14:25 1403/02/12
جهانپور:

نيمي از واکسن‌هاي توليد شده در جهان چيني است

صافی نیوز / سخنگوي سازمان غذا و دارو در خصوص توليد بازار جهاني واکسن کرونا گفت: حدود نيمي از کل واکسن توليد شده در جهان در چين توليد شده است و البته در اين کشور نيز واکسن سينوفارم، حجم عمده واکسن توليدي و توزيعي را به خود اختصاص داده است.
واکسن سینوفارم

به گزارش صافی به نقل از ایرنا، کيانوش جهانپور با بيان اين مطلب اظهار داشت: در حوزه صادرات واکسن کرونا نيز بيش از نيمي از توزيع فراسرزميني واکسن کرونا تا امروز را واکسن هاي چيني به خود اختصاص داده اند.

وي افزود: کل صادرات واکسن آمريکا اندکي افزون تر از ۱۱۶ ميليون دُز بوده است. واکسن صادراتي بريتانيا نيز حدود هفت ميليون دُز بوده در حاليکه بيش از ۱.۶ ميليارد دُز واکسن از کشورهاي توليد کننده، صادر شده است و سهم آمريکا و بريتانيا جمعا از هفت درصد کل واکسن هاي صادراتي نيز کمتر بوده چنانکه بسياري از کشورهاي نزديک به اين دو کشور و شرکاي منطقه اي آنها از جمله ترکيه و امارات نيز عمده واکسيناسيون عمومي در کشورهاي خود را با واکسن هاي از مبدا چين انجام داده اند.

جهانپور تاکيد کرد: سهم واکسن هاي توليد شده در آمريکا و بريتانيا در واکسيناسيون ساير کشورها ناچيز بوده و به گواهي آمار، حتي کشورهاي همسايه اين دو کشور تا مدت ها با خلف وعده هاي قبلي مبني بر تامين واکسن مواجه بوده اند مضافا اينکه در مورد خاص بريتانيا توليد داخلي، تنها بخشي(۵۵ ميليون دُز) از واکسيناسيون در اين کشور را رقم زده است.

سخنگوي سازمان غذا و دارو تصريح کرد: منع واردات واکسن از دو کشوري که ظالمانه ترين تحريم ها در حوزه هاي مختلف از جمله دارو و تجهيزات حفاظتي و پزشکي را پيش از اين عليه مردم ايران صورت داده بودند، به نوعي موخر از تحريم ها بوده البته به شهادت آمار منتشره بين المللي تا امروز در خوش بينانه ترين شرايط، واکسن هاي توليدي اين دو کشور جز در معدود کشورهاي کوچک و وابسته، سهم موثري نداشته است.

جهانپور يادآور شد: چين با توليد بيش از ۲.۷ ميليارد دُز واکسن و کشورهاي اروپايي با ۱.۱ ميليارد دُز، صدرنشين جدول توليد کنندگان واکسن کرونا هستند. همزمان چين با صادرات نزديک به ۸۰۰ ميليون دُز واکسن و کشورهاي اروپايي با ۵۴۶ ميليون دُز واکسن صادراتي با فاصله بسيار زياد از ساير کشورهاي توليد کننده و صادر کننده واکسن کرونا قرار دارند. کل واکسن صادراتي همه کشورهاي توليد کننده کماکان از صادرات واکسن کرونا توسط چين، کمتر بوده است.

واکسن سينوفارم توليد گروه دارويي ملي چين است و ۷۹.۳۴ درصد اثر بخشي دارد.

اکنون ۱۹ ميليون و ۳۴۰ هزار و ۳۸۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۹ ميليون و ۵۰۲ هزار و ۶۷۹ نفر نيز دُز دوم را تزريق کرده اند و مجموع واکسن هاي تزريق شده در کشور به ۲۸ ميليون و ۸۴۳ هزار و ۶۴ دُز رسيد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *