ناگفته های پلیس از سرقت صندوق امانات بانک ملی

صافی نیوز / رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ناگفته هایی از پرونده سرقت صندوق امانات بانک ملی را بیان کرد.

به گزارش صافی به نقل از مهر، روز گذشته علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از خبرگزاری مهر بازدید کرد؛ وی ضمن بازدید از این رسانه به مصاحبه با خبرنگاران این مجموعه پیرامون مهم‌ترین مسائل مربوط به نظم و امنیت پرداخت.

«سرقت صندوق امانات بانک ملی» یکی از مهم‌ترین پرونده‌هایی بود که در سال‌های اخیر کارآگاهان پلیس آگاهی بر روی آن کار کردند که خوشبختانه با دستگیری متهمان و کشف اموال این پرونده بسته شد.

یکی از موضوعاتی که خبرنگاران انتظامی این رسانه در مورد آن با رئیس پلیس آگاهی به گفت و گو پرداخت همین پرونده بود؛ در ادامه می‌توانید ناگفته‌های پلیس از این پرونده را بخوانید:

آیا سارقان صندوق امانات بانک ملی قبلاً هم سابقه سرقت بانک داشتند؟

بله؛ این سارقان یک سرقت ناموفق دیگر هم انجام داده بودند. در واقع قرار بود سارقان در روز عید فطر از بانک تجارت شعبه بهار شیراز سرقت کنند که به دلیل عقب افتادن عید فطر از نظر زمانی وقت کم آوردند و سرقتشان موفق آمیز نبود.

یعنی برای سرقت اقدام کرده بودند؟

بله در واقع اقدام کرده بودند و ناکام مانده بودند.

پلیس از چه زمانی متوجه این سرقت شد؟

بعد از مأموریت ارتحال حضرت امام بود که متوجه این سرقت شدیم؛ سرقت از صندوق امانات بانک ملی پرونده‌ای پیچیده و بزرگ بود که تمامی مأموران پلیس آگاهی اعتقادی به آن پرداختند و توانستند کمتر از ۲۴ ساعت سارقات را شناسایی کنند.

چند روز طول کشید تا سارقان دستگیر و اطلاعات پرونده کامل شود؟

بعد از شناسایی سارقان کارهای اطلاعاتی شروع شد؛ ۴-۵ روز طول کشید تا اموال مشخص شود و مخفیگاه متهمان را شناسایی کنیم.

نفرات اصلی این سرقت چند نفر بودند؟

۴ نفر متهمان اصلی این سرقت بودند؛ اما مرتبطان زیادی با آنها همدستی کردند چراکه اموال زیاد بود و برای جا به جایی نیاز به کمک همدستان زیادی داشتند.

تا الان چند متهم شناسایی شدند؟

تا الان حدود ۲۰ متهم در این پرونده شناسایی و دستگیر شدند.

سارقان اعلام کردند که با برخی از اموال خودرو و ویلا خریداری کردند، این اموال شناسایی شدند؟

تقریباً بخش اعظمی از اموال پیدا شده است؛ در ماه گذشته ۲-۳ نفری که اموال را گرفته بودند و خودرو ویلا خریداری کرده بودند را بازداشت کردیم و اموال بیت‌المال توقیف و به مردم مسترد شده است.

نحوه احراز مالکیت اموال به چه صورت بوده است؟

بسیاری از اموال را تا به الان به مردم عودت داده ایم، طلا و جواهراتی که فاکتور و شناسنامه داشتند هم به مردم تحویل داده شده است اما برخی از اموال مانند دلار و سکه احراز هویت مخصوصی دارند که در حال انجام است.

برخی مدعی می‌شوند افرادی که پلیس به عنوان سارق معرفی کرده است، سارقان اصلی نیستند.

فیلم تمامی کارهایی که سارقان در بانک انجام داده اند موجود است، همچنین فیلم دوربین‌های مداربسته ای که در خیابان نصب بوده است یا حتی زمانی که این افراد به فرودگاه مراجعه کرده بودند را داریم.

لحظه کشف اموال و ورود پلیس به مخفیگاه هم فیلمبرداری شده است و ریز به ریز اموال به تأیید مقامات قضائی و کارشناسان بانک رسیده است.

گفته می‌شود اسناد و مدارک ارزشمندی توسط این افراد به سرقت رفته که پلیس موفق به کشف آنها نشده است.

این افراد سارق بودند و سابقه سرقت داشتند، اولویت اینها سرقت بوده است و دنبال اسناد و مدارک نبودند؛ پلیس تر سمت شمال کشور سابقه سرقت بانک داشتند که دستگیر شده بودند و همچنین سابقه کلاهبرداری هم داشتند که محکوم شدند و با قرار وثیقه آزاد شدند.

این سارقان هیچ اسناد و مدارکی سرقت نکردند؛ و اگر که مدعی می‌شوند اسناد و مدارک به سرقت برده اند می‌خواهند از مجازات فرار کنند و در کشورهای خارجی پناهندگی بگیرند یا از بخشودگی‌های حقوق بشری استفاده کنند. متهمانی که در ایران دستگیر شدند به همه چیز اعتراف کردند و واضح توضیح داده اند.

دو نفری که به یکی از کشورهای همسایه فرار کرده اند هنوز به ایران مسترد نشده اند؟

آن دو نفری که فرار کردند هم خودمان کارهای اطلاعاتی‌اش را انجام داده ایم و پیگیر هستیم تا اینها را مسترد کنیم.

انتهای پیام/