ناسا زمان دقیق انجام ماموریت “نجات بشر”‌ را اعلام کرد

صافی نیوز / ناسا در روز دوشنبه زمان انجام ماموریت منحرف کردن یک سیارک از مسیر زمین را اعلام کرد.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، در این ماموریت که به اختصار “دارت”(DART) نام دارد، آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا فضاپیمای “دارت” را به سمت دو سیارک خواهد فرستاد. این فضاپیما در روز ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲ در ساعت ۱:۲۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۸:۵۰ تهران) سوار بر موشک فالکون ۹ از پایگاه فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب می‌شود.

“دارت” در روز ۲ اکتبر سال ۲۰۲۲ با سرعت ۱۳ هزار و ۵۰۰ مایل بر ساعت(۲۱ هزار و ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت) به یکی از دو سیارک مورد نظر یعنی سیاک “دیدیمون”(Didymoon) برخورد خواهد کرد.

“دیدیمون” که ۱۶۰ متر عرض دارد به دور یک جرم آسمانی بزرگ‌تر به نام “دیدیموس” با عرض حدود ۷۸۰ متر در گردش است. “دیدیمون” در سال ۲۰۰۳ به زمین نزدیک شد و در فاصله‌ی ۳.۷ میلیون مایلی(۶ میلیون کیلومتری) از زمین قرار گرفت.

احتمال برخورد سیارک “دیدیمون” به زمین بیشتر است و علاوه بر آن اجرام مشابه دیگری نیز وجود دارند که ناسا و مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین هنوز آنها را رصد نکرده‌اند.

ناسا هر جسمی که در فاصله‌ی ۰.۰۵ واحد نجومی (۷.۴ میلیون کیلومتر) از زمین قرار داشته باشد و بیش از ۱۴۰ متر قطر داشته باشد را به طور بالقوه “خطرناک” در نظر می‌گیرد.

به گفته‌ی آژانس فضایی ایالت متحده بیش از ۲۵ هزار “جرم نزدیک به زمین” وجود دارند و بسیاری دیگر نیز هنوز کشف نشده‌اند.

در روز یک اکتبر ناسا اعلام کرد که تاسواره ‌ای(CubeSat) که همراه با “دارت”‌ به فضا خواهد رفت آماده نصب است. این ماهواره کوچک ۳۱ پوند(۱۴ کیلوگرم) وزن دارد.

“دارت” اولین بخش از استراتژی دفاع در برابر سیارک‌ها است که با همکاری آژانس فضایی اروپا برای جلوگیری از برخورد احتمالی “سیارک‌های خطرناک” به زمین طراحی شده است.

این ماموریت توسط دفتر هماهنگی دفاع در برابر سیارک‌های ناسا و بخش علوم سیاره‌ای هدایت می‌شود.

انتهای پیام/