نگرانی های شدید جهانی از کشف سویه جدید کرونا / ویژگی های منحصربفرد اومیکرون

صافی نیوز / کشف سویه جدید کرونا نگرانی های جهانی را در پی داشت. هنوز دانشمندان نمی توانند درباره اثرپذیری واکسن ها بر روی این نوع جدید ویروس کرونا به قطعیت اظهارنظر کنند.

به گزارش صافی، سویه جدیدی از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی شناسایی شده و مقامات آن کشور معتقدند که این موضوع نگران‌کننده است. گونه‌ی «۱.۱.۵۲۹B.»، توسط سازمان بهداشت جهانی،اومیکرون «Omicron» نامگذاری شده است.

کشف اولین مورد “اومیکرون”

گفته می شود سویه جدید برای اولین بار در هنگ کنگ، از شخصی که از آفریقای جنوبی سفر کرده بود، شناسایی شده است.

دانشمندان معتقدند این سویه جدید با تعداد بالای جهش‌هایی که دارد، می‌تواند اثربخشی واکسن‌های موجود را تهدید کند.

ویژگی های منحصربفرد اومیکرون

یک ویروس شناس معروف آفریقای جنوبی، در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین توضیح داد که تعداد بالای جهش‌های اسپایک در گونه  Omicron که در حال حاضر حداقل ۳۲ مورد است، نگران‌کننده است چرا که نشان می‌دهد این ویروس توانایی مقاومت در برابر واکسن را داراست و در انتقال بیماری قوی‌تر عمل می‌کند.

سویه جدید به ویژه در آفریقای جنوبی، رشد تصاعدی داشته و موارد ابتلا در دو هفته گذشته چهار برابر شده است. با این حال هنوز نمی توان به طور قطع گفت که این میزان مبتلا به علت نوع جدید کرونا باشد.

به گزارش بی بی سی این سویه تاکنون در آفریقای جنوبی، بوتساوانا، بلژیک، هنگ‌کنگ و اسرائیل شناسایی شده و گفته می‌شود یکی از تغییریافته‌ترین موارد جهش ویروس کروناست.

واکنش جهان با اعلام رسمی کشف سویه جدید

کشف  “اومیکرون” موجب شده تا برخی کشورهای جهان از جمله اعضای اتحادیه اروپا، بریتانیا و همچنین ایالات متحده آمریکا مسافرت به برخی کشورهای جنوب آفریقا را ممنوع کنند.

این سویه همچنین موجب شد تا سهام شرکت‌های هواپیمایی و گروه‌های سرمایه‌گذاری صنعت توریسم و هتل‌داری به شدت سقوط کند.

اظهارات مقام وزارت بهداشت در مورد سویه جدید ویروس کرونا

به گزارش مهر محمدمهدی گویا، در خصوص تشدید سخت‌گیری‌ها در مبادی ورودی کشور برای جلوگیری از شیوع سویه جدید کرونا، گفت: مردم از سفر به کشورهای آفریقای جنوبی، بوتسوانا، نامیبیا، زیمبابوه، لسوتو و اسواتینی جداً خودداری کنند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر از ورود افراد غیر ایرانی از مبدأ این کشورها جلوگیری می‌شود، افزود: افراد ایرانی که از مبدأ این کشورها می‌خواهند به ایران بیایند باید قرنطینه و فقط با ۲ تست منفی PCR می‌توانند وارد کشور شوند.

کاهش شدید قیمت نفت در پی کشف سویه جدید کرونا

قیمت نفت روز جمعه با کاهش شدید ۱۰ دلار به ازای هر بشکه مواجه شد. این بیشترین مقدار کاهش قیمت نفت خام از آوریل ۲۰۲۰ تا کنون است. کاهش شدید قیمت نفت در پی به وجود آمدن سویه جدیدی از ویروس کرونا است که سرمایه‌گذاران را به وحشت انداخته است.

انتهای پیام/