میزان پراکندگی اُمیکرون در کشور چگونه است؟

صافی نیوز / براساس آخرین اعلام وزارت‌ بهداشت تاکنون ۲۶۰۹ بیمار مبتلا به اومیکرون در کشور شناسایی شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها در یک روز ۳۰۳ابتلای جدید افزایش پیدا کرده است.

به گزارش صافی به نقل از همشهری، شهرهای واقع در نیمه غربی کشور ازجمله اصفهان با ۱۳۵مورد ابتلای جدید، شیراز با ۶۲مورد، البرز با ۲۷مورد و زنجان هم با ۱۷مورد، بیشترین آمار شناسایی کرونای اومیکرون در ۲۴ساعت را به‌خود اختصاص داده‌اند.

از ۲۵دی شیب ابتلا به کرونا در ایران صعودی شده و بیماران قطعی شناسایی شده در کمتر از یک هفته از ۱۴۲۱نفر در روز به ۵۲۷۶نفر رسیده است.

در جهان هم آمار روزانه ابتلا به کرونا ماه گذشته کمتر از یک میلیون نفر بود و اکنون ۳برابر و به بیش از ۳میلیون نفر رسیده است. آمار فوتی‌ها هم با شیب کم صعودی شده از ۶تا ۷هزار فوتی در یک ماه اخیر به ۸هزار مرگ رسیده است.

آماری که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم نسبت به آن ابراز نگرانی کرده و گفته وضعیت اومیکرون در جهان بسیار بحرانی است و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، درگیری بسیار شدیدی با این سویه جدید دارند:« کشورهای همسایه ایران هم درگیر بیماری‌اند و ما بسیار نگران هستیم چون قدرت انتشار این سویه بسیار بالاست.»

موارد بستری در کشور از ۱۹۴مورد در اوایل هفته گذشته به ۳۸۳مورد در روز گذشته رسیده و با اینکه خیزش دیرهنگام اومیکرون در کشور نسبت به سایر کشورهای همسایه و اروپایی یکی از موارد مثبت و فرصت زمانی مناسب برای افزایش ایمنی در جامعه مطرح می‌شد اما به‌نظر می‌رسد با تداوم روند افزایش در یک هفته اخیر به‌زودی هشدار کارشناسان مبنی بر وقوع پیک ششم در کشور محقق شود.

حالا کشورهای همسایه ایران هم درگیر اومیکرون شده‌اند، به‌طوری‌که در مرز شرقی، کشور پاکستان در روز گذشته بالاترین موارد ابتلای روزانه به کرونا را گزارش کرد، تا جایی که تنها در یک روز ۷۶۷۸ مورد ابتلای جدید در این کشور ثبت شد.

با شیوع این سویه در پاکستان، استان‌های شرقی کشور ازجمله سیستان و بلوچستان، با خطر شیوع این سویه مواجه‌اند، این در حالی است که ‌مهدی طباطبایی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اواخر هفته گذشته از شناسایی بیش از ۸۰ بیمار مبتلا به‌سویه اومیکرون خبر داده و گفته بود ۴۲ نفر از موارد مثبت تأیید شده اومیکرون در استان، مهاجران غیرایرانی بودند که در همان مرزهای ورودی به کشور مقابل بازگردانده شدند.

نگرانی وزارت بهداشت از تزریق پایین دوز سوم

آنچه از سوی مسئولان نظام سلامت مورد تأکید است، تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس است.

این همان نکته‌ای است که وزیر بهداشت هم به آن اشاره می‌کند. به‌گفته او، در نمونه‌برداری‌های انجام شده تاکنون بیش از ۲ هزار مورد مثبت ابتلا به ویروس اومیکرون در کشور شناسایی شده اما آزمایش‌ها و نمونه‌گیری‌ها به‌صورت تصادفی انجام شده و میزان آلودگی بیشتر از این خواهد بود.

براساس اعلام عین‌اللهی، در ۲هفته اخیر تعداد مراجعه‌های سرپایی ۴برابر شده است و حالا نگرانی‌ها از بابت افزایش موارد بستری و بیماران نیازمند مراقبت‌های ویژه است:«در شرایط کنونی بهترین و ایمن‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به ویروس اومیکرون، دریافت دوز سوم واکسن کرونا است اما آمارهای فعلی عدد خوبی از میزان مراجعه مردم برای دریافت دوز سوم این واکسن را نشان نمی‌دهند که از این بابت به‌شدت نگران هستیم.»

او یکی از بزرگ‌ترین آفت‌ها را عادی‌انگاری‌های موجود پس از دریافت واکسن کرونا و همچنین بهتر شدن وضعیت رنگ‌بندی کرونایی در شهرها عنوان می‌کند و می‌گوید:«دریافت ۳دوز به معنی ایمنی کامل و بهتر شدن وضعیت به‌معنای پایان بحران نیست و نباید استفاده از ماسک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی به فراموشی سپرده شود. رعایت همین سه اصل بسیار مهم در کنار دریافت هر ۳دوز واکسن کرونا نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ابتلا به ویروس اومیکرون دارد.»

انتهای پیام/