مکرون دومین دوره ریاست جمهوری خود را رسما آغاز کرد

صافی نیوز / «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه امروز (شنبه) و در مراسمی رسمی در کاخ الیزه دومین دوره پنج ساله فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش صافی به نقل از ایرنا، مراسم تحلیف هشتمین رئیس جمهوری در جمهوری پنجم فرانسه در رسانه‌های این کشور پوشش داده شد. در این مراسم که ساعت ۱۱ به وقت پاریس (۱۳ و ۳۰ دقیقه) به وقت تهران آغاز شد، «فرانسوآ اولاند» و «نیکلا سارکوزی» روسای جمهوری سابق و اسبق این کشور و روسای مجالس ملی و سنا در کنار شخصیت‌های سیاسی و نیز برخی از چهره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی حضور خواهند داشت. ۴۵۰ نفر به مراسم امروز الیزه دعوت شده اند که بر خلاف سال ۲۰۱۷ رژه رسمی در آن پیش بینی‌ نشده است.

مراسم امروز با سخنان «لوران فابیوس» رئیس شورای قانون اساسی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را به طور رسمی اعلام مکرد، آغاز شد. رئیس جمهوری فرانسه پس از دریافت نشان ویژه، در حضور میهمانان سخنرانی کرد.

امانوئل مکرون در انتخابات ریاست جمهوری کشورش که در روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل (۲۱ فروردین و ۴ اردیبهشت) برگزار شد، به ترتیب با کسب ۲۷.۶ و ۵۸.۵۴ درصد آرا پیروز شد تا بعد از ۲۰ سال نخستین رئیس جمهوری فرانسه باشد دوره پنج ساله خود را تمدید می‌کند.

رسانه‌های فرانسوی با توجه به کاهش درصد آرای مکرون در انتخابات امسال در مقایسه با سال ۲۰۱۷، افزایش آرای رقیب نسبت به دوره گذشته و نیز اتحاد احزاب چپ برای حضوری قدرتمند در انتخابات پارلمان و محروم کردن رئیس جمهوری از انتخاب نخست وزیر، دوره پنج ساله دوم ریاست جمهوری را «پر چالش» ارزیابی می‌کنند.

در صورتی که حزب مکرون موسوم به «جمهوری به پیش» که دیروز تغییر نام آن به «رنسانس» خبری شد، بتواند در انتخابات پارلمان (روزهای ۱۲ و ۱۹ ژوئن/۲۲ و ۲۹خرداد) اکثریت (۲۸۹ کرسی) را به دست آورد، رئیس جمهوری می‌تواند نخست وزیر خود را انتخاب کند و در غیر این صورت، فرد دیگری از حزبی که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد به نخست وزیری خواهد رسید.

همین اصل قانون اساسی فرانسه رقبای مکرون را بر آن داشته تا کارزار انتخاباتی خود را با هدف کسب اکثریت کرسی‌های مجلس ادامه دهند و در میان همه احزاب، تا کنون احزاب چپ با هدایت «ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» در ایجاد ائتلاف و اتحاد با سایر احزاب از جمله «اروپ اکولوژی- سبزها» موفق تر بوده است.

مقابله با تبعات جنگ اوکراین برای کشورهای اروپایی و در میان آنها فرانسه، بهبود قدرت خرید مردم و بازیابی اعتماد جوانان که کمترین رای را به جوان‌ترین رئیس جمهوری فرانسه دادند دیگر چالش‌های مکرون در دوره جدید محسوب می‌شود.

انتهای پیام/