مقایسه صادرات غیرنفتی؛ پیش و پس از انقلاب اسلامی

تهران- ایرنا- نگاهی به وضعیت صادرات در پیش از انقلاب و پس از آن نشان می دهد در بازه زمانی ۱۳۹۶-۱۳۵۸، حجم صادرات کالایی غیرنفتی کشور بیش از ۳۰ برابر و ارزش آن بیش از ۷۰ برابر شد. به گزارش ایرنا، اداره پژوهش و مدیریت ریسک بانک توسعه صادرات ایران امروز (یکشنبه) در آستانه چهلمین […]

تهران- ایرنا- نگاهی به وضعیت صادرات در پیش از انقلاب و پس از آن نشان می دهد در بازه زمانی ۱۳۹۶-۱۳۵۸، حجم صادرات کالایی غیرنفتی کشور بیش از ۳۰ برابر و ارزش آن بیش از ۷۰ برابر شد.

به گزارش ایرنا، اداره پژوهش و مدیریت ریسک بانک توسعه صادرات ایران امروز (یکشنبه) در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی گزارشی درباره مقایسه صادرات غیرنفتی کشور؛ قبل و بعد از انقلاب منتشر کرد.
در این گزارش رشد وزن و ارزش کالاهای صادراتی غیرنفتی در دوره های زمانی بررسی و سپس برآیند صادرات کشور با توجه به فعالیت های بانک توسعه صادرات برآورد شده است.
بر پایه یافته های این گزارش، در بازه زمانی ۱۳۵۷-۱۳۵۰، بیشترین صادرات متعلق به بخش کالاهای سنتی و کشاورزی با میانگین ۷۱.۷ درصد بود.
در این دوره کالاهای صنعتی با سهم ۲۳.۹ درصد سهم پایینی در صادرات غیرنفتی کشور داشت.
قبل از انقلاب، ترکیب صادرات غیرنفتی کشور در نیم قرن ثابت ماند و متشکل از پسته، خشکبار، فرش، خاویار، پوست و روده بود و سهم مصنوعات کارخانه‌ای در آن بسیار ناچیز برآورد شد.
سهم صادرات کالاهای سنتی و کشاورزی از ۶۷.۹ درصد در سال ۱۳۵۷ به ۱۴.۲ درصد در سال ۱۳۹۶ کاهش یافت.
سهم صادرات کالاهای صنعتی نیز از ۳۰.۳ درصد در سال ۱۳۵۷ به ۸۰.۶ درصد در سال ۱۳۹۶ افزایش یافت که توجه سیاستگذاران عرصه صادرات به بخش صنعت و عبور از کالاهای سنتی را نشان می دهد.
به طور کلی در بازه زمانی ۱۳۹۶-۱۳۵۸، حجم صادرات کالایی غیرنفتی کشور بیش از ۳۰ برابر و ارزش آن بیش از ۷۰ برابر شد.
متن کامل این گزارش به همراه نمودارها و جدول های پیوست آن در تارنمای بانک توسعه صادرات ایران به نشانی www.edbi.ir در دسترس است.
به گزارش ایرنا، دهم بهمن ماه گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد مازاد تراز تجارت خارجی کشور تا پایان دی ماه امسال به ۶۷۸ میلیون دلار رسید.
صادرات غیرنفتی ایران در ۱۰ ماه امسال از مرز ۳۶ میلیارد دلار گذشت و به ۳۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار رسید.
در این مدت حجم صادرات غیرنفتی ایران به ۹۴ میلیون و ۸۷۵ هزار تن رسید که ارزش آن رقمی برابر ۳۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار می‌شود.
بر این اساس، تا پایان دی ماه صادرات ایران نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزش دلاری رشد ۲.۲۱ درصدی را تجربه کرد.
از سوی دیگر در همین مدت میزان واردات قطعی کالا به ایران ۲۶ میلیون و ۶ هزار تن به ارزش ۳۵ میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار بود.
بر این اساس، مازاد تراز تجارت خارجی به ۶۷۸ میلیون دلار رسید.
با این همه، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۳۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات و ۳۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار واردات داشتیم و در این بخش تراز تجاری یک میلیارد دلار مثبت است.
اقتصام*۹۱۲۳*۱۹۶۱*
انتهای پیام/