سخنگوی دولت:

مرحله دوم اصلاح اقتصادی، افزایش نظارت هاست

صافی نیوز / سخنگو و دبیر هیئت دولت با اشاره به یک نمونه از اجرای طرح یارانه ارزی دولت قبل گفت: اکنون میزان مصرف گوشت دهک ثروتنمد جامعه، حدوداً 28 برابر دهک فقیر است.

به گزارش صافی به نقل از عصر ایران، وی ضمن تشریح فواید طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها افزود: مرحله دوم اصلاح اقتصادی، افزایش نظارت ها است.

علی بهادری جهرمی گفت: غالب کارشناسان در این موضوع که نظام سابق تخصیص یارانه ارزی ناکارآمد و غیرموثر بود، اتفاق نظر داشته و دارند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: معایب و مفاسد نحوه سابق تخصیص یارانه از جمله سوءاستفاده های کلان و برخورداری بیشتر پرمصرف ها از یارانه، مدت ها پیش آشکار شده و اعداد و ارقام آن هم رسانه ای شده بود. به رغم هشدارهای پیشینی کارشناسان اقتصادی، ستاد اقتصادی دولت سابق در فروردین ۹۶ ترتیبات ارزی جدید را بنا نهاد، اما همین معایب و مفاسد موجب شد در مردادماه ۹۷ بسته ارزی جدید ارائه شود که البته ایراد ماهیتی تخصیص ناعادلانه ارز و رانت و فسادهای به وجود آمده در بسته جدید هم برطرف نشد.

وی گفت: تخصیص ارز موسوم به ۴۲۰۰ تومانی با هدف بهره برداری اقشار متوسط و کمتر برخوردار عملیاتی شد، اما آمارها نشان می دهد که متمولان و پرمصرف ها، بسیار بیشتر از کمتربرخوردارها از این موضوع استفاده کردند.

فقط به عنوان یک نمونه، با اجرای طرح ارزی دولت قبل، اکنون میزان مصرف گوشت دهک ثروتنمد جامعه، حدوداً ۲۸ برابر دهک فقیر است! یا مثلا یکی دیگر از اهداف پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی، جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی بود، اما همه کالاهای اساسی در مقایسه با سال ۹۶ (پیش از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی)، چندین برابر افزایش قیمت داشته اند.

سخنگوی دولت گفت: در نهایت جلوگیری از این تبعیض ها، فساد و رانت در توزیع یارانه ها هم یک تکلیف قانونی شد و هم مهمتر از آن، اقتضای عدالت و یک ضرورت بود.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه شفافیت و عدالت در طرح مردمی سازی یارانه ها از موضوعات محوری این طرح است، گفت: ایجاد عدالت در توزیع یارانه ها و از بین بردن زمینه های فساد در نحوه تخصیص یارانه ها، نیازمند تدبیر و شجاعت بود؛ تجربه موفق همکاری مردم و دولت در هشت ماه گذشته با اجرای طرح های ملی و مهمی نظیر واکسیناسیون عمومی و نهضت آزادسازی سواحل نشان داده است که مردم و دولت می توانند با تعامل و همراهی طرح اصلاح اقتصادی را هم به نتیجه برسانند.

دبیر هیئت دولت با بیان این نکته که مردمی سازی یارانه ها یک طرح اصلاحی و حمایتی است، تصریح کرد: در این طرح منابع یارانه های قبلی به هیچ وجه کاهش نمی‌یابد بلکه صرفا نحوه توزیع همین میزان یارانه اصلاح می‌شود و مبالغ یارانه به خود مردم به عنوان صاحبان اصلی و مخاطبان اصلی این یارانه ها واگذار می‌شود.

بهادری ادامه داد: بخش مهمی از معایب نحوه سابق تخصیص و مزایای توزیع عادلانه یارانه ها در گفت وگوی اخیر رئیس محترم جمهور با مردم و مصاحبه ها و اظهارات سایر اعضای دولت بیان شده است. اشاره جزئی تر، ابعاد طرح را بیشتر برای مردم روشن می کند.

سخنگوی دولت گفت: پیش از اجرایی شدن طرح، صدها ساعت جلسه در بدنه دولت با ده ها اقتصاددان و کارشناس برگزار شده است. پیش از این و به منظور کنترل بازار و پرداختن به موضوعات معیشتی ۶۷ جلسه در کمیته تخصصی ستاد هماهنگی اقتصادی، ۵۵ جلسه در ستاد هماهنگی اقتصادی، ۱۴ جلسه کمیسیون مقدماتی شورای عالی هماهنگی اقتصادی و ۱۰ جلسه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی برگزار شده است.

وی با اعلام این موضوع که ده ها جلسه مختص ارز ترجیحی در سطح رئیس جمهور و معاون اول برگزار شده است، تصریح کرد: جوانب مختلف ارز ترجیحی در دولت به بحث و نظر گذاشته و سنجیده شده است. بیش از ۳۶۰ جلسه فقط در وزارت صمت، در سطح ستاد و استان ها و همچنین بیش از هزار جلسه در سراسر کشور بین اتحادیه ها و سازمان های تابعه و تولیدکنندگان برگزار شده است. در وزارت جهت کشاورزی هم مشابه همین هماهنگی ها با اصناف مربوطه برگزار شده و برای کلیه زوایای طرح برنامه ریزی صورت گرفته است.

علی بهادری با تاکید مجدد بر این موضوع که نان و دارو و حامل های انرژی همچون بنزین مشمول این طرح نیستند و هیچگونه تغییر قیمتی نخواهند داشت، در خصوص تسری افزایش قیمت های مصوب، به سایر کالاها که مشمول افزایش قیمت نشده اند، توضیح داد: افزایش قیمتی که اصناف اعلام کرده اند، مربوط به کالاهای اساسی بوده است. اقدام فوری و اولویت دولت هم معطوف به کالاهای اساسی شده است.

مفاسدی که در ابتدای عرایضم به بخشی از آنها اشاره کردم، باعث شده بود که اقشار کمتر برخوردار نتوانند کالاهای اساسی خود را تامین کنند یا در این رابطه با سختی های زیادی مواجه شده بودند. دولت موظف بود در این خصوص و پیرامون توزیع ناعادلانه یارانه کالاهای اساسی چاره اندیشی کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: با واریز مبالغ یارانه به طور مستقیم به حساب مردم و پس از آن در اختیار گذاردن کالابرگ، سعی می‌شود قدرت خرید مردم نسبت به کالاهای اساسی حفظ شده و مقداری هم بابت حفظ قدرت خرید نسبت به سایر تورم های احتمالی محاسبه شده است.

دبیر هیئت دولت با تاکید بر افزایش نظارت ها به جهت گران نشدن سایر کالاها گفت: بدون همکاری بسیار خوب مردم امکان اجرای مرحله اول طرح اصلاح اقتصادی وجود نداشت. واقعا باید صمیمانه از این صبر و همراهی مردم تشکر و خدا را به خاطر داشتن چنین ملتی شکر کرد.

سخنگوی دولت در پایان خاطرنشان کرد: مازاد بر مصرف کالاهای اساسی نظیر مرغ و تخم مرغ در انبارها موجود است و واحدهای تولیدی هم در حال تولید هستند. هیچ کالای اساسی ای در کشور با کمبود مواجه نیست و توزیع این کالاها نیز در مراکز عرضه بدون مشکل ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/