نکته طلایی درباره عدد SPF کرم ضد آفتاب

صافی نیوز / عدد SPF در واقع اشاره به میزان از انرژی نور خورشید (یا در واقع پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید) درریافتی روی پوست محافظت‌شده (با کرم ضد آفتاب) نسبت به پوست محافظت‌نشده دارد.

به گزارش صافی، عدد SPF در واقع اشاره به میزان از انرژی نور خورشید (یا در واقع پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید) درریافتی روی پوست محافظت‌شده (با کرم ضد آفتاب) نسبت به پوست محافظت‌نشده دارد.

علاوه بر شدت تابش خورشید، عوامل دیگری هم مانند نوع پوست شما، مقدار ضد آفتابی که مصرف می‌کنید و شمار موارد تجدید کردن ضد آفتاب هم بر میزان پرتوهای دریافتی در پوست شما موثرند.

پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید دارای طیف‌های متفاوتی هستند. بخشی از این طیف که پرتوهای ماورای بنفش نوع B یا UVB نامیده می‌شود، بر لایه خارجی پوست (اپیدرم) اثر می‌گذارد و همین بخش پرتوها عامل آفتاب‌سوختگی و برخی از سرطان‌های سطحی پوست است.

برای مثال SPF ۱۵ به این معنی نیست که اگر فردی به طور معمول پس از یک ساعت بیرون ماندن آفتاب‌سوخته می‌شد، اکنون با استفاده از کرم ضد آفتاب پس از ۱۵ ساعت دچار آفتاب سوختگی می‌شود. SPF ۱۵ به این معناست که -به شرطی که مقدار ضخیمی در حد ۲ میلی‌گرم در هر سانتی‌مریع پوست از کرم ضد آفتاب روی آن وجود داشته باشد-  یک پانزدهم پرتوهای سوزاننده خورشیدی به پوست خواهند رسید.

اگر می‌خواهید کرم ضد آفتاب انتخاب کنید، بهتر این است که نوعی با محافظت در برابر طیف گسترده‌ای از امواج ماورای بنفش (یعنی محافظت در برابر هردوی UVA یا UVB) را انتخاب کنید که SPF آن دست کم ۳۰ باشد. این میزان SPF برای افراد با همه درجات روشنی یا تیرگی پوست قابل توصیه است. ‌

انتهای پیام/