مصائب مالیات از دستگاه پوز برای مردم

صافی نیوز / حداقل دو دستگاه کارتخوان روی میز است، با چشم می‌بینی که صحیح و سالم است و کار می‌کند اما وقتی که بخواهی پول را پرداخت کنی با این جمله مواجه می‌شوی که "کارتخوان خراب است، لطفا پول نقد بدهید" یا برخی که کمی بیشتر وجدان داشته باشند به کارت به کارت راضی می‌شوند و این مکالمه طی چند ماه اخیر به جزو جدایی ناپذیر خریدهای مردم تبدیل شده است.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، اگر چه تا همین چند سال قبل سر دستگاه کارتخوان رقابت بود و برخی مغازه‌داران گاهی سه، چهار دستگاه همزمان داشتند، اما حالا بسیاری از این دستگاه‌ها جمع شده و اکثر مشاغل چه در حوزه خدمات و چه کالا زیر بار دستگاه کارتخوان نمی‌روند. از پزشک و وکیل گرفته که مردم بیشترین گلایه را از آنها دارند، تا طلافروش و فروشندگان لوازم خانگی و… .

داستان از انجا آغاز شد که تصمیم حاکمیت برای جلوگیری از فرار مالیاتی جدی شد و برنامه‌ای در نظر گرفتند که کسبه، پزشکان، مشاغل آزاد و… نیز مالیات خود را دقیق و درست بپردازند، از همین رو سازمان امور مالیاتی همه کسانی که پایانه فروشگاهی و دستگاه کارتخوان داشتند را موظف کرد تا با طی کردن روند قانونی ثبت نام، به عبارتی دستگاه خود را به سازمان امور مالیاتی متصل کنند.

با انجام این کار برخی از پزشکان و کسبه بساط کارتخوان خود را جمع کردند و به رویه ۱۰، ۱۵ سال قبل و اخذ پول نقد برگشتند، روندی که مردم را به دردسر زیادی انداخته است.

صف طویل عابر بانک ها در پارکینگ شهرداری کرمانشاه

اینجا پارکینگ شهرداری کرمانشاه است و مقابل عابر بانک‌ها صف عریض و طویلی تشکیل شده و بخش زیادی از این جمعیت را پزشکان برای دریافت پول نقد فرستاده اند.

“رضا نجفی” کرونا دارد و به سختی نفس می کشد، به پزشک متخصص بیماری عفونی در همین منطقه مراجعه کرده و پزشک او را ملزم کرده که پول نقد بیارود. او با انتقاد از این وضعیت می گوید: هرچقدر اصرار کردم که پول را کارت به کارت کنم قبول نکردند و سه طبقه ساختمان را برای بردن پول نقد بالا و پایین کردم.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم دیگر هم که در همین محدوده در صف عابر بانک ایستاده اند قصد دارند برای ویزیت پزشک پول بگیرند و آنقدر درخواست مردم زیاد است که گاهی موجودی دستگاه خودپرداز تمام می‌شود.

این شهروند با انتقاد از وضعیتی که ایجاد شده، یادآور شد: به چشم خود دستگاه کارتخوان را مقابل دست منشی می‌بینیم، اما از کشیدن کارت امتناع کرده و می‌گوید دستگاه خراب است.

“به آن شماره حساب پول واریز کنید”

اینجا یک عکاسی قدیمی در کرمانشاه است که عکس سه در چهار و برخی عکس‌های پزشکی را می‌گیرد. شماره حسابی را بزرگ با ماژیک نوشته و روی دیوار چسبانده و به تمام مراجعین اعلام می‌کند هزینه را به این شماره بفرستند. صاحب عکاسی مرد است و شماره حساب به نام زن دیگری است!

” راضیه محمدی” از پاوه برای چاپ عکس پزشکی‌اش به این عکاسی آمده و روی گوشی ساده‌اش برنامه انتقال پول ندارد. همسرش را برای دریافت پول نقد فرستاده و خود در عکاسی منتظر است.

زیر لب می‌گوید: به زمانی که بانک و کارت بانکی نبود برگشتیم، باید یک میلیون تومان پول نقد در جیب بگذاریم و این طرف آن طرف برویم، زیرا هرکجا می‌رویم دیگر دستگاه کارتخوان ندارد.

