17:39 1403/02/14
رئيس سازمان حج و زيارت:

هر که زودتر ثبت نام کند به کربلا اعزام می شود

صافی نیوز / رئيس کميته اعزام ستاد اربعين با اشاره به آغاز پيش ثبت‌نام متقاضيان زيارت اربعين از فردا گفت: متقاضياني که زودتر در سامانه سماح پيش ثبت‌نام کنند، در اولويت اعزام قرار مي‌گيرند.
اربعین - کربلا

به گزارش صافی به نقل از فارس، امروز الکاظمي، نخست وزير عراق به ايران سفر کرد و رئيس جمهوري نيز لغو ويزاي عراق را خبري خوش از اين ديدار عنوان کرد. البته هنوز مشخص نيست که ويزاي اربعين قرار است حذف شود يا در ساير ايام.

با اين وجود، در جلسه امروز نخست وزير عراق و رئيس جمهور کشورمان از افزايش تعداد زائران اربعين به ميزاني که امکان دارد، اشاره شده است. علاوه بر اين، به دليل احتمال افزايش سهميه زائران اربعين و مصوبه دفتر نخست وزيري عراق درباره افزايش دو برابري سهميه ايران، کميته اعزام ستاد اربعين هم براي آمادگي به منظور اعزام زوار، قرار است از فردا پيش‌ثبت‌نام متقاضيان اربعين را از سر بگيرد.

پيش ثبت‌نام به معناي اعزام قطعي نيست

بر همين اساس، عليرضا رشيديان، رئيس سازمان حج و زيارت در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زيارت خبرگزاري فارس با بيان اينکه محدوديت‌هاي اعمال شده از سوي ايران و عراق بايد در اعزام اربعين مورد توجه قرار گيرد، اظهار داشت: ملاحظه ستاد کرونا و رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي براي جلوگيري از شيوع کرونا نکته مهمي است که همه بايد توجه کنند. ما نيز به عنوان کميته اعزام ستاد اربعين، اميدواريم با رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي و همچنين توجه به عزت، کرامت و سلامت زائران ايراني مقدمات اين سفر معنوي را فراهم کنيم.

وي با بيان اينکه سامانه سماح از فردا براي پيش ثبت‌نام متقاضيان اربعين باز مي‌شود، افزود: پيش ثبت‌نام به معناي اعزام قطعي نيست. علاوه بر اين، همانطور که در اطلاعيه آماده است افرادي که بيماري زمينه‌اي نداشته و دو دز واکسن کرونا تزريق کرده‌اند و همچنين شرايط اعزام را دارند، مي‌توانند در اين سامانه اقدام به پيش ثبت‌نام کنند.

شرط تزريق دو دز واکسن همچنان برقرار است

رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به نحوه انتخاب متقاضيان زيارت اربعين که در سامانه سماح ثبت‌نام مي‌کنند، گفت: پس از پايان ثبت‌نام از متقاضيان اربعين حسيني، افراد واجد شرايط احراز صلاحيت مي‌شوند. با توجه به اينکه يکي از شروط اعزام، تزريق دو دوز واکسن کرونا است، اسامي افراد واجد شرايط بايد از طريق سامانه واکسيناسيون وزارت بهداشت تاييد شود و پس از آن، متقاضياني که زودتر در سامانه سماح پيش ثبت‌نام کنند، در اولويت اعزام قرار مي‌گيرند.

وي با بيان اينکه از بين افراد واجد شرايط براي اعزام قرعه‌کشي صورت نمي‌گيرد، چرا که ۲۸ شهريور اعزام زائران انجام مي‌شود و فرصتي براي قرعه‌کشي نيست، ادامه داد: پس از احراز صلاحيت از سوي وزارت بهداشت، افراد بر اساس شرايط و جمعيتي که ستاد اربعين براي هر استان نسبت به تعداد زائران سال‌هاي گذشته مشخص کرده است، انتخاب مي‌شوند؛ به طوري که اگر تعداد متقاضيان نسبت به سقف سهميه هر استان بالاتر باشد، ثبت‌نام آنهايي که زودتر پيش ثبت‌نام کردند، قطعي مي‌شود.

رئيس کميته اعزام ستاد اربعين افزود: به طور مثال اگر سهميه يک استان ۱۰۰۰ نفر باشد و يک هزار و ۲۰۰ نفر واجد شرايط هم پيش ثبت‌نام کرده باشند، افرادي که زودتر در سامانه سماح پيش ثبت‌نام کردند، معرفي و پس از تکميل ثبت‌نام اعزام خواهند شد. البته درصدي از افراد را نيز به عنوان رزرو نگه مي‌داريم، چرا که بر اساس دستورالعمل هواپيمايي زائران بايد حداکثر ۷۲ ساعت قبل پرواز جوابيه منفي آزمايش PCR داشته باشند. بنابراين، براي اينکه سهميه زائران اربعين هدر نرود، افرادي را رزرو قرار مي‌دهيم که خدايي نکرده اگر کسي قبل از اعزام به کرونا مبتلا شد و امکان اعزام نداشت، بتوانيم از بين افراد رزرو شده همان استان، اعزام داشته باشيم.

هزينه بيمه زائران اربعين ۵۰ هزار تومان شد

وي همچنين درباره مبلغ بيمه زائران اربعين سال جاري، خاطرنشان کرد: هزينه بيمه را قبل از اعلام عراق درباره سهميه ايران، بر اساس اعزام ۵۰۰ هزار زائر اربعين، کمتر از ۲۰ هزار تومان پيش بيني کرده بوديم که اکنون با کاهش چشمگير تعداد زائران و همچنين با توجه به اينکه اعزام‌‌ها صرفا هوايي است، هزينه بيمه افزايش يافته و حدود ۵۰ هزار تومان شده است.

رشيديان با بيان اينکه شرط و سهميه عراق براي اعزام اربعين هنوز قطعي نشده است، گفت: علي رغم اطلاعيه دفتر نخست وزيري عراق درباره افزايش دو برابري سهميه ايران در اربعين، تا امروز صبح نه تنها شروط و بلکه تعداد قطعي نيز به ايران اعلام نشده است. علاوه بر اين، هنوز شرايط عراق براي صدور ويزاي اربعين مشخص نيست و با سفر الکاظمي به ايران، منتظر هستيم با آغاز ثبت‌نام در سامانه سماح، کنسولگري عراق هم اطلاعيه‌اي درباره صدور ويزاي زائران اربعين ارائه دهد.

کميته اعزام ستاد اربعين امروز با توجه به احتمال افزايش تعداد زائران اربعين، اطلاعيه‌اي مبني بر آغاز پيش ثبت‌نام متقاضيان واجد شرايط اربعين از فردا اعلام کرد که براي مشاهده آن به اينجا مراجعه کنيد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}