مشکل جدید برانکو؛ کمبود بازیکن در پرسپولیس

پرسپولیس در شرایطی که می‌توانست در نقل و انتقالات زمستانی چند بازیکن جدید دیگر به فهرست خود اضافه کند به جذب ۷ بازیکن بسنده کرد . به گزارش ایلنا، کمبود بازیکن و مصدومیت عناصر دفاعی باعث شده تا امروز در غیاب دو مدافع اصلی خود ناچار به استفاده از یک بازیکن غیرتخصصی در خط دفاعی […]

پرسپولیس در شرایطی که می‌توانست در نقل و انتقالات زمستانی چند بازیکن جدید دیگر به فهرست خود اضافه کند به جذب ۷ بازیکن بسنده کرد .

به گزارش ایلنا، کمبود بازیکن و مصدومیت عناصر دفاعی باعث شده تا امروز در غیاب دو مدافع اصلی خود ناچار به استفاده از یک بازیکن غیرتخصصی در خط دفاعی باشد. تیم برانکو خیلی پیش از اینها حسین ماهینی و محمد انصاری را از دست داده بود و محسن ربیع‌خواه و آدام همتی هم همچنان مصدومند.

اتفاق بدتر اما وقتی رخ داد که سیدجلال حسینی و شجاع خلیل‌زاده هم مصدوم شدند تا پرسپولیس دوباره تنگدستی را تجربه کند. پس از پشت سر گذاشتن محرومیت نقل و انتقالاتی، قابل انتظار بود که پرسپولیس زمستان پر رفت ‌و ‎آمدی داشته باشد. جذب ۵ بازیکن در تابستان قطعی شده بود و نادری و بودیمیر هم به جمع خریدهای تیم اضافه شدند تا با توجه به جدایی منشا، علوان‌زاده، بهاروندی و عباسیان و همینطور انتقال قرضی طاهرخانی به سپیدرود، تعداد بازیکنان حاضر در فهرست پرسپولیس به ۲۶ نفر برسد که در این میان نام دو بازیکن مصدوم (ماهینی و انصاری) هم دیده می‌شد.

در حقیقت برانکو در آغاز نیم‌فصل دوم تنها ۲۴ بازیکن در اختیار داشت که ۳ نفر از این جمع دروازه‌بان بودند تا به عبارت بهتر برای ۱۰ پست درون زمین، تنها ۲۱ بازیکن در اختیارش باشد. در این میان حسین ماهینی تمرینات نرم خود را آغاز کرده و پس از نوروز شرایط بازی خواهد داشت، اما حتی حضور ۲۵ بازیکن برای تیمی که هفته‌های فشرده‌ای را در پیش دارد، کافی به نظر نمی‌رسد.

پرسپولیسی‌ها در تعطیلات نیم‌فصل تلاش نافرجامی برای جذب سینا مریدی داشتند. این انتقال با مخالفت باشگاه فولاد به نتیجه نرسید و واکنش پرسپولیسی‌ها هم جالب بود چراکه نه تلاش مجددی برای جذب این بازیکن کردند و نه گزینه دومی داشتند. برانکو ایوانکوویچ پیش از آغاز تمرین روز ۵ آذر در مصاحبه با خبرنگاران از جذب چند بازیکن زیر ۲۳ سال در نقل و انتقالات زمستانی خبر داد اما تنها بازیکنی که در این رده سنی به جمع سرخ‌ها اضافه شد، محمد نادری بود. حال آنکه پرسپولیس می‌توانست با خارج کردن نام انصاری از لیست، تا سقف ۳ بازیکن بالای ۲۱ سال با استفاده از سهمیه آزاد فیفا و تا سقف تعداد مجاز بازیکن زیر ۲۱ سال به فهرست خود اضافه کند.

