سفیر ترکیه در ایران:

مسلمانان وارث تمدنی غنی هستند/شمس و مولانا حلقه وصل ممالک

صافی نیوز - ارومیه – سفیر ترکیه در ایران گفت: ما مسلمانان وارث تمدنی بزرگ و غنی هستیم که شخصیت های بزرگی چون مولانا و مراد و استادش شمس تبریزی، بخشی از این تمدن را بنا نهاده اند.

به گزارش صافی نیوز، دریا اورس ظهر یکشنبه در آیین آغاز بکار همایش بین المللی شمس و مولانا در خوی با اشاره به موج اسلام هراسی در غرب اظهارداشت: اسلام دین صلح، برداری و آرامش هست و اسلام هراسان این افراد باید بدانند که ما مولانا ها و شمس های داریم که در پرتو روشنایی این بزرگان جهان می تواند در طرف صلح و ثبات باشد.

وی با بیان اینکه مولانا و شمس حلقه وصل بین ممالک هستند افزود: پیام این دو میراث غنی، صلح، تعامل بین انسانها و ملتها، بدون جنگ و دعواست همانطوریکه پیام اسلام هم صلح، برادری و آرامش است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این مراسم شمس و مولانا را نماد تمدنی علوم انسانی دانست و گفت: رسالت سترگ شمس و مولانا، کاهش فاصله با خداوند و بهره گیری از فیوضات و کمال الهی بود.

حسینعلی قبادی خاطرنشان کرد افزود: بزودی با همکاری این پژوهشگاه دایره المعارف مشترک علمی ایران و هندوستان تدوین و در آن، جایگاه شمس و مولانا برای جهانیان شناسانده می شود.

وی افرود: ما می توانیم با بذل توجه بیشتر به آرامگاه شمس تبریزی در خوی، علاوه بر مسائل مادی، از نظر معنوی و فرهنگی به جوانان کشورمان هویت ببخشیم که پژوهشگاه علوم انسانی طبق برنامه توسعه با افتخار وارد چنین پروژه های فرهنگی شده است و همگاری با تولیت آرامگاه شمس تبریزی یکی از آنهاست.

دبیر اجرایی همایش بین المللی شمس و مولانا گفت: برای برگزاری این همایش ۲۵۱ مقاله از پژوهشگران داخلی و خارجی از کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، آذربایجان و فرانسه به دبیرخانه همایش رسیده بود که از این تعداد ۱۰۵ مقاله به مرحله داوری راه یافت.

رضا جعفر پور با بیان اینکه از مقالات راه یافته به مرحله داوری ۱۸ مقاله برتر در این همایش بصورت سخنرانی ارائه می شود افزود: با توجه به استقبال جهانی از ایده همایش شمس و مولانا از سال آینده، نشان ملی ویژه ای به آثار علمی برتر این همایش اعطا می شود.

به مناسبت ۷ و ۸ مهر روز شمس و مولانا همایش علمی و بین المللی نگو داشت شمس و مولانا با حضور اندیشمندان و شمس و مولانا پژوهان داخلی و خارجی و شخصیت های علمی و فرهنگی در خوی در حال برگزاری است.

در این همایش، ابعاد شخصیتی و اندیشه های عرفانی و اجتماعی شمس تبریزی عارف نامی و مولانا شاعر پر آوازه ایران با حضور اندیمشندان و مولانا و شمس پژوهان برجسته ایرانی و خارجی بررسی می شود.

در روز نخست این همایش ۱۳ مقاله در سه محور شمس و مولانا و پیوندهای فرهنگی، نقد ادبی و مطالعات تطبیقی ارائه شد، این همایش، فردا با ارائه ۵ مقاله دیگر و تجلیل از آثار برتر به پایان می رسد.

رونمایی از دواثرمکتوب مربوط به شمس و مولانا و نشست های دوجانبه فرماندار خوی با سفیر ترکیه در ایران از دیگر برنامه های جانبی پنجمین همایش علمی و بین المللی شمس و مولاناست.

انتهای خبر/