حجت‌الاسلام سنجری:

مشکلات اقتصادی از بی‌کفایتی بعضی مسئولان است/ حمایت از تولید ملی با نصب بنر و سخنرانی نتیجه‌ نمی‌دهد

صافی - امام جمعه جلفا گفت: حقیقت قضیه این است که مشکلات اقتصادی این مملکت از موشک و بسیج و کمک به سوریه و لبنان و عراق نیست بلکه از بی‌کفایتی بعضی مسوولان است.

حجت الاسلام والمسلمین سالار سنجری در خطبه‌های نماز جمعه جلفا با اشاره به مصاحبه اخیر وزیر امور خارجه کشورمان، اظهارکرد: آقای ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص برجام اینگونه پاسخ داده‌اند که هدف برجام اقتصادی نبود که امروز یک عده توقع بهبود اقتصاد کشور را از این توافق دارند، لذا بنده از این سخنان وزیر امور خارجه تعجب می‌کنم که آیا توافق برجام در راستای بهبود اقتصادی نبود؟ باید ایشان از ساحت مردم ایران اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی عذرخواهی کنند چرا‌که مگر آقای ظریف پیش از این نگفته بود برجام باید بیاید تا تحریم‌های ظالمانه از بین برود؟ و یا تحریم‌های ظالمانه از بین برود تا سرمایه بیاید و صنعت جامعه، اشتغال جوانان، مسئله محیط زیست، آب آشامیدنی و … حل شود.

وی افزود: از محیط زیست تا آب‌خوردن مردم به برجام بسته شد اما چرا امروز پس از شش سال که کشور را معطل کردید، می‌گویید هدف این توافق مسائل اقتصادی نبود؟ دو هدف را این توافق دنبال می کرد که اولاً لغو تمامی تحریم‌ها و دوماً گشایش اقتصادی برای عموم مردم بود که این نشانگر آن است که برجام قطعا اقتصادی بود.

امام جمعه جلفا با بیان اینکه بیشترین معادلات، معاملات و مبادلات بین‌المللی در چند سال گذشته امضا شده است، گفت: امضاء سند ۲۰۳۰، موافقت‌نامه پاریس، توافق برجام FATF ،CFT و … در سال‌های گذشته منجر به توافق شده است که سئوال این است غرض از این توافقات صورت گرفته چیست؟! اساسی‌ترین شعار این انقلاب استقلال و آزادی آن بود اما چرا پس از گذشت چهل سال از انقلاب عده‌ای می‌خواهند دوباره روح استقلال و آزادی را از قبض کنند.

خطیب نماز جمعه جلفا کشورهای اروپایی و آمریکا را بدهکارترین کشورهای تاریخ برشمرد و افزود: بنا بر آمار اعلام‌شده از سوی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، بدهی بیش از هفتاد تریلیون دلاری گریبان‌گیر اقتصاد جهانی‌ست و در راس آن آمریکا که عده‌ای معتقدند از طریق توافق با آن می‌توانیم اقتصاد کشور را بهبود ببخشیم، خود با ۵/۲۱ تریلیون دلار بدهکارترین کشور تاریخ جهان است و از این جهت رو به افول و فروپاشی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی نیز وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند، افزود: بزرگترین رکن اقتصادی اروپا بعد از آلمان، کشور فرانسه است که ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر در خیابان‌های پاریس گویای چیز دیگری است اما عده‌ای پس از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ما را به سمت این کشورهای ورشکسته می‌کشانند و در مقابل می‌گویند می‌دانید چرا ایران مشکل اقتصادی دارد؟ چون پول‌های کشور در سوریه، عراق و لبنان خرج می‌شود و یا موشک‌هایی که روی آنها مرگ بر آمریکا نوشته شده است عامل مشکلات اقتصادی ایران هستند.

سنجری در ادامه گفت: مهمترین سوال این است اگر مشکل اقتصاد امروز کشور بسیج و موشک است پس کشورهای اروپایی و آمریکا که بسیج ندارند یا به قولی به سوریه، لبنان و عراق کمک نکرده‌اند چرا مشکل اقتصادی دارند. حقیقت قضیه این است که مشکلات اقتصادی این مملکت از موشک و بسیج و سوریه و لبنان و عراق نیست بلکه از بی‌کفایتی بعضی از مسوولان است.

امام جمعه جلفا گفت: امروز راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی، بازگشت به سوی مردم و منویات مقام معظم رهبری و تلاش در جهت رفع مشکلات چرخه تولید، ایجاد اشتغال برای جوانان و اجرای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی است.

وی ضمن انتقاد از عمل‌نکردن به شعار تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی، متذکرشد: حمایت از تولید ملی با نصب بنر و سخنرانی به نتیجه‌ای نمی‌رسد و باید عمل کرد اما متاسفانه برخی از مسوولان نه‌تنها خود از محصولات ایرانی استفاده نمی‌کنند بلکه در مواردی مدیران عامل برخی از شرکت‌های خودروسازی داخلی خود سوار بر خودروهای خارجی هستند و این درحالی‌است که امروز تلفاتی که برخی از این خودروهای داخلی در کشور رقم زده‌اند کم از کشته‌شدگان جنگ در کشورهای سوریه و عراق نیست.

سنجری، مطالبه‌ی مردم را مهمترین تکلیف محوّل‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به دوش امت برشمرد و گفت‌: در جامعه اسلامی مردم باید از مسوولان مطالبه و سوال کنند و به تبع آن کسی که در چهارچوب این نظام مسوولیتی دارد باید جوابگوی مطالبات مردم باشد.

خطیب نماز جمعه جلفا با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند «کشور امروز محتاج امیرکبیرها و اقدامات این‌گونه افراد است»، اظهارداشت: تاسیس دارالفنون، اصلاح چاپارخانه دولتی و بهبود وضع مالی کشور، مهمات‌سازی و ساماندهی ارتش از اقدامات امیر کبیر بود.

وی در پایان ضمن دعوت مردم به تقوای الهی، خاطرنشان کرد: مهمترین شاخصه شهرسازی اسلامی قبل از ناظربودن بر ساخت، نظارت بر سازنده آن است و در هندسه دین و قرآن نیز شهری آباد و زیباست که حاکم آن امین باشد و گرنه شهری با جلوه زیبا اما دارای حاکمی فاسد در نگاه اسلام شهری خرابه و ویران است.

انتهای پیام/