در فهرست بزرگسال پرسپولیس ۲ جای خالی وجود دارد و در فهرست زیر ۲۳ سال این تیم نام تنها ۳ بازیکن مشاهده می‌شود تا ۶ جای خالی باقی مانده باشد. فهرست سهمیه امید پرسپولیس هم با احتساب دو بازیکن جداشده قرضی ۱۰ جای خالی در فهرست زیر ۲۱ سال و ۱۴ جای خالی در فهرست زیر ۱۹ سال دارد. با چنین ظرفیتی برای جذب بازیکن، پرسپولیسی‌ها در نقل و انتقالات زمستانی منفعل بودند و برانکو پیش از اردوی پرسپولیس در قطر اعلام کرد فهرست این تیم برای نیم‌فصل دوم با ۲۶ بازیکن که دو نفر از آنها مصدوم هستند بسته شده است.

حالا پرسپولیس در عمق خط دفاع کمبود دارد و با توجه به مصدومیت‌های پیش‌آمده برای ماهینی و انصاری، برای ۴ پست دفاع تنها ۵ بازیکن تخصصی در اختیار دارد و در هر دیداری که حداقل دو مدافع این تیم شرایط بازی نداشته باشند، با یک مدافع غیرتخصصی بازی خواهد کرد. البته ماهینی و ربیع‌خواه به‌زودی برمی‌گردند اما آنها هیچ‌کدام مدافع میانی تخصصی نیستند و ۳ مدافع میانی تخصصی هم برای یک نیم‌فصل فشرده کافی نیست. پرسپولیس در حال حاضر شرایط جذب بازیکن آزاد در خط دفاعی را دارد و با توجه به خالی بودن سهمیه خارجی، امکان جذب بازیکن خارجی نیز وجود خواهد داشت. با این حال با توجه محدودیت زمانی در ثبت اسامی بازیکنان برای لیگ قهرمانان آسیا (یک هفته پیش از بازی نخست مرحله گروهی یعنی ۳ روز دیگر) و تاکید برانکو به بسته شدن فهرست نقل و انتقالات بعید است شاهد جذب بازیکن جدید در خط دفاعی پرسپولیس باشیم و این تیم فصل را با سیدجلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده و محمد نادری و حضور موقت بازیکنانی همچون حسین ماهینی و محسن ربیع‌خواه به پایان خواهد برد.

همین زمستان بود که بهار پرسپولیسی‌ها با باز شدن پنجره نقل‌و انتقالات فرا رسید و این تیم بعد از ۲ فصل محرومیت از جذب بازیکن، توانست بازیکنانی مثل شیری، رفیعی، ترابی، بودیمیر و شریفی را به لیست خود اضافه کند. اضافه شدن این بازیکنان به تیم یک‌دستی که برانکو ساخته بود هواداران سرخ را به آینده امیدوار کرد و در محفل پرسپولیسی‌ها همه از سومین قهرمانی متوالی در لیگ و موفقیت در جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا می‌گفتند. اما حالا بر‌خلاف انتظارات اوضاع بر وقف مراد سرخ‌پوشان نیست و پرسپولیس در نیم فصل دوم هیچ نشانی از پرسپولیس رویایی برانکو نداشته است. ۴ دیدار از نیم‌فصل دوم لیگ هجدهم سپری شده و شاگردان برانکو ۴ امتیاز مهم در راه رسیدن به سومین قهرمانی پیاپی را از دست داده‌اند؛ روندی که اگر ادامه‌دار باشد، می‌تواند آن‌ها را در رقابت با سایر مدعیان با توجه به دیدارهای فشرده‌ای که پیش‌رو دارند، عقب بیندازد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به دلایل افت پرسپولیس در نیم فصل دوم.

