مراغه قطب تولید تخم مرغ و مرغ در آذربایجان شرقی

صافی نیوز / رییس جهاد کشاورزی مراغه: این شهرستان به عنوان قطب تولید مرغ و تخم مرغ در آذربایجان شرقی شناخته می شود.

به گزارش صافی، سیدعلی موسوی حسینی فرماندار مراغه در جلسه بررسی مشکلات واحدهای مرغداری مراغه بیان کرد: از مجموع ۱۵۸ واحد مراغداری فعال در شهرستان، ۵۵ واحد دارای مشکل پروانه است. 

وی با تاکید بر اینکه این تعداد مرغداری فاقد پروانه بالای ۳۰ درصد تولید شهرستان را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: صاحبان این واحدها طی سالیان سال با وجود مشکلات مختلف فعالیت کرده‌اند. 

فرماندار مراغه ظرفیت قابل توجه این شهرستان در زمینه تولید مرغ را یادآوری کرد و افزود: طی ماه‌های گذشته برای حل مشکل کمبود مرغ و بر اساس برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای و استانی مرغ مورد نیاز ۶ شهرستان جنوب آذربایجان‌شرقی و حتی تبریز از طریق کشتارگاه‌های مراغه تامین شده است. 

وی افزود: در حال حاضر نیز فروش به صورت قطعه در مرکز استان موجب ایجاد مشکل اساسی شده که امیدواریم با تمهیدات دستگاه‌های متولی، این مشکل رفع و قیمت مرغ کنترل شود. وی با اشاره به ساماندهی مرغداری‌های فاقد پروانه، بیان کرد: در صورت ساماندهی آنها در قالب طرح تولید قراردادی قسمتی از نیاز مصرفی کشور و استان را می‌توانیم از طریق شهرستان مراغه تامین کنیم.

مراغه قطب تولید تخم مرغ و مرغ در آذربایجان شرقی

اسماعیل کریمی در این جلسه با استقبال از طرح تولید قراردادی در مرغداری‌ها، گفت: ۴۳ واحد مرغداری گوشتی فاقد پروانه با ظرفیت ۵۲۵ هزار و ۵۰۰ قطعه و ۱۲ واحد مرغداری تخمگذار فاقد پروانه با ظرفیت ۱۶۰ هزار قطعه در شهرستان فعالیت تولیدی دارد.

وی با اشاره به مشکلات مختلف واحدهای مرغداری در شهرستان، افزود: در صورت موافقت کمیته استانی با افزایش تخفیف جرائم از ۲۰ به ۴۰ درصد مشکل ۲۴ واحد مرغداری در شهرستان حل می‌شود.وی بیان کرد: همچنین در صورت ادغام واحدها مشکل ۲۳ واحد دیگر و در صورت انتقال به مکان دیگر با شرایط بهتر مشکل ۱۵ واحد دیگر حل خواهد شد.

اول تولید داخلی بعد صادرات

علی علیزاده نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: اگر تولید داخلی شکل بگیرد می‌توانیم از طریق صادرات مرغ، در مسیر تامین ارز برای کشور گام برداریم. 

وی افزود: در طرح تولید قراردادی این امکان به وجود آمده است که علاوه بر تولید داخل به فکر صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای منطقه باشیم. 

علیزاده ادامه داد: در مراحل ابتدایی به دلیل وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر، مشکلات مربوط به واحدهای فاقد پروانه فعالیت در حوزه مرغداری‌های استان قابل حل نبود و مجبور به پیگیری از طریق وزیر جهاد کشاورزی شدیم که به عنوان یک مطالبه مطرح و با تلاش‌های مسئولان استانی و طی جلسات متعدد به راهکار مشخص و طرح تولید قراردای منجر شد.

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار سال و مانع‌زدایی در تولید، بیان کرد: طرح تولید قراردادی یکی از اقدامات ارزشمند در استان است که با راه‌اندازی این طرح شاهد فعال شدن ۹۰ واحد مرغداری در شهرستان‌های عجب‌شیر و مراغه با ظرفیت اشتغالزایی بالا خواهیم بود.

وی افزود: برای آغاز این طرح تعیین مباشر یا مباشران حقیقی و حقوقی در اولویت قرار دارد که امیدواریم به زودی شاهد فعالیت آنان باشیم.

