مرحوم دولابی: تمام زمین مسجد است

به گزارش صافی، مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: این روزها دارند مساجد را غبار روبی می‌کنند. غبار روبی مسجد یعنی همه روی زمین. همه روی زمین برای پیامبر آخر الزمان(عج)، مسجد است. برای یهود و نصارا این جور نیست. آنها فقط در کلیسایشان عبادت می‌کنند. برای ما همه روی زمین، مسجد است. منتهی لکه […]

به گزارش صافی، مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: این روزها دارند مساجد را غبار روبی می‌کنند. غبار روبی مسجد یعنی همه روی زمین. همه روی زمین برای پیامبر آخر الزمان(عج)، مسجد است. برای یهود و نصارا این جور نیست. آنها فقط در کلیسایشان عبادت می‌کنند. برای ما همه روی زمین، مسجد است. منتهی لکه لکه هم ساخته‌اند که نصارا نگویند پس عبادتِ شما کو و نشانه‌اش کجاست. یا برای محلات است تا جای تمیزی باشد که در آن همه دور هم جمع شوند و یکدیگر را زیارت کنند. والا تمامی ارض، مسجد این پیامبر(ص) است، روی دریا باشی یا روی زمین.

از بزرگی پیامبر ما این است که خداوند چند چیز به او عطا کرده است که به هیچ پیغمبری نداده است. یکی از آنها شفاعت است. شفاعت در هیچ امّت دیگری نیست. پیامبر ما وقتی امّت خود را شفاعت می‌کند امم سلف را هم شفاعت می‌کند. دیگر، مسجد بودنِ زمین است: جعل الارضَ مسجِداً لاُمَّتِکَ (بحارالانوار جلد ۸۰ ص ۲۷۶). این ارض را برای امّت تو مسجد قرار داد. امروز روایتی از حضرت امیر(ع) می‌خوانیم تا بدانی که چگونه تمامی روی زمین را که مسجد است غبار روبی کرده. این بشارتی است که در چند سال اخیر در مملکت ما در ماه شعبان، مساجد را غبار روبی می‌کنند.
حضرت امیر(ع) دارد مساجد را تمیز می‌کنند، بلکه تمیزند آن را نشان می‌دهد.

کتاب طوبی محبت؛ جلد۳ – ص ۱۸۵

مجلس حاج محمد اسماعیل دولابی