3:57 1403/02/14
نهم محرم امسال؛

مردم آذربایجان غربی در تاسوعای حسینی اشک ماتم ریختند

صافی نیوز – ارومیه – هم‌زمان با تاسوعای حسینی شهرهای مختلف آذربایجان غربی با برگزاری آیین‌های عزاداری و سینه‌زنی به یاد سقای دشت کربلا غرق ماتم و عزا شد.

صافی – گروه استانها: مردم ۱۷ شهرستان آذربایجان غربی همزمان با سایر شهرهای کشورمان با برگزاری آیین های عزاداری با حضور گسترده در خیابان ها و معابر شهری در قالب هیئت های دسته زنی و زنجیرزنی عشق و ارادت خود به حضرت عباس (ع) و شهدای دشت کربلا ابراز داشتند.

عزاداران حسینی در شهرها و روستاهای و نقاط مختلف آذربایجان غربی همچنین با برگزاری آیین‌های مختلف از جمله تعزیه خوانی با موضوع امان نامه عشق و ارادت خود را به سقای دشت کربلا ابراز داشتند.

سوگواران حسینی در شهرهای ارومیه، خوی، میاندوآب، مهاباد، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، سردشت، سلماس، چالدران، شاهین‌دژ، ماکو و نقده و دیگر شهرهای کوچک و بزرگ آذربایجان غربی در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها حضور یافته و درماتم شهدای کربلا بر سر و سینه زدند.

امسال آیین های عزاداری ماه محرم به خصوص تاسوعا و عاشورای حسینی با شور و شوق مردم مومن و عزادار مرزی آذربایجان غربی با شکوه خاصی در حال برگزاری است و امروز همزمان با تاسوعا این مراسم عزاداری به اوج خود رسیده است.

از ساعات اولیه بامداد مقررات ترافیکی در شهرهای آذربایجان غربی به اجرا گذاشته شده و خیابان‌های اصلی شهرها و محل‌های تجمع دستجات از خودروها خالی شده، هیئت‌های عزاداری و عزاداران بدون هیچ مشکلی سوگواری و عزاداری کردند.

بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده دستجات سینه زنی و نوحه خوانی با نظم و ترتیب خاص و با لباس‌ها و سربندهای متحد الشکل سیاه، وارد محل‌های تجمع شده و پس از عزاداری جای خود را به دستجات و هیات های دیگر می دادند.

پیر و زن، مردم و جوان همه امروز در تاسوعای حسینی با راه اندازی دسته های عزاداری و نیز حضور در مساجد، حسینه ها و حتی برپایی مجالس عزا در منازل خود عشق و ارادت خود به امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) و شهدای دشت نینوا ابراز می کنند.

عشق به امام حسین(ع) حد و مرز ندارد در برخی محلات ارومیه اقلیت های مذهبی با اهالی محله در برپایی آیین های مذهبی و پخت نذری همراهی می کنند چرا که معتقدند امام حسین درس عزت و آزادگی را به کل مردم دنیا می آموزند.

توزیع چای، شربت، شیر و غذای نذری از دیگر آداب و رسوم مردم آذربایجان غربی که هر سال با تاسوعا و عاشورا اداری نذر کرده و معتقد هستند خوردن این نذری ها موجب عافیت و شفای بیماران و برآورده شدن حاجات نیازمندان می شود.

روز تاسوعا به دلیل انتساب به حضرت ابوالفضل العباس (س) در آذربایجان غربی به شیوه بسیار باشکوهی برگزار می شود، عزاداران و نوحه خوانان اشعار و مداحی های خود را به سردار کربلا و یار یاور امام معصوم (ع) اختصاص می دهند و برای آن جوان دلاور بنی هاشم اشک ماتم می ریزند.

بر اساس رسم دیرین دسته های عزاداری در ساعات بعد از ظهر تاسوعا در امامزاده ها و اماکن متبرک و آرامگاه های شهرها و روستا مستقر شده و به یاد، سادات و فرزندان و نوادگان ائمه اطهار (ع) و درگذشتگان خود عزاداری و سوگواری می کنند.

حضور مسئولان در کنار مردم و عزاداران، اهدای خون، برگزاری آیین شبیه خوانی و تعزیه خوانی و به آتش کشیدن خیمه ها به یاد خیمه های دشت کربلا از دیگر آیین هایی است که هر سال مردم این منطقه همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار می کنند.

شبیه خوانی نیز از جمله آیین هایی است که معمولا در روز عاشورا در برخی از روستاهای شهرهای ارومیه، خوی، سلماس و ماکو انجام می گیرد که این شبیه خوانی ها به نوعی بازسازی صحنه های روز عاشورا در صحرای کربلاست و چگونگی به شهادت رسیدن یاران امام حسین (ع) و خود آن حضرت است.

پخش نذری از جمله نان فتیر، شربت، شیر داغ و حلوا در امامزاده ها مرسوم است و حتی در برخی از امامزاده ها مردم گوسفند قربانی کرده و گوشت آن را بین دسته ها پخش می کنند.

انتهای خبر/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}