رئیس دانشگاه صنعتی شریف:

ناحیه نوآوری شریف تاسیس می شود

صافی - رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: ناحیه نوآوری شریف در اطراف این دانشگاه راه اندازی تا ضمن حمایت از مالکیت فکری و معنوی طرح های پژوهشی به ارتقاء و رشد شرکت های دانش بنیان کمک کند.

محمود فتوحی روز یکشنبه در سمینار تجاری سازی مالکیت های معنوی برای دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و استارتاپ ها در دانشکده طب ایرانی افزود: پارک علم و فناوری دانشگاه شریف که دو سال پیش به همت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تاسیس شد، توانسته دانش را به ارزش تبدیل کند و چتر حمایت مالکیت فکری را بر فراز شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری قرار دهد.

وی افزود: در اطراف دانشگاه به دنبال ایجاد یک منطقه نوآوری هستیم و با توجه به اینکه ۴۵۰ شرکت در اطراف این دانشگاه قرار دارد و از طرف دیگر نیروی انسانی با استعدادی در این دانشگاه هست. پیش بینی می کنیم رشد شرکت های دانش بنیان در اطراف دانشگاه بسیار سریع است و به دنبال تاسیس ناحیه نوآوری شریف هستیم تا چتر حمایتی دانشگاه بالای سر این شرکت ها باشد.

* حمایت از ۱۴ فناوری

فتوحی گفت: دفتر توسعه و انتقال فناوری دانشگاه شریف در سال ۹۳ تاسیس شد. هدف این دفتر تلاش به منظور ایجاد سرمایه گذاری و پیدا کردن سرمایه گذار برای ایده هایی است که در دانشگاه توسعه یافته است.

وی افزود: سرمایه گذاری بر روی طرح هایی که امکان تجاری سازی بر روی آن وجود دارد، از سوی این دفتر بیشتر صورت می گیرد. دانشگاه به عنوان یک سرمایه گذار خطرپذیر در مرحله پیش از محصول اقدام می کند و تجاری سازی از طریق واگذاری لایسنس آن محصول یا از مسیر شرکت دانش بنیانی که ایجاد می شود صورت می گیرد.

رئیس دانشگاه شریف تدوین آیین نامه مالکیت فکری را در راستای تحکیم مالکیت فکری و معنوی دانشگاه دانست و گفت: بسیاری از اعضای هیات علمی و پژوهشگران آگاهی لازم را در این زمینه ندارند و ایده های آنان توسط دیگران به کار گرفته می شود. به همین علت به برگزاری دوره های آموزشی برای اعضای هیات علمی و پژوهشگران اقدام کردیم.

* تشکیل ۸۳ هسته پژوهشی در دانشگاه شریف

فتوحی یکی از اقدامات این دانشگاه را تشکیل هسته پژوهشی با حضور تعدادی از استادان، پسادکتران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانست و گفت: بعضی از اولویت های پژوهشی را برای اعضای هیات علمی تعریف کرده ایم تا هسته های پژوهشی خود را در زمینه اولویت های مدنظر دانشگاه هدایت کنند و طی سه سال بتوانند پژوهش های خود را توسعه دهند.

وی افزود: ۸۳ هسته پژوهشی از سوی دانشگاه صنعتی شریف حمایت می شود. حوزه های دارای اولویت پژوهشی شامل انرژی، آب و محیط زیست، سلامت و فعالیت های بنیادی می شود. البته در برخی حوزه ها ظرفیت حمایت دانشگاه از پژوهش های مرتبط با صنعت وجود دارد که بیشتر شامل اطلاعات و ارتباطات، نفت و گاز، فناوری های نوین سال و مدیریت بحران می شود.

* برنامه های راهبردی دانشگاه شریف

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: برنامه راهبردی برای این دانشگاه تدوین کرده و به تصویب رساند ایم. چون در ۴۰ سال گذشته فعالیت های چشمگیری در حوزه پژوهشی انجام داده ایم اما نکته مهم این است که تحقیقات انجام شده تا چه اندازه کاربردی و برای رفع نیازهای کشور بوده است.

وی رسالت دانشگاه ها را به چهار بخش تقسیم کرد و گفت: دانشگاه شریف به عنوان نسل چهارم دانشگاه ها در راستای نوآوری فعالیت می کند و برای اثربخشی اجتماعی در دانشگاه و تبدیل دانش به ارزش به تعریف یک زنجیره دانش به ارزش اقدام کردیم تا از آموزش، پژوهش بنیادی، پژوهش کاربردی، فراوری، توسعه محصول و تجاری سازی برسیم.

فتوحی افزود: برنامه های مختلفی با اهمیت دادن به پژوهش های بنیادی و کاربردی برای تجاری سازی این پژوهش هاست و پارک علم و فناوری دانشگاه تکمیل کننده زنجیره دانش به ارزش است.

وی تاکید کرد: نیاز است بیش از این فعالیت کنیم ولی برنامه ریزی دانشگاه به سمت اثربخشی اجتماعی به عنوان یکی از نکات کلیدی چشم انداز دانشگاه است. صنعت به دنبال محصول است و ما با راه اندازی دفتر توسعه و ارتقاء فناوری تلاش می کنیم تا به عنوان یک سرمایه گذار خطرپذیر بتوانیم یک محصول اولیه ای را به صنعت یا سرمایه گذار نشان دهیم و پارک فناوری توانسته در این زمینه کمک کند.

فتوحی وابستگی شدید دانشگاه ها به بودجه دولت را یکی از آسیب های این موضوع دانست، بر استقلال مالی دانشگاه ها تاکید کرد و گفت که باید از طریق پژوهش و فناوری صورت بگیرد و این ظرفیت در دانشگاه ها وجود دارد.

وی با ارائه گزارشی از روند تشکیل این دانشگاه گفت: دانشگاه صنعیت شریف ۵۳ سال پیش با چهار دانشکده و ۴۰۰ دانشجو تاسیس شد و اکنون ۱۲ هزار دانشجو و ۱۳ دانشکده مختلف دارد. ۳۰ درصد از این دانشجویان را خانم ها تشکیل می دهد و ۵۰ درصد از دانشجویان در دوره های ارشد و دکتری تحصیل می کنند.

سمینار تجاری سازی مالکیت های معنوی برای دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و استارتاپ ها به همت مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز رشد فناوری طب داروسازی سنتی و فراورده های طبیعی، موسسه فدرال مالکیت معنوی سوئیس و دانشگاه تهران تا روز سه شنبه ادامه دارد.

انتهای پیام/