای ساماندهی مجموعه شیخان نیازمند به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم و تملک مغازه‌های خیابان اراک و ساماندهی آرامستان این محدوده نیز در دستور کار سال آینده خواهد بود.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: تملک و ساماندهی محله چهل‌اختران و نیز ساماندهی محله دروازه ری از موضوعات مهمی است که نیازمند بودجه سنگینی است که امیدواریم بخشی از آن در ستاد بازآفرینی تخصیص یابد.

متروی قم آماده تست گرم است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه متروی قم و در اختیار نداشتن قطار برای تست گرم ابراز داشت: متروی قم هم اکنون آماده تست گرم است که در این زمینه نیازمند در اختیار داشتن یک رام قطار سه واگنه هستیم تا تست گرم در طی ۴۰ روز با جابجایی مسافران انجام شود که در این راستا با شهرداری تهران مذاکراتی صورت گرفته که آنها شروطی از جمله پول نقد و تضمین بانکی گذاشته‌اند که مذاکرات در حال ادامه است.

شهردار قم با اشاره به بستن قرارداد دولت با شرکت چینی پوژن برای خرید قطار افزود: قم نیز جز شهرهایی بود که قرار شد قطار آن در این قرارداد تأمین شود که به دلیل تغییرات در دولت و تحریم‌ها و نیز نوسانات قیمت ارز تاکنون محقق نشده اما جدیداً این قرارداد در حال پیگیری است و از طرفی تلاش داریم تا این رام قطار را از کلانشهرهایی همانند مشهد قرض بگیریم که در این زمینه نیازمند همراهی دولت هستیم.

پایان خرداد سال آینده بازنشسته می‌شوم

سقائیان نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص زمان بازنشستگی خود ابراز داشت: پایان خرداد سال آینده بازنشسته می‌شوم اما چون استاد دانشگاه تمام هستم می‌توانم تا سه سال دیگر با تأیید هیأت امنای دانشگاه صنعتی اصفهان به فعالیت خود ادامه دهم.

شهردار قم، ابراز داشت: مدیران قمی توانایی مدیریت شهر را دارند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد و در همین مدت اخیر ۱۳ نفر از مدیران شهری در مسئولیت‌های ملی مشغول شدند که این امر نشان دهنده توجه به امر کادرسازی است و تا روزی که باشم تلاش خود را برای انجام برنامه‌های معطوف خواهم کرد و امیدوارم هرآنچه که خیر باشد برایم رغم بخورد.

قبر در برخی مناطق قم تا ۱۰۰ میلیون هم فروخته می‌شود

وی با بیان اینکه اموات فقط باید در بهشت معصومه دفن شوند که متأسفانه در جاهای دیگر و گاهاً پنهانی دفن می‌شوند افزود: در تمامی شهرهای کشور آرامستان ها دست شهرداری است اما در قم دست اوقاف است و از همان روز اول ورود به قم به این موضوع ورود کردیم که به من گفتند وارد این حوزه نشوم.

سقائیان نژاد عنوان داشت: نگاه اوقاف در این زمینه ممکن است مادی باشد؛ برخی از اتفاقات در آرامستان های قم رخ می‌دهد که در شأن آرامستان نیست و قبر در برخی از مناطق قم تا ۱۰۰ میلیون هم فروخته می‌شود در حالی که بسیاری از قبرها در بهشت معصومه که زیر نظر شهرداری است رایگان می‌باشد.

انتهای پیام/