فشردگی بازی‌ها

پس از بازی ۱۱ بهمن مقابل سپیدرود در جام حذفی، بازی‌های پرسپولیس در لیگ برتر فرا رسید و این تیم ۱۷ بهمن، ۲۱ بهمن، ۲۵ بهمن و ۴ اسفند به مصاف رقبای لیگ برتری خود رفت. به این تقویم فشرده بازی مقابل پدیده در جام حذفی را هم اضافه کنید که ۲۹ بهمن ماه برگزار شد و کشیده شدن این بازی به وقت‌های اضافه و ضربات پنالتی کار پرسپولیس را سخت‌تر هم کرد. برای اسفندماه نیز پرسپولیس باید در مدت ۲۲ روز، ۶ بازی برگزار کند که ۴ بازی در لیگ و ۲ بازی در لیگ قهرمانان خواهد بود. این تقویم فشرده در سال جدید و فروردین ماه با دربی ادامه خواهد داشت اما تقویم جهنمی سرخ‌ها در اردیبهشت ۹۸ گنجانده شده است؛ جایی‌که آن‌ها باید‌ از ۲ تا ۳۰ اردیبهشت، ۷ بازی برگزار کنند؛ ۴ بازی در لیگ و ۳ بازی در لیگ قهرمانان که تک‌تک‌شان می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. مسلما این تقویم فشرده، حسابی فکر برانکو را درگیر کرده‌ و همین مسئله نمی‌تواند با افت سرخ‌پوشان بی‌ارتباط باشد.

خریدهای جدید

هر‌کدام از خریدهای پرسپولیس می‌توانند برای یک تیم در نقش فوق‌ستاره ظاهر شوند اما مسلما اضافه شدن این بازیکنان باعث شده تا پرسپولیس هماهنگی گذشته را از دست بدهد. طبیعتا تیمی که در ترکیب اصلی خود از ۴ تا ۵ بازیکن جدید استفاده می‌کند، برای رسیدن به هماهنگی لازم قبل از هر چیز به زمان نیاز دارد.

بیمارستان سرخ

پرسپولیس از نظر مصدومیت این فصل تیم بدشانسی بوده و یکی از شلوغ‌ترین لیست‌های پزشکی این فصل را به خود اختصاص داده است. آدام همتی، محسن ربیع‌خواه، حسین ماهینی، محمد انصاری، جلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده و رادوشوویچ، ۷ بازیکن مصدوم سرخ‌پوشان هستند. در این‌بین نمی‌توان‌ از غیبت بازیکنی مثل جلال‌ حسینی یا ماهینی به سادگی عبور کرد. در‌حالی که پزشکان معالج کاپیتان پرسپولیس حدود یک هفته را طول درمان او عنوان کردند اما کاپیتان سرخ‌ها همچنان درد دارد و این احتمال وجود دارد تا حدود ۵ هفته دور از میادین باشد. حسینی به دلیل کشیدگی همسترینگ مصدوم شد و این روزها به دلیل دردی که دارد حتی برای نرم‌دوی هم دچار مشکل می‌شود و باید دید که آیا برانکو کاپیتان تیمش را می‌تواند در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا که از چند روز دیگر آغاز می‌شود، در اختیار داشته باشد یا این‌که حضور حسینی حتی در دربی ۸۹ هم در ابهام قرار می‌گیرد. این مصدومیت‌ها دست برانکو را حسابی بسته و مسلما کار این مربی را برای ادامه راه سخت‌تر کرده است.

مشکل انگیزشی

۲ قهرمانی زودهنگام به لحاظ روانی تاثیر منفی‌اش را روی بازیکنان پرسپولیس گذاشته و سرپا نگه داشتن این تیم و انگیزه دادن به این بازیکنان دشوار به نظر می‌رسد. در‌واقع شاید تیم‌های کمی در دنیا مثل بایرن‌مونیخ و یوونتوس هستند که هر فصل بدون دردسر قهرمان لیگ‌شان می‌شوند و به این شرایط عادت کرده‌اند اما از پرسپولیس و بازیکنانی که با چنین مسئله مهمی راحت کنار نمی‌آیند، حفظ استانداردهای قبلی و ماندن در اوج توقعی محال است و این هم یکی از دلایلی است که کار را برای برانکو حسابی سخت کرده است.

انتهای پیام/