در همایش بزرگداشت روز خبرنگار مطرح شد؛

مردم رسانه ها را نقطه امن خود می دانند/ لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای

صافی نیوز - تبریز- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: مردم رسانه ها را نقطه امن خود می دانند که خبرنگاران باید مراقب این اعتماد مردمی باشند.

به گزارش صافی نیوز، محمد محمدپور عصر پنج شنبه در همایش بزرگداشت روز خبرنگار که در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار شد، اظهار داشت: احترام به پیشکسوتان حوزه خبر که از سرمایه های این حوزه هستند یکی از امور مورد توقع از تمامی خبرنگاران است که انتظار می رود خبرنگاران جوان، وجود این افراد را مغتنم دیده و از تجربیات آن ها حداکثر بهره را ببرند.

وی ادامه داد: گاه بهانه ای نیاز است تا همه ساله کنار یکدیگر باشیم چرا که همگی در کشتی رسانه کنار یکدیگر تلاش می کنیم که با این دورهمی می خواهیم بگوییم هدف همگی ما یکی است چرا که اگر این کشتی سالم حرکت کند، منافع آن متوجه همگی ما خواهد بود.

محمدپور افزود: سلامت این کشتی، سلامت همگی ما است و حرکت آرام آن، آرامش همه ما محسوب می شود.

امروزه نیازمند رعایت اخلاق رسانه های هستیم

وی با اشاره ای به لزوم رعایت اخلاق رسانه ای در بین اصحاب رسانه گفت: امروزه به شدت نیازمند رعایت اخلاق رسانه ای هستیم؛ امروز کشور ما در شرایط ویژه ای قرار گرفته و دشمنان فشار بالایی برای از پا در آوردن آن وارد می کنند که در این اوضاع رسانه حقیقتا نقطه امید مردم محسوب می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی ادامه داد: اگر خدایی نکرده در کار رسانه ای اهدافی جز امور رسانه ای مدنظر داشته باشیم، نقطه امید مردم آسیب خواهد دید.

وی با اشاره ای به نیاز دولت و مردم به رسانه گفت: دولت و حاکمیت برای اینکه جریان توسعه را با شدت به پیش ببرند و مشارکت های مردم را افزایش دهند، نیاز به جریان رسانه ای دارند و از طرفی مردم برای اینکه مطمئن شوند، حاکمیت و دولت، آرمان های مردمی را درست تعقیب می کنند و خللی در کار حاکمیت و دولت نیست، رسانه ها را نقطه امن خود می دانند.

لزوم آسیب شناسی حوزه رسانه

محمدپور ادامه داد: از تشکل های صنفی و حرفه ای خبرنگاران انتظار می رود آسیب شناسی حوزه رسانه را مدنظر گرفته و توانمندسازی جریان خبرنگاران را مهم بشمارند.

وی با بیان اینکه نباید به وضعیت موجود قانع شویم، گفت: لازم است در این مقطع خود را بازنگری کرده و نادیده گرفتن پیشکسوتان را متوقف کنیم و از سویی در جهت رفع آسیب ها تلاش کنیم که حداقل انتظار ما به عنوان دستگاه مربوط به حوزه رسانه این است که اگر فردی کاسب کارانه به این حوزه ورود پیدا می کند خود اصحاب رسانه در مقابل وی واکنش نشان دهند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان ادامه داد: باید به عنوان رسانه، خط قرمز داشته باشیم و در مسیر حرکتی خود مراقب باشیم که شان و جایگاه خود را به خطر نیندازیم.

لزوم کیفیت بخشی به رسانه های آذربایجان شرقی

وی تعداد رسانه های استان را ۴۷۸ رسانه دانسته و گفت: ۳۰۰ مورد از این رسانه ها چاپی و بقیه الکترونیکی هستند که بعد از تهران، آذربایجان شرقی از لحاظ کمیت دارای بیشترین تعداد رسانه است که باید به طرف کیفیت بخشی به این رسانه ها برویم.

محمدپور همچنین از پیگیری ایجاد سازمان نظام رسانه ای در مجلس خبر داد و گفت: تاسیس این سازمان برای پیگیری موضوعات رسانه ای ضرورت دارد.

دوره های توانمندسازی رسانه ای برای خبرنگاران برگزار می شود

مرتضی شفیعی نیز در این مراسم گفت: خانه مطبوعات و رسانه های استان رویکرد تعاملی با دیگر تشکل های مطبوعاتی دارد که برکات این رویکرد در سال های گذشته به خوبی نمایان شده است.

مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های استان آذربایجان‌شرقی با اشاره ای به برگزاری جشنواره مطبوعات با محوریت خانه مطبوعات گفت: برگزاری این جشنواره برای اولین بار به یک تشکل صنفی سپرده شد که امر بسیار مبارکی بود.

شفیعی ادامه داد: این رویکرد تعاملی در بحث کاغذ یارانه ای برای مطبوعات هم دنبال شده و طی فراخوان عمومی به اطلاع مدیران مسئول رسید تا نشریاتی که علاقمند به دریافت کاغذ بودند، درخواستشان جمع آوری شده و از تهران پیگیری شود.

وی همچنین از طرح ساماندهی توزیع نشریات سراسری و محلی خبر و از اجرایی شدن آن در ماه های بعد خبر داد.

شفیعی ادامه داد: خانه مطبوعات همچنین تفاهمنامه ای در راستای توانمندسازی اصحاب رسانه منعقد کرده است که در راستای آن، روز شنبه شاهد برگزاری جلسه آموزشی گونه شناسی جرایم سایبری در رسانه ها خواهیم بود که این دوره ها در هفته های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای خبر/