2:27 1403/02/16
همزمان با ماه محرم؛

نسخ خطی از مقتل و روضه خوانی در خوی به نمایش درآمد

صافی نیوز – ارومیه – به مناسبت ماه محرم نسخ خطی روضه و مقتل خوانی قدیمی و اهدایی در موزه آثار مکتوب خوی به نمایش گذاشته شد.

به گزارش صافی، رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوی پنجشنبه شب در آئین آغاز به کار این نمایشگاه افزود: در این نمایشگاه نسخ خطی که شامل ۴۰ نسخه خطی کمیاب به زبان فارسی و ترکی از مقتل نویسان کشورمان بویژه روضه نویسان خویی بوده به نمایش درآمده است.

عزیز میرزایی هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی این آثار برای بازگویی و شناساندن تاریخ مقتل خوانی و روضه خوانی و جایگاه این هنر دینی در کشور، استان و شهرستان خوی عنوان کرد و گفت: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی این نسخ خطی ارزشمند را با همکاری حوزه علمیه نمازی خوی در بخشی از موزه میراث مکتوب این شهرستان به نمایش گذاشته است.

وی ادامه داد: در این نسخ خطی بسیار کمیاب و منحصر به فرد که تعدادی از آنها توسط مردم فرهنگ دوست خویی اهدا شده اند، واقعه عاشورا و حوادث تاسوعا با خطوط مختلف تحریر و در برخی نسخ با نقاشی پردازش شده است.

میرزایی با بیان اینکه قدمت برخی از این آثار به سده‌های هفتم تا سیزدهم می‌رسد گفت: نسخه خطی روضه الشهدا و حرقه الفواد دو اثر بسیار ارزشمند مقتل خوانی شیعی نیز در این موزه به نمایش درآمده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوی همچنین گفت: به مناسبت گرامیداشت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان در ماه محرم نمایشگاه عکس «میراث سوگ» در مسجد تاریخی مطلب‌خان خوی در حال برگزاری است.

وی افزود: آثار مربوط به امیر زینال‌پور بین سال‌های ۸۵-۷۵ با نگاه سوگواری مراسم سنتی و عرفانی در ماه محرم به‌ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی است.

میرزایی هدف از برگزاری این نمایشگاه را اشاعه فرهنگ عاشورایی و همچنین کارگاهی برای علاقه‌مندان هنر عکاسی عنوان کرد.

نمایشگاه آثار نسخ خطی تا پایان ماه محرم در محل موزه مکتوب همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر در معرض دید علاقه مندان قرار خواهند گرفت.

نمایشگاه عکس محرم نیز با همکاری ستاد بازسازی عتبات‌عالیات در مسجد تاریخی مطلب‌خان تا دهم محرم از ساعت ۹ الی ۱۲ آماده بازدید علاقه‌مندان است.

انتهای خبر/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *