ناگفته هایی از مرگ نیکا و سارینا

صافی نیوز / تحقیقات قضایی در پرونده جان‌ باختن ۲ دختر نوجوان به نام‌های نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده در تهران و کرج حاکی از آن است که مرگ آنها ارتباطی با درگیری‌های خیابانی اخیر ندارد اما این نتیجه گیری بر چه اساس است؟

به گزارش صافی به نقل از همشهری، از چند روز قبل جان‌باختن ۲دختر نوجوان به نام‌های نیکا شاکرمی در تهران و سارینا اسماعیل‌زاده در کرج خبرساز شد و شایعات زیادی را در شبکه‌های مجازی به‌دنبال داشت. از همان زمان تحقیقات برای روشن‌شدن واقعیت با تشکیل پرونده قضایی آغاز شد تا اینکه در روزهای اخیر مقامات قضایی به یافته‌هایی متفاوت با آنچه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، دست یافتند.

ناگفته‌های مرگ نیکا

پس از اعلام خبر کشف پیکر بی‌جان دختر ۱۷ساله‌ای در حیاط خلوت یک خانه در خیابان لبافی چهارراه امیراکرم در منطقه انقلاب در ۳۰شهریور به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، بازپرس ویژه قتل دادسرای ناحیه ۲۷(امور جرائم جنایی)، تیمی از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی و تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی به‌همراه متخصصان پزشکی قانونی راهی محل حادثه شدند و تحقیقات ابتدایی را آغاز کردند. تیم جنایی پس از حضور در محل حادثه با جسد دختر ۱۷ساله‌ مجهول‌الهویه ‌مواجه شدند ‌که بر اثر سقوط از پشت‌بام خانه‌ مجاور به حیاط‌خلوت خانه موردنظر فوت شده بود.

تحقیقات ابتدایی نشان داد کوله‌پشتی و گوشی موبایل متوفی، روی سکوی پشت‌بام خانه چهارطبقه مجاور قرار دارد که در ادامه با اقدامات دایره تشخیص هویت پلیس آگاهی و با توجه به اعلام فقدانی خانواده متوفی به پلیس آگاهی، مشخص شد که نام دختر فوت‌شده نیکا شاکرمی است. در ادامه مشخص شد ۸نفر به‌عنوان کارگر داخل این ساختمان که کاربری تجاری (تولیدی پوشاک) و مسکونی دارد، حضور داشتند و در پارکینگ در حال استراحت بودند که این ۸مرد در تحقیقات ابتدایی عنوان کردند از طریق همسایه‌ها و حضور مأموران پلیس از این حادثه مطلع شدند و دختر جوان را مشاهده نکرده‌اند.

اما نیکا چطور جانش را از دست داد؟ محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران درباره این پرونده تلخ می‌گوید: ساعت ۷:۳۰ روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه، ساکنان ساختمانی در چهارراه امیراکرم متوجه جسد خانم جوانی در حیاط منزل خود می‌شوند که بلافاصله موضوع را به کلانتری منطقه اطلاع می‌دهند. اکیپ‌های تخصصی صحنه به محل اعزام و متوجه می‌شوند این خانم از ساختمان مجاور به حیاط این منزل پرتاب شده است.

شهریاری با اشاره به اینکه کوله‌پشتی این خانم در پشت‌بام ساختمان مجاور کشف شد، گفت: جسد بلافاصله به‌عنوان شخص مجهول‌الهویه به پزشکی قانونی منتقل شد. پزشکی قانونی با دستور مقام قضایی کار کالبدشکافی و اخذ نمونه‌های سم‌شناسی و آسیب‌شناسی را انجام داد.

شهریاری ادامه داد: در آزمایش‌های کالبدشکافی و معاینه جسد، آثار شکستگی‌های متعدد در ناحیه لگن، سر، اندام‌های فوقانی و تحتانی، دست‌ها و پاها و دررفتگی لگن مشاهده شد که نشان می‌دهد فرد از بلندی پرت شده است. طبق استعلام‌های گرفته‌شده هم مشخص شد فرد به پایین پرتاب شده است. در این معاینات آثار گلوله و ساچمه در بدن جسد مشاهده نشد و همسایگانی که جسد در آن ساختمان کشف شده اعلام کردند که ساعت ۳ بامداد متوجه صدایی شده‌اند اما متوجه سقوط این خانم نشده‌اند.

سرپرست دادسرای جنایی استان تهران با بیان اینکه سرانجام هویت جسد با نام نیکا شاکرمی ۱۷ساله تعیین شد، گفت: ساختمانی که کوله‌پشتی این خانم در آن کشف شد، مراحل ساخت پایانی را طی می‌کرد و ۲کارگاه تولید پوشاک در آن فعال است و کارگرانی در ساختمان مشغول کار و نگهبانی بودند. با بررسی فیلم دوربین‌های محل مشخص شد در بامداد روز حادثه خانم نیکا شاکرمی با کوله‌پشتی همراه وارد ساختمان می‌شود و زنگی زده نمی‌شود زیرا ساختمان نیمه‌کاره بوده و درب با هل‌دادن باز شده است. بررسی‌ها نشان داده است منزل خاله خانم شاکرمی در کوچه مجاور این ساختمان و ۲پلاک بالاتر از محل کشف جسد است. هنوز انگیزه ورود این خانم به ساختمان نیمه‌کاره مشخص نشده است.