او با گلایه از اینکه با این شرایط که دزدی زیاد شده امکان حمل این همه پول وجود ندارد، ادامه می دهد: دستگاه عابر بانک هم در طی روز ۲۰۰ هزار تومان بیشتر از یک کارت نمی‌دهد و ما برای گرفتن پول نقد باید چندین کارت داشته باشیم و پول جابجا کنیم.

پیامی مشترک برای همه مشتریان

فروشگاه لوازم خانگی که گاهی فروش اقساطی برای مشتریان دارد در صفحه فضای مجازی برای همه مشتریان پیام گذاشته که از این پس اقساط خود را به شماره حسابی به نام خواهرش واریز کنند و ادامه داده که برای خریدهای زیر ۵۰۰ هزار تومان می‌توانید در مراجعه به مغازه کارت بکشید اما برای خریدهای بالاتر و یا پرداخت اقساط حتما کارت به کارت کنید و یا پول نقد همراه داشته باشید.

بعد هم تاکید کرده دستگاه کارتخوان برای مبالغ بالا غیرفعال است، لطفا سوال نکنید.

و این روند برای خیاطی مردانه دوز نزدیک بازار که بابت هر دست کت و شلوار مردانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان می‌گیرد، اما حاضر نیست مالیات این حجم از درآمد را بپردازد و همچنین برای مغازه صرافی بازار زرگرها که همه مشتریان را پای دستگاه “کشلِس” می‌برد تا پول انتقال بدهند و برای هزاران نفر دیگر برقرار است.

و جالب اینجاست که کسانی که حقوق مستمر می‌گیرند، با وجود آنکه درآمدشان از بسیاری از این مشاغل پایین‌تر است باید مالیات بدهند، اما این افراد به فرار مالیاتی روی آورده اند.

کارتخوان معیار نیست، حساب‌ها بررسی می‌شود

اما به گفته مدیرکل امور مالیاتی استان کرمانشاه این دیدگاه که فقط دستگاه کارتخوان معیار بررسی مالیات است درست نیست و حساب‌های مودیان نیز بررسی می‌شود.

بهمن بادکو با اشاره به اهتمام سازمان امور مالیاتی برای اتصال پایانه‌های فروشگاهی به این سازمان برای جلوگیری از فرار مالیاتی، اظهار کرد: اینکه افراد گمان کنند با عدم استفاده از دستگاه کارتخوان دیگر وضعیت مالیات آنها بررسی نمی‌شود اشتباه است، زیرا چک کردن حساب‌ها معیار اصلی است.

بادکو عدم استفاده از دستگاه کارتخوان را بر اساس تبصره دو ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم تخلف دانست و تاکید کرد: حتی بر اساس ماده ۲۷۴ قانون مالیات ها نیز برخی از گروه‌ها مانند پزشکان، وکلا و کارشناسان دادگستری مکلف به استفاده از دستگاه کارتخوان هستند.

وی اضافه کرد: چنانچه مشخص شود فردی فرار مالیاتی داشته، مرتکب جرم مالیاتی شده و مشول جریمه خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمانشاه درباره مشاغلی که از مشتریان خود پول نقد دریافت می‌کنند نیز گفت: این افراد نیز به هر حال پول را به حسابی واریز می‌کنند و چنانچه حسابی تورم ناگهانی داشته باشد بررسی می‌شود، به علاوه با برنامه‌ای که برای مالیات بر عایدی ثروت و سرمایه در دستور کار است و محدودیت‌هایی که برای نگهداری بیش از اندازه ارز وجود دارد، چنانچه فرد بخواهد پول نقد را به طلا و ارز تبدیل کند نیز باز در نهایت ملزم به پرداخت مالیات خواهد شد

بادکو به مودیان اعلام کرد فقط بر اساس رویه قانونی فعالیت کنند و با عدم استفاده از دستگاه کارتخوان مردم را نیز با چالش مواجه نکنند.

وی هدف از قانون پایانه‌های فروشگاهی را شفاف کردن فعالیت‌های اقتصادی دانست و عنوان کرد: در استان کرمانشاه تاکنون ۱۳۴ هزار دستگاه کارتخوان به سامانه امور مالیاتی متصل شده است.

وی در پایان از مردم خواست چنانچه موردی درباره خودداری از استفاده دستگاه عابر بانک دیدند، موضوع را با سامانه ۱۵۲۶ در میان بگذارند.

انتهای پیام/