پیگیری مشکلات مرغداران مراغه موجب رفع موانع مرغداران کشور می‌شود

امیرحسین بهداد مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی در این جلسه با اشاره به اینکه پیگیری مشکلات مرغداران از سوی نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر موجب رفع موانع مرغداران در سطح کشور خواهد شد، گفت: در راستای ساماندهی واحدهای غیرمجاز مرغداری حرکت منظمی در سطح کشور شروع شده و واحدهای واجد شرایط شناسایی و در قالب تولید قراردادی ساماندهی می‌شود. 

وی افزود: «علیزاده» با پیگیری مشکلات مرغداری‌های فاقد پروانه موجب مطرح شدن طرح تولید قراردادی در سطح کشور شد و مراحل مختلف اجرایی آن در وزارت جهاد کشاورزی مورد پیگیری قرار گرفت.

بهداد به ابلاغ تولید قراردادی از سوی رئیس کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام کشور اشاره و بیان کرد: برنامه راهبردی کاهش خطر بیماری‌های طیور در واحدهای پرورش فاقد پروانه بهداشتی و همچین واحدهای مجوزدار می‌تواند موجب افزایش تولید شود. 

وی با بیان اینکه طرح تولید قراردادی تمام مرغداری‌های آذربایجان‌شرقی را شامل می‌شود، افزود: اعطای مجوز برای مرغداران فاقد پروانه از طریق این طرح و تامین نهاده تولید برای آنان بهترین راهکار ممکن است و با توجه به اجرای این طرح، محدودیت‌ها برداشته می‌شود.

بهداد افزود: در قالب این طرح تمامی مرغداری‌های غیرمجاز استان با یک مباشر یا مباشران حقیقی یا حقوقی قرارداد می‌بندند که در راستای عملی شدن این طرح، مشکلات تولیدی در حوزه طیور رفع می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی به یکی دیگر از مزیت‌های طرح تولید قراردادی اشاره و اضافه کرد: واحدهای غیرمجاز با تشخیص کمیته مربوطه در قالب قرارداد بیمه موظف به بیمه کردن واحدها می‌شوند در حالی که پیش از این قادر به بیمه کردن واحدهای فاقد پروانه نبودند.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح مشکل مرغداری‌های غیرمجاز حل خواهد شد، تصریح کرد: در طرح تولید قراردادی مرغ گوشتی، صدور مجوز برای مرغداری‌ها تسهیل و اختیارات کامل برای استانی در نظر گرفته شده است.

مجوز برای مرغداران با سلامت انسان‌ها مرتبط است

اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز اهمیت صدور مجوز فعالیت برای مرغداری‌های فاقد پروانه استان را یادآوری کرد و گفت: مجوز فعالیت برای مرغداران ارتباط مستقیم با سلامت انسان‌ها دارد.

وی طرح تولید قراردادی برای ساماندهی واحدهای فاقد پروانه را بهترین راهکار عنوان و بیان کرد: شیوه‌نامه جدید تولید قراردادی صرفا فقط برای واحدهای غیرمجاز نیست و واحدهای مجاز هم می‌توانند در این طرح مشارکت کنند. 

فتحی با تاکید بر اینکه این طرح تولید به صورت یکپارچه خواهد بود و هزینه تولید به واسطه اجرای آن پایین می‌آید، اظهار داشت: آذربایجان‌شرقی به عنوان پایلوت اجرای این طرح در سطح کشور انتخاب شده و فعالیت این طرح در مراغه آغاز می‌شود.

وی در ادامه افزایش ظرفیت تولید مراغداری‌ها را هم مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: پیش از این جهت افزایش ظرفیت تولید در استان‌ها اختیاراتی وجود نداشت اما در حال حاضر اختیارات کامل استانی برای افزایش ظرفیت و توسعه واحدهای مجاز فعلی داده شده است که با طرح در کمیته استانی تحقق می‌یابد.

به گزارش صافی، ۵۱ واحد مرغداری‌ مجاز گوشتی با ۸۸۶ هزار و ۳۰۰ قطعه ظرفیت و ۵۲ واحد مرغداری مجاز تخمگذار با یک میلیون و ۳۵۳ هزار قطعه ظرفیت فعال است. 

انتهای پیام/