21:30 1403/02/14

مشارکت مردم در زمان رای گیری و انتخابات در کشور های دنیا

صافی نیوز / قطعا در این روزهای انتخابات مجلس و خبرگان رهبری این جملات را شنیده ایم که من رای نمیدهم یا مگر رای من چه تاثیری دارد یا این که نه باید رای داد تا دشمن خیال باطل و خام نکند و یا اینکه میگویند مشارکت مردم  در انتخابات امسال کشور ما ایران به دلایل زیاد پایین است.
انتخابات

مسعود امین ناجی- قطعا در این روزهای انتخابات مجلس و خبرگان رهبری این جملات را شنیده ایم که من رای نمیدهم یا مگر رای من چه تاثیری دارد یا این که نه باید رای داد تا دشمن خیال باطل و خام نکند و یا اینکه میگویند مشارکت مردم  در انتخابات امسال کشور ما ایران به دلایل زیاد پایین است اما بیاید باهم برسی کنیم درصد مشارکت مردم در انتخابات را در کشور های پیشرفته دنیا

انتخابات، شرط اساسی دموکراسی و از امتیازهایی است که برخی حکومت ها به مردم می دهند تا مردم اراده خود را در اداره دولت منعکس کنند اما با گذشت زمان و به دلایل عدیده، درصد افرادی که برای انتخاب پای صندوق های رای می روند کاهش می یابد و این موضوع در انتخابات بسیاری از کشورها مشهود است .

قوانین انتخاباتی در کشورها بسته به نوع حکومت ها، متفاوت است و هر کشوری برای برگزاری مطلوب انتخابات، قوانینی دارد که در چارچوب آن، انتخابات برگزار و با رای گیری از مردم به طور اجباری یا غیر اجباری، اداره امور کشور و وضع قوانین جدید به فرد یا افراد منتخب سپرده می شود.

درصد مشارکت مردم در انتخابات برای تمام حکومت هایی که مدعی دموکراسی و مردم سالاری هستند مهم است و هر اندازه درصد مشارکت بالاتر باشد دولت و مجلس منتخب به همان اندازه پرقدرت وارد اداره امور و وضع قوانین می شود و اگر میزان مشارکت پایین باشد ضمن اینکه مشروعیت و مقبولیت دولت ها خدشه دار می شود منتخبان از پشتوانه کافی نیز برای پیشبرد برنامه هایشان برخوردار نخواهند بود.

درصد مشارکت مردم در انتخابات سایر کشورها چقدر است؟

مشارکت آمریکایی ها هیچ گاه به ۵۰ درصد نرسیده است

نرخ مشارکت در انتخابات میان دوره ای کنگره در آمریکا هیچ گاه از ۵۰ درصد عبور نکرده و به مراتب کمتر از انتخابات ریاست جمهوری بوده است میزان مشارکت در این انتخابات در سال ۲۰۰۶، حدود ۴۰.۱ درصد بود، در سال ۲۰۱۰، ۴۱ درصد، در سال ۲۰۱۴، ۳۶.۷ درصد و در سال ۲۰۱۸ به ۴۹.۶ درصد رسید و نتوانست از ۵۰ درصد عبور کند.

مشارکت ۴۶ درصدی فرانسوی ها در انتخابات مجلس قانونگذاری

انتخابات مجلس قانونگذاری فرانسه در سال ۲۰۲۲ برای انتخاب ۵۷۷ نماینده این مجلس که به دور دوم کشیده شد به ترتیب با مشارکت ۴۷.۵ و ۴۶.۲ درصدی مردم این کشور همراه بود این در حالیست که میزان مشارکت مردم در مرحله اول این دور از انتخابات نسبت به دور قبلی ۱.۲ درصد کمتر شده است.

در انتخابات پارلمانی انگلستان در سال ۱۹۵۰ میزان مشارکت مردم ۸۳.۶۱ درصد بود که بالاترین رقم مشارکت محسوب می شود و هیچ گاه تکرار نشد و همین موضوع سیاستمداران انگلیسی را دچار نوعی یاس و چالش کرد به همین جهت آنها درصدد هستند تا قانون رای دهی اجباری را تصویب و برای آنهایی که مشارکت نمی کنند جریمه هایی در نظر بگیرند.

درصد مشارکت مردم در انتخابات سایر کشورها چقدر است؟

کاهش ۲۰ درصدی مشارکت مردم اتریش در فاصله زمانی ۷۰ ساله

حضور مردم اتریش در انتخابات پارلمانی سال ۱۹۴۹ به اوج خود یعنی ۹۶.۸۷ درصد رسید، اما از آن پس رو به کاهش گذاشت و در سال ۲۰۱۹ با ۲۰ درصد کاهش به ۷۵.۵۹ درصد افتاد در انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور نیز در سال ۱۹۵۷ با۹۶.۸۹ درصد مشارکت کردند اما در انتخابات اخیر این رقم به ۷۲.۲۱ درصد کاهش یافت.

درصد مشارکت مردم در انتخابات سایر کشورها چقدر است؟

مشارکت زیر ۵۰ درصدی پرتغالی ها

انتخابات پارلمانی سال ۱۹۷۵ در پرتغال با مشارکت ۹۱.۷۳ درصدی مردم همراه بود اما این رقم در انتخابات سال ۲۰۱۹ به زیر ۵۰ درصد و رقم ۴۸.۵۷ درصد افتاد در انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز وضعیتی مشابه تکرار شد و ۴۸.۷۰ درصد مردم پای صندوق رای رفتند.

در بسیاری از کشورهای اروپایی همچون جمهوری چک، دانمارک، سوئد و سوئیس مشارکت ها پایین بوده به طوری که در سوئیس از سال ۱۹۴۷ به بعد آمار مشارکت نزولی بوده و در سال ۲۰۱۹ به ۴۵.۱۲ درصد کاهش یافته است.

مردم سوئیس رئیس‌جمهور را انتخاب نمی‌کنند، بلکه پارلمان این کشور رئیس‌جمهور را از جمع هفت نفره‌ای تحت عنوان «هیأت مجریه» انتخاب می‌کند. رئیس‌جمهور در رأس قوه مجریه قرار دارد، اما در رأس کشور نیست، چون که سوئیس توسط یک «هیأت» اداره می‌شود نه یک شخص و الی آخر .

اما همه این حرفها را زدم تا در آخر بگویم زمانی که رفتید پای صندوق انتخابات و زمان انتخاب فرا رسید درست انتخاب کنیم تا کشور ما هم همانند همه دنیا رشد بیشتری داشته باشد نسبت به گذشته

انتهای پیام/

مسعود امین ناجی
مسعود امین ناجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}