رحیمی جهان آبادی:

مجلس هر چه سریعتر بسترهای قانونی بیان اعتراضات مردم را تعیین کند

صافی نیوز / یک نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که »قانون اساسی زیرساخت‌های بیان اعتراضات را تعریف کرده است»، گفت: باید مجلس شورای اسلامی در اسرع وقت برای تعریف بستر قانونی جهت بیان اعتراض و انتقاد مردم ورود کند.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر در کشور گفت: اتکای هر نظام دموکراتیک در جهان به مردم است و مردم دیدگاه‌های خود را در قالب انتخابات و یا نقد سیاست‌های جاری و اعتراضات بیان می‌کنند. معمولا این اعتراضات به صورت سندیکایی، ‌صنفی و گروهی انجام می‌شود و یا اینکه در قالب رفتارهای پراکنده بروز پیدا کرده که در کشور خودمان هم شاهد بودیم.
وی با بیان این‌که« چند آسیب اساسی در کشور داریم»، ‌افزود: ما خیلی راحت بستر بیان اعتراض قانونی،‌ نقد و بیان خواسته‌ها به صورت قانونی را برای اصناف‌،‌ گروه‌ها و تشکل‌های صنفی نمی‌پذیریم در نتیجه هر حرکت، ‌خواسته و مطالبه‌ای را به دشمنان وصل می‌کنیم. با این وضعیت اگر دشمن هم کاری نکرده باشد ‌مردم را به دامن دشمن هول می‌دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «طبق قانون اساسی انجام راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح مجاز است و مشکلی ندارد» افزود: با توجه به اینکه احزاب در کشورمان به شدت ضعیف هستند، بیان خواسته‌ها از طریق احزاب و گروه‌های مرجع رخ نمی‌دهد لذا مردم خودشان راسا وارد می‌شوند. این وضعیت نه تنها برای ما که برای هر کشوری آسیب‌زاست.
وی توضیح داد: وقتی مطالبات از طریق احزاب پیگیری می‌شود کار بسیار راحت‌تر است تا اینکه مردم کف خیابان آیند چون در این صورت نه مطالبه به حق مردم مشخص می‌شود و نه تفکیکی بین مردم عادی،‌ اغتشاش‌گر، تجزیه طلب و دشمن صورت می‌گیرد،‌ نتیجه آن هم شرایط و اتفاقات اخیر است.
رحیمی جهان آبادی ادامه داد: در حوادث اخیر اینکه همه مردم در کف خیابان را دشمن بدانیم،‌ اشتباه است؛ این هم اشتباه بوده که بگوییم هر کسی کف خیابان می‌آید، مطالبه به حقی دارد البته باید بپذیریم که بخشی از اتفاقات در کف خیابان توسط ضدانقلاب،‌ معاند، ‌منافق، ‌تجزیه‌طلب و گروه‌های آموزش‌دیده و با داشتن تجهیزات با هدف ساختارشکنی علیه نظام و حتی تجزیه ایران انجام شد منتها در کنارش اکثریتی مطالبات به حق داشتند.
وی با بیان اینکه باید برای شنیدن مطالبات به حق مردم به قانون اساسی رجوع کنیم، ‌افزود: درحال حاضر اولویت با جمع کردن اغتشاش و برگرداندن فضا به شرایط آرام، معقول و منطقی است، بعد از آن باید آسیب شناسی شود که چگونه می‌توان بستری برای اعتراضات قانونی مردم فراهم کرد نه اینکه نیروی انتظامی را رودروی مردم قرار دهیم؛ ‌الان نیروی انتظامی هم مظلوم واقع شده است، وقتی نیروی انتظامی را مقابل مردم قرار می دهید نیروی انتظامی چاره دیگری ندارد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره چگونگی بیان اعتراضات مردم گفت: با توجه به اینکه قانون اساسی زیرساخت‌های بیان اعتراضات را تعریف کرده، باید بستر قانونی آن را تعریف کنیم تا مردم بتوانند حرف‌، اعتراض و انتقاداشان را بیان کنند، موضوعی که در تمام کشورها هم وجود دارد. در این باره باید مجلس در اسرع وقت ورود کرده و بستر قانونی را برای اجرایی کردن ظرفیت‌های قانون اساسی در راهپیمایی و تظاهرات‌های قانونی فراهم کند تا مردم اعتراض و نقدشان را اعلام کنند. در این شرایط فشار از روی مردم برداشته شده و مردم نیز مرز خود را با ساختارشکن،‌ تجزیه‌طلب، منافق و سلطنت‌طلب رعایت می‌کنند.
وی همچنین گفت: اگرچه اغتشاشات اخیر برای ما تلخ است اما یک نکته مثبت در آن وجود دارد؛ در اعتراضات مردمی و اغتشاشات اخیر مردم به شدت رعایت می‌کردند که حرفشان به نفع سازمان منافق و سلطنت طلب مصادره نشود.
رحیمی جهان آبادی ادامه داد: این نسلی که کف خیابان هستند، مطالبات خود را بیان می کنند؛‌ طبق آمار بالای ۹۵ درصد این افراد زیر ۴۰ سال سن دارند یعنی افرادی که آینده ساز جامعه هستند. حتی به فرض اینکه آن‌ها را به هر روشی ساکت کردیم اما آینده جامعه ما دست این‌هاست. باید با آن‌ها صحبت کرده و خواسته‌های به حق‌شان را اجرایی کنیم، ‌اگر هم خواسته غیرقانونی دارند درباره‌اش گفت و گو کرده و آن ها را مجاب و همراه کنیم. وقتی این نسل را مجاب و همراه نمی‌کنیم یعنی خود به خود آن‌ها را به دامن دشمن و کسانی که با اساس کشور مشکل دارند، هول می دهیم.

وی یادآور شد: متاسفانه ایران در خاورمیانه دشمن کم ندارد و خیلی‌ها می‌خواهند مناطق مختلف قومی و مذهبی ایران را تجزیه کنند.

انتهای پیام/