ملکه انگلیس در کنار همسرش دفن شد

صافی نیوز / الیزابت دوم، ملکه سابق انگلیس پس از تشییع در کلیسای وست مینستر، امروز در قلعه وینزر کنار همسرش شاهزاده فیلیپ که سال گذشته درگذشت، دفن شد.

به گزارش صافی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم تشییع الیزابت دوم، ملکه سابق انگلیس ۱۹ سپتامبر (دوشنبه ۲۸ شهریور) در کلیسای وست مینستر برگزار شد. الیزابت دوم سپس بعد از گذشت ۱۰ روز از زمان مرگش در کلیسای یادبود پادشاه جورج ششم واقع در قلعه وینزر (Windsor) در کنار همسرش شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبورگ که سال گذشته درگذشت و پدر، مادر و خواهرش در آرامگاه وینزر به خاک سپرده شد. این مراسم از ساعت ۹ صبح ۱۹ سپتامبر به وقت محلی همزمان با صدای برج «بیگ بن» شروع و سپس تابوت ملکه در ساعت ۱۱ صبح وارد کلیسای وست مینستر شد.

مراسم در کلیسای وست مینستر با رژه و سرود ملی انگلیس به پایان رسید. پس از پایان مراسم در کلیسای وست مینستر، تابوت الیزابت دوم روی ارابه‌ای که انسان‌ها آن را می‌کشیدند (!) در برابر عده‌ای از مردم انگلیس که خارج از این کلیسا تجمع کرده بودند، در خیابان‌های لندن به حرکت درآمد. پس از یک مسیر ۴۵ دقیقه‌ای در میان مردم تابوت ملکه به طاق پیروزی «ولینگتون» رسید و در آنجا تابوت الیزابت دوم با سوت نیروی دریایی انگلیس برای خاکسپاری به وسیله خودرو به قلعه وینزر منتقل شد و در آنجا پس از انجام مراسم مذهبی تدفین، مراسم خاکسپاری انجام شد.

پیشتر، چارلز سوم، پادشاه جدید انگلیس و فرزند ملکه، طی فرمانی، روز خاکسپاری ملکه را تعطیل رسمی اعلام کرد.

حدود ۵۰۰ مقام خارجی از جمله خانواده سلطنتی کشور‌های اروپایی، مقامات ارشد انگلیس، سران کشور‌های مشترک‌المنافع و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در مراسم امروز شرکت کردند.

۱۴۲ تن از اعضای نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا ارابه حامل تابوت ملکه را حمل کردند. این اقدام برای جلوگیری از رم کردن اسب‌ها صورت گرفت!

پیشتر منابع خبری اعلام کرده بودند مراسم خاکسپاری ملکه و نیز تاج گذاری پادشاه جدید انگلستان هرکدام حدود ۶ میلیارد پوند هزینه در بر خواهد داشت. این چنین هزینه‌ای در حالی انجام می‌شود که مردم انگلیس اکنون با بحران انرژی و افزایش هزینه‌ها روبرو هستند.

الیزابت دوم متولد ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ میلادی بود و پس از مرگ پدرش شاه جورج ششم در ۶ فوریه ۱۹۵۲ میلادی به سلطنت رسید. او در طول جنگ جهانی دوم، بیشتر زندگی خود را در کاخ بالمورال اسکاتلند و وینزر گذراند تا از بمباران‌های لندن در امان بماند.

ملکه الیزابت دوم در طی هفت دهه پادشاهی دخالت‌های بسیاری در امور سایر کشور‌ها داشت و فتنه‌های متعددی در خاورمیانه به پا کرده است از جمله کودتای ۲۸ مرداد ایران، جدایی بحرین از ایران، انهدام هواپیمای مسافربری ایران، بحران کانال سوئز در مصر و ورود این کشور به جنگ با رژیم صهیونیستی و فرانسه، اشغال جنوب یمن و حمایت از متجاوزان سعودی-اماراتی، جنگ فالکلند میان انگلیس و آرژانتین، جنگ اول خلیج فارس و حمله عراق به کویت، جنگ عراق و سوریه، جنگ و حمایت از اشغال افغانستان.

او روز ۸ سپتامبر در ۹۶ سالگی درگذشت.

انتهای پیام/