معاون توسعه و پیش بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی:

میزان بارندگی در آذربایجان شرقی به ۸۶٫۴ میلی متر رسید

صافی - معاون توسعه و پیش بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: در پی بارندگی 8.3 میلی متری چند روز اخیر، میزان بارندگی در این استان در سال آبی جاری به 86.4 میلی متر رسید.

محمد اشجعی با بیان اینکه میزان بارندگی در سال آبی گذشته (اول مهر تا ۲۹ آذر)، ۶۲ میلی متر گزارش شده بود، افزود: این آمار نشان می دهد میزان بارندگی در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۳۹٫۲ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: میزان بارندگی سال آبی جاری نسبت به بلند مدت نیز ۱۴٫۹ درصد افزایش نشان می دهد به طوری که میزان بارندگی در استان در بلند مدت ۷۵٫۲ میلی متر بود.

معاون توسعه و پیش بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: براساس نقشه های پیش یابی هواشناسی، نفوذ و فعالیت سامانه بارشی از بعد از ظهر امروز تا عصر جمعه موجب ابرناکی، وزش باد گاهی تا نسبتا شدید، مه گرفتگی، بارش باران و برف به ویژه در نواحی جنوبی استان می شود.

اشجعی ادامه داد: موج زودگذر دیگری از بعد از ظهر شنبه تا اوایل یکشنبه وارد استان می شود که این سامانه موجب کاهش محسوس دما به ویژه در نواحی شمالی می شود.

وی گفت: هم اکنون جلفا با پنج درجه بالای صفر و چاراویماق با صفر درجه سانتی گراد به ترتیب خنک ترین و سردترین شهرهای استان بوده و دمای کنونی تبریز چهار درجه سانتی گراد بالای صفر است.
وی گفت: سامانه بارشی تا بعد از ظهر امروز در استان فعال بوده و به صورت تدریجی از سمت غرب از میزان بارش کاسته می شود.

آب و هوای آذربایجان شرقی به طور کلی سرد و خشک می باشد ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری، بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس و بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

انتهای پیام /