واردات دام زنده از استرالیا، برزیل و رومانی

صافی - رئیس سازمان دامپزشکی کشور، از واردات دام زنده از سه کشور استرالیا، برزیل و رومانی خبر داد و گفت: تلفات طیور براثر آنفلوانزای پرندگان، در سال جاری ۹۷.۵ درصد کاهش داشته است.

علیرضا رفیعی پور در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود، با اشاره به آخرین وضعیت شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور اظهار داشت: ما در سال جاری، وضعیت بسیار خوبی در این زمینه داشتیم؛ به طوری که تعداد تلفات طیور بر اثر این بیماری، نسبت به سال گذشته ۹۷ و نیم درصد کاهش یافت.

رفیعی پور با بیان اینکه در سال ۹۷، معادل ۴۸ هزار و ۵۰۰ قطعه طیور براثر این بیماری معدوم شده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته تنها در دی ماه، بیش از ۱۰ میلیون قطعه و در کل سال نیز، ۲۵ میلیون قطعه معدوم شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: امسال در مناطق روستایی، شاهد کانون هایی از این بیماری خواهیم بود اما درگیری های صنعتی مانند سالهای قبل، نخواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حوزه تولید گوشت با مشکل مواجه نبوده ایم، افزود: معمولا بیماری هایی مانند تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک، در جمعیت دامی کشور مشکل ایجاد می کنند و باعث کاهش تولید می‌شوند؛ این در حالی است که سال ۹۶ کاهش کانون های تب برفکی در کشور، رکورد ۱۱ سال گذشته را شکست و در بحث طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیز، کانون های این بیماری به شدت کاهش یافته است؛ بنابراین ما در زمینه تولید با مشکلی مواجه نبوده ایم.

رفیعی پور با بیان اینکه بحث گرانی گوشت و نوسانات ایجاد شده، ربطی به واردات این کالا نیز ندارد، ادامه داد: حدود ۱۰ درصد نیاز ما به گوشت از طریق واردات تأمین می شود؛ ضمن اینکه نیاز کشور به گوشت قرمز، ۱۴۰ هزار تن است و امسال ۲۶۰ هزار تن گوشت قرمز ثبت سفارش شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به امضای تفاهم نامه با برخی از کشورها برای واردات دام زنده به کشور، تأکید کرد: با کشور برزیل در این زمینه تفاهم نامه ای امضاء کردیم؛ همچنین بحث واردات گوسفند از استرالیا نیز در دست پیگیری است و با کشور رومانی نیز، پروتکل های این کار را نهایی کرده ایم.

وی تصریح کرد: در استان بوشهر، ۱۸ هکتار زمین برای رفاه و قرنطینه دام هایی که وارد کشور می شوند، پیش بینی شده است.

رفیعی پور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از مسئولان ستاد مرکزی قاچاق مبارزه با کالا و ارز، عنوان کرده که دلیل گرانی گوشت قرمز، قاچاق دام است و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی در این زمینه مقصر هستند، به خاطر اینکه قرار بوده آئین نامه ای را درباره جابجایی دام زنده، تدوین کنند؛ اما این اتفاق رخ نداده است، اظهار داشت: در حوزه قاچاق، دستگاه های زیادی مسئول هستند که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی، تنها یک جزء آن محسوب می شوند؛ اما در این میان تنها حمل و نقل بهداشتی دام به ما مربوط است؛ ضمن اینکه تردد هرگونه فرآورده خام دامی بدون مجوز سازمان دامپزشکی، ممنوع است که این آئین نامه از قدیم بوده و الان نیز ملاک عمل است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: براساس اعلام سازمان تعزیرات حکومتی، امسال ۱۸۰ هزار رأس ضبط و برای آنها تشکیل پرونده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مباحث مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر توزیع گوشت سگ در یکی از قصابی های استان خراسان رضوی، افزود: همکاران ما بعد از شنیدن این خبر، به محل مربوطه مراجعه و گوشت مورد نظر نمونه‌برداری کردند که براساس آزمایشات و نمونه برداری های انجام شده، مشخص شد که گوشت توزیع شده مربوط به بز بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: دیروز شنیدیم که مراجع قضایی و دادستانی استان خراسان رضوی نیز به این مسئله ورود و آنها نیز تأیید کرده اند که گوشت عرضه شده مربوط به بز بوده و بر این اساس به کسانی که در شبکه های مجازی اقدام به پخش خبر دروغ و ایجاد تشویش میان مردم کرده بودند، اخطار داده شده است.

رفیعی پور با اشاره به اینکه به مناسبت دهه فجر، ۲۹ طرح در حوزه های مختلف دامپزشکی در ۷ استان کشور افتتاح می شود، گفت: سرمایه این طرح ها بالغ بر ۹۲۲ میلیارد ریال است.

انتهای پیام/