نظر سعید جلیلی درباره نحوه اجرای قانون جهش تولید مسکن

صافی نیوز / عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست مشورتی جمعی از کارشناسان حوزه مسکن و شهرسازی، گفت: اجرای قانون جهش تولید مسکن باید جامع و در راستای سیاست‌های کلان کشور باشد.

به گزارش صافی به نقل از ایرنا، سعید جلیلی در نشست مشورتی جمعی از کارشناسان حوزه مسکن و شهرسازی به منظور ارائه مشورت به وزارت راه جهت‌ اجرای بهتر قانون «جهش تولید مسکن» گفت: مطابق قانون اساسی دولت وظیفه تامین مسکن آحاد مردم را دارد. بنابراین این موضوع بسیار اهمیت دارد که روند جدیدی که توسط دولت و نهادهای دیگر به جهت تامین مسکن آحاد مردم شروع می‌شود، یک برنامه‌ صحیح و مبتنی بر طراحی خرد و کلان داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در طراحی خرد، مسکن فقط یک بعد خوابگاهی ندارد بلکه دارای ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که اگر در برنامه‌ریزی‌ها به این ابعاد توجه کافی نشود، عوارض و آسیب‌های اجتماعی دیگری پدید می‌آید که باید بسیار هزینه شود تا آنها را رفع کرد.

جلیلی با تاکید بر لزوم تهیه چارچوب و برنامه جامع اجرایی در قبال تولید مسکن گفت: مسکن باید محیطی برای آرامش، حفظ هویت فرهنگی و بستر مناسب تعاملات اجتماعی باشد و همچنین نیازهای روحی و اجتماعی مردم در عرصه‌های مختلف فرهنگی را تامین کند.

وی افزود: اگر از طرحی برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی صحبت می‌کنیم و در آن سخنی از این ابعاد و جنبه‌های مختلف نداشته باشیم، چه بسا تک بعدی و ناقص حرکتی شروع شود و به هدف مطلوب و ضروری نرسیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وقتی صحبت از تامین مسکن می‌شود باید مشخص باشد که در طراحی کلان، این مسکن چه جایگاهی را در محله یا شهر دارد و چه نقشی را در قبال اقتصاد کشور و سیاست های کلی ایفا می‌کند؟ به عنوان مثال، سهم اقتصاد کشور از دریا دو درصد است در حالیکه کشورهای مشابه ما از این فرصت چندین برابر استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم و از فرصت دریا بهره‌مند شویم، این سیاست کلی نباید در سیاست‌های مسکن و شهرسازی هم نادیده گرفته شود.

جلیلی در ادامه با اشاره به پدیده‌هایی نظیر حاشیه‌نشینی در جوار کلانشهرها، آنها را ناشی از عدم وجود برنامه کلان تامین مسکن در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: در مثالی دیگر، باید بدانیم پدیده‌ای همچون حاشیه‌نشینی چه جایگاهی در سیاست های ساخت مسکن داردو آیا می‌خواهیم درباره چنین پدیده‌ای به صورت پیشینی و در مبدا تصمیم گیری کنیم و چرا که اگر مشکل را در مبدا حل کنیم و زندگی را با همه‌ آن ابعاد مذکور برای مردم تامین کنیم، اساسا پدیده‌ای به نام حاشیه نشینی به وجود نخواهد آمد؟ بنابراین در برنامه جامعی که برای تولید مسکن تهیه می‌شود، باید تکلیف این مصادیق مشخص باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: نهادهای دولتی مسوول در زمینه تامین مسکن و شهرداری‌ها باید با در نظر گرفتن مسائل کلان و همچنین همه نظامات مربوطه نظیر نظام سلامت، نظام آموزش، محیط زیست نسبت به اجرای قانون جهش تولید مسکن اقدام کنند تا ضعف‌های گذشته رفع شود.

وی مهمترین اقدام کنونی را، خروج از وضعیت اضطراری در رابطه با تامین مسکن شهروندان برشمرد و افزود: همواره این نگرانی وجود داشته است که حرکتی با شتاب و با هزینه‌ بالا در رابطه با تولید مسکن صورت بگیرد. اما امید داریم با توجه به استقبال وزارت راه نسبت به استفاده نقطه نظرات کارشناسان، ایرادات قبلی رفع شده و تحول مثبت و پایدار در رابطه با تامین مسکن شهروندان صورت بگیرد.

در این نشست فرزانه صادق، هادی جابری مقدم، جواد خدایی، یحیی نوریان و جمع دیگری از کارشناسان به ارائه نقطه نظرات خود در رابطه با نحوه اجرای قانون جهش تولید مسکن پرداختند.

انتهای پیام/