واعظی: دولت به دنبال ایجاد محدودیت در پیام‌رسان‌های پرطرفدار نیست

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری و وزیر ارتباطات در دولت یازدهم، سیاست دولت در فضای مجازی را رقابت‌پذیری عنوان کرده‌ است، نه فیلترینگ. واعظی در گفتگو با روزنامه ایران خبر داده که دولت معتقد به حمایت از پیام‌رسان‌های بومی است اما هدف دولت از این حمایت، فیلترینگ یا ایجاد محدودیت برای پیام‌رسان‌های پرمخاطب نیست: […]

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری و وزیر ارتباطات در دولت یازدهم، سیاست دولت در فضای مجازی را رقابت‌پذیری عنوان کرده‌ است، نه فیلترینگ.

واعظی در گفتگو با روزنامه ایران خبر داده که دولت معتقد به حمایت از پیام‌رسان‌های بومی است اما هدف دولت از این حمایت، فیلترینگ یا ایجاد محدودیت برای پیام‌رسان‌های پرمخاطب نیست:

«دولت حتماً معتقد به حمایت از پیام‌رسان‌های بومی است. نه الان، که از دولت یازدهم و زمانی که بنده در وزارت ارتباطات مسئولیت داشتم، قویاً این رویکرد را دنبال کردیم، الان هم در همین مسیر همزمان با تأکید بر تکمیل شبکه ملی اطلاعات حرکت می‌کنیم. البته همان طوری که آقای رئیس‌ جمهور گفتند، هدف دولت از این حمایت فیلترینگ یا ایجاد محدودیت برای پیام‌رسان‌های پرمخاطب و مورد استفاده عمومی مردم نیست، هدف این است که انحصار نرم‌افزارهای خارجی از بین برود.»

وزیر سابق ارتباطات اشاره می‌کند که دولت هم علاقه ندارد تا اطلاعات میلیون‌ها ایرانی در بستر یک پیام‌رسان خارجی رد و بدل شود و به همین دلیل تلاش می‌کند تا با تقویت نرم‌افزارهای بومی بیشترین حجم تراکم حضور مردم به پیام‌رسان‌های ایرانی منتقل شود: «با افزایش کیفیت خدمات پیام‌رسان‌های ایرانی حتماً مردم به تدریج سراغ این نرم‌افزارها خواهند رفت. همان طوری که در یکی دو سال گذشته هم منحنی استفاده از این نرم‌افزارها صعودی بوده. با فیلتر کردن رقبای خارجی احتمالاً عکس چیزی که مد نظر ماست رخ می‌دهد. مردم معمولاً وقتی احساس اجبار کنند، مقاومت می‌کنند. تجربه نشان داده دادن قدرت انتخاب به مردم در کنار آموزش و فرهنگ‌سازی بهتر از رفتارهای قیم‌مآبانه جواب می‌دهد.»

واعظی همچنین به مشاغلی که توسط تلگرام ایجاد شده‌اند اشاره می‌کند و می‌گوید که معیشت افراد زیادی وابسته به آن است:

«ما که نمی‌توانیم به خواست و تشخیص و انتخاب مردم بی‌اعتنا باشیم. من مطمئنم مردم اگر با سرویس‌های باکیفیت نرم‌افزارهای بومی مواجه شوند و به حفظ اطلاعات و حریم خصوصی خود مطمئن باشند، حتماً آنها را به رقبای خارجی ترجیح می‌دهند. این را هم مطمئنم که جوانان ایرانی این توان را دارند که نرم‌افزارهایی قدرتمندتر و با کیفیت‌تر از رقبای خارجی ایجاد کنند. دولت تلاش می‌کند از توسعه آنها حمایت کند و تسهیلات خوبی هم در اختیار آنها قرار داده است.»

واعظی در حالی از نظر شفاف دولت و رییس جمهور در خصوص عدم فیلترینگ پیام‌رسان‌های محبوب می‌گوید که در روزهای ابتدایی سال جاری و در میان تعطیلات، اخبار ضد و نقیضی در مورد فیلترینگ تلگرام شنیده می‌شد؛ اخباری که حکایت از جایگزینی تلگرام تا پایان فروردین ماه با یک «سامانه ملی» داشتند. «علاءالدین بروجردی»، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرده بود: «وقتی تلگرام از مدار خارج شد مردم به یک سامانه ملی روی می آورند.»