شهریاری در ادامه گفت: نیکا شاکرمی روز ۲۹ شهریور ماه (روز قبل از حادثه) به منزل مراجعه نکرده و مادرش تماس‌های زیادی با وی گرفته و درخواست کرده که به منزل خودشان یا منزل خاله‌اش مراجعه کند اما با وجود تماس‌های زیاد او به منزل مراجعه نکرده بود. مادر مرحوم شاکرمی با یکی از دوستان دخترش به نام آیدا تماس می‌گیرد و از او درخواست می‌کند که با دخترش تماس بگیرد و بخواهد به منزل مراجعه کند اما نیکا شاکرمی قبول نمی‌کند که به منزل بازگردد.

سرپرست دادسرای جنایی تهران ادامه داد: پدر مرحوم نیکا شاکرمی فوت شده و مادر مرحوم شاکرمی روز پنجشنبه ۷ مهرماه به اداره آگاهی مراجعه و مفقودی دخترشان را اعلام کرده است. با مراجعه خانواده همان روز جسد شناسایی و روز شنبه ۹ مهرماه جسد به خانواده تحویل داده می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد این حادثه با اغتشاشات اخیر ارتباطی ندارد و هیچ‌گونه آثار گلوله در بدن مرحوم کشف نشده و آثار نشان می‌دهد فوت ناشی از پرت‌شدگی بوده است. ضمن اینکه خانم نیکا شاکرمی مدرسه نمی‌رفت و در یک کافی‌شاپ مشغول به‌کار بود.

به‌گفته شهریاری، از تمام کارگران ساختمان تحقیق و بازجویی انجام شده است و حتی افرادی بازداشت شده‌اند و تحقیقات در این‌باره ادامه دارد و نتیجه بررسی‌ها در اسرع وقت اعلام می‌شود.

سارینا چطور جان باخت

یکی دیگر از پرونده‌های حاشیه‌ساز روزهای اخیر درباره جان‌باختن دختری به نام سارینا اسماعیل‌زاده در کرج است. حسین فاضلی هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز درباره جزئیات فوت این دختر می‌گوید: در نخستین دقایق روز دوم مهرماه در حدود ۲۰‌دقیقه بامداد، طی تماس تلفنی کلانتری ۱۴‌رسالت کرج، گزارش یک مورد سقوط از ارتفاع به قاضی کشیک دادسرای ناحیه یک کرج ارائه شد. پس از دریافت این گزارش بازپرس کشیک دادسرای مذکور شخصا در محل حادثه حاضر شده و با بررسی‌های اولیه مشخص شد جسد متعلق به دختر نوجوانی حدودا ۱۶ساله است که در محل ورودی پارکینگ پشتی ساختمان همسایه منزل مادر بزرگ متوفی در عظیمیه کرج قرار داشت.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه بلافاصله تحقیقات اولیه در این خصوص از سوی خود بازپرس از مأمور کلانتری، مادر و مادربزرگ متوفی آغاز شد، ادامه می‌دهد: در بررسی‌های اولیه مشخص شد متوفی که به همراه مادر خود در همان شب در منزل مادربزرگ خود بودند، از راه‌پله منزل مادر بزرگ، خود را به پشت بام طبقه پنجم رسانده و از آنجا پس از ورود به پشت‌بام همسایه به پایین پریده و طبق بررسی‌های اولیه خودکشی کرده است. تحقیقات بازپرسی از مادر او مشخص کرد که متوفی سابقه خودکشی ناموفق با مصرف قرص داشته و پلیس نیز با تماس تلفنی همسایه از موضوع سقوط از ارتفاع مطلع و به محل مراجعه کرده و با حضور اورژانس در محل مشخص شده که وی متأسفانه فوت شده است.

فاضلی هریکندی در ادامه به گزارش پزشکی قانونی در این خصوص اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ طبق این گزارش علت فوت، شوک ناشی از ضربه به‌دنبال صدمات و شکستگی‌های متعدد و خونریزی به واسطه سقوط از ارتفاع بوده است. ضمن اینکه منطقه وقوع این حادثه جزو مناطق بدون اغتشاش در کرج بوده و ادعاهای مطرح‌شده درخصوص فرد فوت‌شده در برخی از رسانه‌های معاند کذب است. خانواده متوفی شامل مادر، برادر و دایی وی نیز با حضور در شعبه ۱۳ بازپرسی دادسرای ناحیه یک کرج از انتشار این اخبار کذب ابراز ناراحتی کرده و خواستار صدور تکذیبیه شده‌اند.

از سوی دیگر مادر سارینا نیز در گفت‌وگوی کوتاهی با مرکز رسانه قوه قضاییه ارتباط جان‌باختن دخترش با درگیری‌های اخیر را رد و تأیید کرد که سارینا خودکشی کرده است. او گفت: اصلا دخترم در این فازها نبود. او دختری درس‌خوان و تیزهوش بود و اصلا کاری با این کارها نداشت. وی درباره سابقه خودکشی دخترش نیز گفت: او قبلا سابقه خودکشی داشت و یک‌بار متوجه نشد و ۱۰قرص خورد. آن هم بر سر یک چیز الکی.

انتهای پیام/