11:48 1403/02/17

مردم هنوز از حقوق شهروندی خود آگاهی ندارند

تهران-ایرنا- آیت الله محقق داماد حقوقدان خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: حقوقدانان نباید فقط برای امرار معاش کار کنند باید دغدغه مردم را داشته باشند و مردم را از حقوقشان آگاه کنند به خصوص اینکه هنوز اکثر مردم از حقوق شهروندی و قانونی خود آگاهی ندارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، آیت الله سید مصطفی محقق داماد روز چهارشنبه در گردهمایی دانش آموختگان حقوق در دانشگاه تربیت مدرس درباره «نقش دانش حقوق در توسعه اجتماعی ایران» افزود: حقوقدانان برای احقاق حقوق مردم درس خوانده اند، درس می دهند و چگونگی احقاق حقوق ملت را آموزش می دهند زیرا بسیاری از مردم از حقوق شهروندی خود آگاهی لازم ندارند.
وی یادآور شد: مرحوم مصدق حقوقدانی بود که نفت را برای ملت ایران ملی کرد و این سرمایه را به مردم بازگرداند.
محقق داماد خاطرنشان کرد: همه با بزرگانی که در کسوت حقوقدان، ملت خود را احیا کردند و ناجی ملت خود بودند آشنا هستند. ماهاتما گاندی، اقبال پاکستانی، محمدعلی جناح، مارتین لوترکینگ و نلسون ماندلا همه دغدغه آزادی انسان ها را داشتند.
استاد علم حقوق با اشاره به نهضت مشروطه در ایران افزود: شعار اصلی نهضت مشروطیت، قانون خواهی بود و مردم عدالت خانه یعنی مجلس می خواستند.
وی اضافه کرد: در سال ۱۲۸۶ مرحوم میرزا یوسف خان تبریزی رساله ای با عنوان «یک کلمه» را به چاپ رساند. وی در این کتاب «قانون» را مشکل اصلی عدم پیشرفت در کشور معرفی کرده بود.
این پژوهشگر حقوق، تصریح کرد: به عقیده من ما باید قبل از قانون، یک اصل را بپذیریم مبنی براینکه هر بشری، «حق» دارد. بدون در نظر گرفتن این اصل، صرفا علم به قانون کفایت نمی کند. به بیانی دیگر، ذی حق بودن همه انسان ها باید قبل از تقنین مورد توجه قرار گیرد و این اصل باید باور شود و به مغز و استخوان برسد.
محقق داماد گفت: حق داشتن بشر، امر جدیدی است زیرا تا پیش از این، دوران تکلیف مداری بود و بعد از اعلامیه جهانی حقوق بشر، حق داشتن انسان ها نوعی نوآوری تلقی می شود.
این استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: همه کشورهای دنیا نام دانشکده و مدرسه حقوق دارند. در کشورهای عربی عنوان دانشکده حقوق «کلیة القانون» است. نامگذاری دانشکده حقوق در ایران یک پیام دارد و آن این است که حقوق دارای دو معنای دانش حقوق و حق است.
وی ادامه داد: دانش آموخته دانشکده حقوق با فارغ‌التحصیلان سایر دانشکده ها متفاوت هستند زیرا آنان دغدغه حقوق ملت را دارند.
محقق داماد گفت: دانشجوی حقوق صرفا نباید به دنبال امرار معاش باشد یا فارغ التحصیل حقوق و وکیل نباید فقط دغدغه مند موکل خود باشد بلکه مانند یک طبیب که دغدغه سلامت همه مردم را دارد در حوزه حقوق نگران احقاق حقوق تک تک ملت باشد.
در ادامه این مراسم مرتضی شهبازی نیا، رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، با ارائه گزارشی از عملکرد مثبت دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس و گرامیداشت یاد و خاطره دکتر شهیدی گفت: وجود هزار فارغ التحصیل رشته حقوق در این دانشگاه بیانگر عملکرد مثبت این دانشگاه است.
وی افزود: نظام اداره دانشگاه تربیت مدرس تصمیم جدی دارد نمونه ای از ارتباط مستمر دانش آموختگان با دانشگاه را ارائه دهد.
به گزارش ایرنا، گردهمایی دانش آموختگان حقوق عصر چهارشنبه با حضور اساتید برجسته حقوق از جمله سیدحسین صفایی، ربیعا اسکینی، الماسی، آشوری، سیمایی صراف، محمدجعفر حبیب زاده، آیت الله شبیری زنجانی، در دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
اجتمام *٣٢٢٩ * ۳۰۶۳
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *