نرخ های جدید ورود به طرح زوج و فرد اعلام شد

صافی - قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد، با داشتن معاینه فنی برتر عوارض طرح در زمان ورود و خروج در غیر ساعت پیک ۷ هزار و ۲۴۵ تومان و در ساعت پیک ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان است.

شهریار افندی‌زاده قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: طرح زوج و فرد از سال ۸۴ به دلیل کنترل آلودگی هوا در تهران شروع شد.

محدوده طرح و ترافیک که مشخص است ولی طرح زوج و فرد محدوده بزرگتری را شامل می شود که در بررسی تجارب در کشورهای دیگر مشخص شد دو شیوه قیمت گذاری و تردد نوبتی برای ورود و خروج به طرح ها استفاده می شود. کشورهای شیلی، کلمبیا، یونان و برزیل طرح نوبتی را استفاده کردند که براساس شماره پلاک خودرو انجام می شد.

در کشور ما نیز این روش بکار گرفته شد و از سال ۸۴ با شروع طرح در ابتدا کاهش مناسبی در ترافیک و آلودگی داشتیم اما با گذشت زمان به دلیل افزایش ترافیک و افزایش مالکیت خودرو افزایش ترافیک و آلودگی را داشتیم در نتیجه این طرح کارایی خود را از دست داد و مناسب این کار نبود.

نرخ عوارض

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری گفت: در شورای شهر و شورای ترافیک موضوع بررسی شد و قرار شد طرح زوج و فرد حذف شود و محدوده دوم به عنوان کنترل آلودگی هوا یا حلقه دوم در نظر گرفته شود.

افندی‌زاده گفت: در طرح جدید ممنوعیت به مدیریت تردد تبدیل شده است. در طرح قدیم زوج ها در روز زوج و فردها در روز فرد تردد می کردند اما در طرح جدید به هرخودرو اجازه داده شده که ۲۰ روز در هر فصل که ۸۰ روز در کل سال را شامل می شود به صورت رایگان در طرح تردد داشته باشند.

برای عوارض نیز بررسی های لازم انجام شده و ۳ شاخص عمده در محاسبات وجود دارد:

۱- منطقه در طرح یکی از شاخص هاست که ضریب طرح ترافیک ۱.۵ و محدوه آلودگی ضریب ۰.۷۵ صدم را شامل می شود.

۲- معاینه فنی برتر است که در طرح قدیم ضریب ۲۰ درصد تخفیف برای خودروهای معاینه فنی را شامل می شد اما در طرح جدید ۷۵ درصد تخفیف برای معاینه فنی برتر در طرح ترافیک و آلودگی هوا در نظر گرفته شده است.

۳- زمان ورود و خروج به طرح که در زمان پیک ( یعنی ورود در پیک صبح و خروج در پیک بعد از ظهر) نیز ضریب تردد ۱.۵ درصد بیشتر محاسبه می شود.

او در ادامه گفت: با داشتن معاینه فنی برتر و ورود و خروج در غیر ساعت پیک ۷ هزار و ۲۴۵ تومان محاسبه می شود و در ساعت پیک ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان معادل جریمه ای که غیرمجاز وارد طرح شوند، محاسبه می شود.

افندی‌زاده گفت: سامانه “تهران من” در شهرداری ایجاد شده که شهروندان برای ثبت نام با کد ملی و وارد کردن مشخصات خودرو کارت شهروندی دریافت می کنند که با شارژ کارت به صورت خودکار هزینه طرح کسر می شود که در این محاسبات به صورت خودکار ۲۰ روز در هر فصل رایگان محاسبه می شود.

او درباره تخفیف هم گفت: برای ساکنین منطقه “طرح زوج و فرد” نیز ۵۰ درصد تخفیف طرح در نظر گرفته شده است همچنین ساکنین محدوده طرح زوج و فرد می توانند تا ساعت ۸.۵ صبح بدون پرداخت هزینه خارج شوند و قبل از ساعت ۱۷ عصر به محدوده طرح وارد شوند.

او گفت: برای تمام ماشین های هیبریدی و خورشیدی نیز ۹۰ درصد تخفیف برای ورود به طرح درنظر گرفته شده است.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: عوارض هزینه اجتماعی است که به شهر تحمیل می شود و برای شهرداری است که در صورت پرداخت نکردن جریمه می شود. اما جریمه به دلیل دیرکرد هزینه طرح است.

بر اساس مصوبه شورای شهر اگر وسیله ای غیرمجاز وارد طرح شود هم باید عوارض را پرداخت کند هم مشمول جریمه می شود.

او افزود: این طرح از ابتدای تابستان ۹۸ اجرایی می شود و تا زمان باقی مانده تا اجرای طرح اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

مساحت طرح ترافیک ۳۱.۹ کیلومتر و حلقه دوم ۸۸.۵ کیلومتر و همان محدوده های قبلی است و در سیستم جدید هیچ تغییر مساحتی نداریم.

در طرح حلقه دوم (طرح ترافیک) ۵ شنبه ها حذف است ولی طرح زوج و فرد پنج شنبه ها تا ساعت ۱۳ است.

او گفت: با قیمت های اعلام شده که بین ۷۰۰۰ تومان تا ۲۰ هزار تومان در نظرگرفته شده و با تخفیف ۵۰ درصدی برای ساکنین طرح فقط مدیریت الودگی هوا مطرح است و با این نگاه این طرح ایجاد شده است.

نرخ‌های جدید ورود به طرح زوج و فرد اعلام شد | فیلمقائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد، با داشتن معاینه فنی برتر عوارض طرح در زمان ورود و خروج در غیر ساعت پیک ۷ هزار و ۲۴۵ تومان و در ساعت پیک ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان است.

انتهای پیام/