همتی:

مشکل بازار ارز از افزایش قیمت بنزین شروع شد

صافی نیوز / رییس بانک مرکزی با اشاره به این که در اواخر سال ۹۸ و ۹۹ اتفاقاتی افتاد که کار مدیریت ارز را مشکل کرد گفت: مشکل ما از افزایش قیمت بنزین شروع شد و نمودار قیمت ارز نشان می‌دهد که شرایط خوبی در کشور ایجاد نکرد و همه را متاثر کرد.

به گزارش صافی به نقل از اقتصاد آنلاین، دهه ۹۰ در حالی به پایان رسید که بررسی متغیرهای اقتصادی نشان می‌دهد اقتصاد ایران در این مدت شرایط بسیار پر نوسانی را پشت سر گذاشته‌است. رشد بالای نقدینگی، تورم و جهش نرخ‌ ارز در کنار رشد اقتصادی پایین مشخصه اصلی اقتصاد ایران در دهه ۹۰ است.

اقتصادآنلاین با حضور جمعی از اقتصاددان موافق و مخالف عملکرد بانک مرکزی، پنج‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۲۱ در کلاب اقتصاد آنلاین و با حضور دکتر عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی به بررسی عملکرد این بانک در چند سال اخیر می‌پردازد. این برنامه به طور همزمان از سایر شبکه‌های اجتماعی اقتصاد آنلاین نیز پخش می‌شود.

مشروح این گفت و گو به شرح زیر است:

رییس کل بانک‌مرکزی در کلاب‌هاوس اقتصادآنلاین گفت: تصمیم اینکه من سفیر چین شوم گرفته شده بود و من ده روز سفیر چین بودم ولی برای اجلاس سفرا به تهران برگشتم و همان روز دوم رییس جمهور بنده رو خواستند و برای شرایط ارزی مشورت خواستند و ایشان پیشنهاد پذیرش مسئولیت بانک مرکزی را به من دادند.
می‌دانستم پذیرش مسئولیت بانک‌مرکزی چقدر سخت است/پیچ اصلی مشکلات را رد کردیم.

وی افزود: برای من اهمیتی نداشت که چین یا ایران باشم تنها خدمت به مردم مدنظر بود و می‌دانستم چه مسئولیت سختی است. اما خوشحالم که سختی این ۳۲ماه را پذیرفتم و می‌دانم مردم چقدر سختی کشیدند و تحریم چقدر سخت است.

همتی ادامه داد: فشاری که به کشور وارد شد در این ۳۲ماه، می‌توانست مشکلاتی جدی‌تری برای کشور ایجاد کند که با کمک مردم و پشتیبانی مقام معظم رهبری و همکاری مجموعه دولت، پیچ اصلی مشکل را رد کنیم.
رییس کل بانک مرکزی گفت: امیدواریم تا وقتی در خدمت مردم هستیم فشار و آرامش را برای مردم بیاوریم.

مشکل بازار ارز از افزایش قیمت بنزین شروع شد/ سال ۹۹ اتفاقات وحشتناکی برای بازار ارز رخ داد
رییس بانک مرکزی با اشاره به این که در اواخر سال ۹۸ و ۹۹ اتفاقاتی افتاد که کار مدیریت ارز را مشکل کرد گفت: مشکل ما از افزایش قیمت بنزین شروع شد و نمودار قیمت ارز نشان می‌دهد که شرایط خوبی در کشور ایجاد نکرد و همه را متاثر کرد.

وی ادامه داد: اواخر سال ۹۸ هم بحث لیست سیاه اف ای تی اق شوک دیگری را وارد کرد. من که توانستم نرخ ارز را برای یکسال ۱۱تا۱۳هزارتومان حفظ کنم با نرخ ۱۵هزارتومان مواجه شدم.

همتی افزود: در سال ۹۹ اتفاقات خیلی بدی افتاد از جمله کرونا، کاهش شدید قیمت نفت جهانی، قطع صادرات به دلیل کرونا، کاهش شدید قیمت بنزین و کاهش تقاضا برای محصولات پتروشیمی و فولاد. به این دلایل ارزی وارد کشور نشد و صادرات نفت ما در اردیبهشت و خرداد به حداقل خود رسید و همه این‌ها شوکی را به بازار ارز وارد کرد.

به گفته همتی تشدید کاهش تعهدات جمهوری اسلامی در رابطه برجام، تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، درخواست فعال شدن مکانیسم ماشه و مهم‌تر از همه تحریم ثانویه ۱۸بانک‌کشور که در سطح بین‌الملل به بازار ارز ما ضربه وارد کرد.

همتی با اشاره به این که من تمام تلاشم را کردم و در اذهان از دلار ۴۵هزار تا۶۰تومانی صحبت می‌کردند و همه این‌ها به انتظارات تورمی دامن زد و هدفگذاری تورمی ما را با مشکل مواجه کرد ادامه داد: هدف‌گذاری تورمی به این معنا نیست که حتما به آن برسیم بلکه باید به آن نزدیک شویم که نزدیک هم شدیم. ما اوراق فروختیم و با آن کسری بودجه و تشدید تورم را کنترل کردیم.

رییس بانک مرکزی گفت: ما هم اصرار به فروش اوراق داشتیم ولی باید دلیل کم فروشی را از دوستان وزارت اقتصاد بپرسیم چون فرصت بسیار خوبی بود.
 همتی ادامه داد: تنها از طریق کارگزاری بانک‌مرکزی ۱۲۵هزارمیلیارد تومان اوراق فروختیم که به تنهایی ۳۵واحد درصد از افزایش نقدینگی جلوگیری کرد. هرچند دیر اقدام کردیم اما فرصت خوبی بود و سعی کردیم از آن خوب استفاده کنیم.

انتهای پیام/