11:06 1403/02/12
تخت روانچی:

هر دولتی که با زور در افغانستان به قدرت برسد به رسمیت شناخته نخواهد شد

صافی نیوز / سفير و‌ نماينده دائم ايران در سازمان ملل با بيان اين که جنايات جنگي نيروهاي خارجي در افغانستان نبايد بدون مجازات بماند، تصريح کرد: هر دولتي که با زور در افغانستان به قدرت برسد به رسميت شناخته نخواهد شد.
مجید تخت روانچی

به گزارش صافی به نقل از فارس، «مجيد تخت روانچي» سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در مقر سازمان ملل متخد در نيويورک قبل از نشست شوراي امنيت درباره وضعيت افغانستان طي اظهاراتي عنوان کرد:‌ افغانستان در حال عبور از يک مقطع بحراني است؛ صدها هزار نفر از کشور گريخته‌اند؛ نزديک به ۶۰۰ هزار نفر ديگر در داخل آواره شده اند؛ مواد غذايي ضروري در حال اتمام است و ۱۸.۴ ميليون نفر به کمک هاي بشردوستانه نياز دارند.

وي افزود: اين وضعيت قبل از هر چيز نتيجه مستقيم مداخله آمريکا و ديگر نيروهاي خارجي در افغانستان و خروج غيرمسئولانه آنهاست. آنها زماني که وارد افغانستان شدند، براي افغان ها مصيبت به ارمغان آوردند و هنگامي که آنجا را ترک کردند، براي افغان ها فاجعه به جاي گذاشتند.

* طي سال هاي ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ نزديک به ۱۶۵ هزار افغانستاني کشته شدند و تلفات کودکان نيز حدود ۳۳ هزار نفر تخمين زده مي شود

نماينده ايران با ذکر اين نکته که طي سال هاي ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ نزديک به ۱۶۵ هزار افغانستاني کشته شدند و تلفات کودکان نيز حدود ۳۳ هزار نفر تخمين زده مي شود، خاطرنشان کرد: اين آمارها به تنهايي نشان دهنده شدت و دامنه مرگ و ويراني است. جنايات جنگي نيروهاي خارجي در افغانستان نبايد بدون مجازات بماند.

تخت روانچي ادامه داد: با توجه به لزوم تأمين احتياجات اوليه ميليونها نفر نيازمند در افغانستان، ايران آماده تسهيل انتقال کمکهاي بشردوستانه به اين کشور از طريق بنادر، فرودگاهها، راه آهن، جاده‌ها و گذرگاههاي مرزي ايران است.

وي افزود: طي بيش از چهار دهه، ما ميزبان ميليونها پناهنده افغان بوده ايم. بعد از بحران اخير، پناهندگان بيشتري وارد خاک ايران شده اند. ما از جامعه بين المللي انتظار داريم به مسئوليت خود عمل کرده و اقدام بيشتري در تأمين کمک به اين پناهندگان انجام دهد.

* بايد به مردم افغانستان براي رسيدن به صلح پايدار، ثبات و رفاه کمک کرد 

به گزارش فارس، اين ديپلمات ارشد ايراني با بيان اين که بايد به مردم افغانستان براي رسيدن به صلح پايدار، ثبات و رفاه کمک کرد، اظهار داشت: تحقق کامل اين هدف بايد به ويژه توسط کشورهاي همسايه مورد حمايت و تسهيل قرار گيرد. روز چهارشنبه اولين نشست وزراي همسايگان افغانستان بدين منظور برگزار شد. دور بعدي آن در آينده اي نزديک در تهران برگزار مي شود.

وي ادامه داد: ايران همواره تمام تلاش خود را براي کمک به تمام گروههاي افغان به منظور حل و فصل مسالمت آميز اختلافاتشان انجام داده است. در جولاي امسال، ايران ميزبان مذاکرات صلح هيأت‌هاي عاليرتبه دولت افغانستان و طالبان بود. آنها موافقت کردند در جلسه بعدي به مذاکرات خود ادامه دهند. ايران آماده است ميزبان دور بعدي چنين مذاکراتي باشد.

تحت روانچي با بيان اين که ايران مجدداً از همه رهبران مذهبي، زباني، قومي و سياسي افغانستان مي خواهد منافع همه مردم افغانستان را بر منافع بخش خاصي از جامعه ترجيح دهند؛ يادآور شد: چون افغانستان متعلق به همه افغانها است. 

* هر دولتي که با زور در افغانستان به قدرت برسد به رسميت شناخته نخواهد شد

وي به حمله اخير به پنجشير اشاره و بيان کرد: حمله غير قابل توجيه اخير و برادرکشي قابل محکوميت در پنجشير در تضاد با موضع متحد جامعه جهاني است که بر اساس آن هر دولتي که با زور در افغانستان به قدرت برسد به رسميت شناخته نخواهد شد.

وي ادامه داد: راه ثبات، صلح بادوام و توسعه پايدار در افغانستان عملاً از مذاکرات درون افغاني با مشارکت فعال و برابر نمايندگان واقعي تمام گروههاي قومي، زباني و مذهبي مي گذرد که هدف آن يافتن يک راه حل عادلانه و پايدار براي بحران، دستيابي به آشتي ملي و ايجاد يک دولت واقعاً فراگير برآمده از آراي مردم در انتخاباتي آزاد و عادلانه از جمله با مشارکت کامل زنان هم به عنوان رأي دهنده و هم به عنوان نامزد و متعهد به مبارزه با تروريسم و جرايم سازمان يافته باشد و حقوق بشر تمام مردم افغانستان از جمله اقليتهاي قومي، زباني و مذهبي و زنان را بر اساس آموزه ها و اصول اصيل اسلامي تضمين و حمايت کند. ما انتظار داريم طالبان به تعهدات خود در اين زمينه عمل کند. چنين دولتي از حمايت ايران برخوردار خواهد بود. 

نماينده دائم ايران در سازمان ملل يادآور شد: مانند ديگر همسايگان افغانستان، ما به شدت نگران ناامني و بي ثباتي در اين کشور و همچنين تهديد شبکه‌هاي تروريستي و جنايتکاران سازمان يافته فعال در زمينه قاچاق مواد مخدر و انسان هستيم.

وي اضافه کرد: ما همچنين قوياً معتقديم که تحت هيچ شرايطي نبايد از خاک افغانستان براي تهديد يا حمله به کشوري يا پناه دادن يا آموزش تروريستها، يا برنامه ريزي يا تأمين مالي فعاليتهاي تروريستي استفاده شود.

وي خاطرنشان کرد: به گروههاي تروريستي مانند داعش، که تهديدي بزرگ براي افغانستان و منطقه هستند نبايد اجازه فعاليت در افغانستان داده شود.

تخت روانچي ادامه داد: افغانستان براي فائق آمدن بر مشکلات کنوني خود به کمک نياز دارد. ما پيوند افغانستان به عنوان يک کشور محصور در خشکي را از طريق بندر چابهار ايران با درياهاي آزاد و از طريق راه آهن خواف ـ هرات با اروپا برقرار کرده ايم و آماده ايم تا همکاري هاي خود را با آن در تمام زمينه ها بيشتر توسعه و تعميق بخشيده و به تحقق يک افغانستان امن و مرفه‌ کمک کنيم.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *