مسکو:

نگرانی درباره ایران باید از طریق سیاسی و دیپلماتیک رفع شود

صافی - نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ضمن تأکید بر اینکه ایران بخشی از منطقه است، تأکید کرد که هرگونه نگرانی از حضور تهران در منطقه باید از طریق روش‌ها..

به گزارش صافی نیوز، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر درخواست مسکو برای ایجاد «چارچوبی» برای بحث درباره منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا تأکید کرد که تمامی کشورها از جمله ایران، ترکیه و حتی روسیه نیز باید در نهایت، از سوریه خارج شوند.

پیش از این نبنزیا در مصاحبه با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گفته بود که کشورهایی که حضورشان در سوریه قانونی نیست باید این کشور را ترک کنند.

او پنجشنبه (۲۲ فروردین) در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گفت: «وجود روسیه در سوریه قانونی است. ما به درخواست دولت قانونی آنجا هستیم تا به آن در مقابه با تهدید تروریسم کمک کنیم. البته، ایران هم به صورت قانونی در سوریه حضور دارد».

او افزود، غیر از این دو کشور، کشوری به سوریه دعوت نشده است و کشورهایی که بدون دعوت دمشق در سوریه هستند باید خاک این کشور را ترک کنند.

پایگاه اطلاع‌رسانی «میدل ایست مانیتور» در این خصوص گزارش کرد، نبنزیا با اشاره به اوضاع «ادلب» سوریه، تصریح کرد که اوضاع این استان تا ابد نمی‌تواند به شکل کنونی باقی بماند و « در عوض باید به این وضعیت رسیدگی شود».

وی ادامه داد: «ما اخیراً تماس‌های خود را با همتایان ترکیه‌ای در مناطق کاهش تنش در ادلب افزایش داده‌ایم و کاملاً به این مسئله واقفیم که ادلب محل زندگی بسیاری از غیرنظامیان از جمله آنهایی است که از سراسر سوریه آواره‌ شده‌اند».

این نماینده روس در خصوص رنج‌های مردم استان ادلب گفت: «ما می‌دانیم که آنها تحت حاکمیت تروریست‌ها در حال رنج بردن هستند و امید دارند که از استبداد رهایی یابند. غیرنظامیان نباید در یک جنگ مشروع علیه تروریست‌ها، متحمل آسیب‌های جانبی شوند».

نبنزیا در خصوص همسایه‌های سوریه گفت: «ایران بخشی از منطقه است و یک نهاد خارجی به حساب نمی‌آید. این کشور منافع قانونی در خارج از مرزهای ملی خود دارد و ایران در کنار چیزهای دیگر به دنبال تضمین امنیت ملی خود است».

وی ادامه داد که رژیم صهیونیستی و یا ترکیه نیز منافع مشابهی دارند اما بدون در نظرگرفتن تهدیداتی که ایران با آنها مواجه است، به تهدیدات ایران در منطقه اشاره می‌کنند.

نماینده روسیه در سازمان ملل توضیح داد که سخنرانی‌ها و اقدامات اخیر واشنگتن از جمله خروج از برجام و معرفی تحریم‌های گسترده علیه ایران تنها خطرات دامن زدن به تنش‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد.

وی در این خصوص توضیح داد: «در خصوص نگرانی‌های مربوط به مداخله ایران در امور داخلی کشورهای خاورمیانه، دیدگاههای متفاوتی، حتی میان خود کشورهای عربی وجود دارد.».

وی سپس تأکید کرد:‌«اگر هر نگرانی وجود داشته باشد، باید با ابزار سیاسی و دیپلماتیک رفع شود».

انتهای پیام/