یک اقتصاددان:

نقدینگی و تحریم از متغیرهای اصلی اقتصاد کشور است

صافی - یکی از اقتصاددان کشور گفت: نقدینگی و وضعیت تحریم از جمله متغیرهای اصلی اقتصاد ایران به شمار می رود که نیازمند ارایه راهکار علمی برای کاهش آسیب در این دو حوزه است.

«حسین عبده تبریزی» روز دوشنبه در همایش ملی توسعه سیاست های گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در اراک افزود: اهتمام جدی فعالان اقتصادی به امر صادارت می تواند در شرایط فعلی بهترین گزینه برای رونق اقتصادی و تحول در بازار کسب و کار باشد.

این اقتصاد دان اضافه کرد: پس از مقوله صادرات، انتقال پول یکی از مباحث مهم تجاری در شرایط تحریم است که این مهم نیز با درایت متولیان قابل حل است.
وی اظهار کرد: شاخص های اقتصاد ایران تحت تاثیر دو عامل نقدینگی و تحریم است و در این حوزه متغیرهای گوناگونی بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته اما این دو مقوله اهمیت بیشتری دارد.

عبده تبریزی افزود: کاهش حجم نقدینگی از جمله فعالیت های مطلوب بانک مرکزی برای مقابله با افزایش لجام گسیخته قیمت ها و آسیب زا به اقتصاد کشور بوده است.
وی اظهار کرد: حفظ ذخایر ارزی و بازگشت ارز ناشی از صادرات، دیگر سیاست دولت در تعادل بخشی به بازار ارز بوده است.

عبده تبریزی افزود: محدودیت ارزی برای ورود کالاهای تجملاتی به کشور، تامین کالاهای اساسی، اصلاح نظام بانکی، ساماندهی موسسات مالی و بهره گیری از کارت هوشمند از جمله برنامه های تقویت تدریجی کوتاه مدت در حوزه اقتصادی است.

این اقتصاددان کشور، وضعیت ایران در بخش نقدینگی را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: در این زمینه نقدینگی ۲۵ درصد را تجربه کردیم، اما باید تلاش کرد تا نقدینگی به ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یابد.

این اقتصاددان گفت: دولت تلاش کرده تا پایه پولی کشور را حفظ کند و آنچه باعث شده تا پایه پولی حرکت صعودی داشته باشد بدهی بانک ها و موسسات مالی به بانک مرکزی است.

عبده تبریزی افزود: حجم نقدینگی از سال ۹۲ افزایش یافته که باید تدبیر لازم برای جلوگیری از آسیب به بخش های مختلف اقتصادی اندیشیده شود.

وی اظهار کرد: دولت برای ساماندهی این مهم، اصلاح نظام بانکی را کلید زده است و حرکت در این مسیر می تواند به سرمایه گذاری در بخش تولید کمک کند.

این اقتصاددان کشور گفت: اکنون فشار به حمل و نقل دریایی کشور افزایش یافته است و فعالان اقتصادی باید مسیرهای حمل و نقل جایگزین را انتخاب کنند تا کمترین آسیب را در تحریم متحمل شوند.

عبده تبریزی گفت: تورم امسال از ۲۸ درصد عبور کرده است و در سال آینده نرخ تورم بالاتری پیش بینی می شود.

وی به اظهار نظرها در خصوص تحریم ها در کشور اشاره کرد و گفت: برخی معتقدند هدف آمریکا از تحریم ها، تغییر رفتار و ایجاد خلل در نظام ایران است.

این اقتصاددان کشور گفت: محورهای مقابله با تحریم در سه قالب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است که در برنامه تقویت تدریجی کوتاه مدت اقداماتی از قبیل مدیریت ارزی، نقل و انتقالات مالی، توقف سوییفت، بازار ارز و امنیت غذایی و اقتصادی انجام شده است.

عبده تبریزی، یکی از اصلی ترین معضلات اقتصادی درماه های اخیر را بازار ارز دانست و ادامه داد: در این راستا دولت کار ویژه هایی از قبیل تزریق ارز نیمایی برای تامین کالاهای اساسی انجام داده است.

وی، نقدینگی در اقتصاد را حاصل سه عامل سیاست بودجه ای، سیاست پولی و سیاست ارزی دانست.

عبده تبریزی درباره راهکارهایی که باید برای بهبود وضعیت اقتصادی در نظر گرفته شود، عنوان کرد: بنگاه های اقتصادی برای برون رفت از شرایط فعلی و بهبود وضع اقتصادی و کسب و کار باید ارزیابی دقیقی از دوره تحریم ها داشته باشند و دولت و بانک مرکزی نیز سیاست هایی را باید در خصوص نقدینگی اتخاذ کنند.

برگزاری پنل های تامین اجتماعی، مالیات و بانکی از برنامه های جنبی عصر این همایش ملی در اراک است.