محرز:

واکسن ایرانی کرونا را با خیال راحت بزنید

صافی نیوز / عضو کمیته علمی ستاد کرونا بیان کرد:‌ من با ۵۰ سال پیشینه کار علمی و طبابت اعلام می‌کنم واکسن ایرانی کرونا با رعایت استانداردهای بین‌المللی تهیه شده که پس از ورود به بازار درمان هموطنان با خیال راحت آن را دریافت کنند.

به گزارش صافی به نقل از ایرنا، مینو محرز روز یک شنبه در نشست خبری واکسن کرونای کوو ایران برکت افزود:‌ ما کارآزمایی فاز اول واکسن کرونا که بررسی ایمنی و مصون بودن را شامل می شد روی ۵۶ بیمار گذراندیم و هیچ عارضه مهمی روی داوطلبان ایجاد نشد و همه آنها در سلامت و راضی هستند.

وی ضمن قدردانی از داوطلبان دریافت واکسن آزمایشی ایرانی کرونا گفت: برای من افتخار است که بعد از سال ها در مملکت کار واکسن سازی راه می افتد و ما دیگر احتیاج به کشورهای بیگانه برای تهیه واکسن نداریم.
محرز همچنین در خصوص قیمت واکسن ایرانی چنین گفت: در همه جای دنیا کشورهادر موارد بیماری های پاندمی موظف هستند واکسن را مجانی برای مردم تهیه کنند.

محقق مسوول مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت در خصوص وجه افتراق و اشتراک واکسن کووایران و کوو پارس که گفته می شود واکسن تزریقی و استنشاقی است توضیح داد: درگزارش اولیه واکسنی که در موسسه رازی در حال تهیه است عنوان شد که آنتی ژن آن از کشور چین وارد شده است. درباره مسئله اسپری کردن واکسن کووپارس باید گفت که دیگر در دنیا استنشاق مطرح نیست چراکه ثابت شده تزریق واکسن به تنهایی مصونیت ایجاد می کند و فرد دیگر ناقل ویروس به دیگران نخواهد بود.
محرز ادامه داد: اگر فردی هم به مقدار زیاد با ویروس در تماس باشد این ویروس در ناحیه بینی و حلق به مقدار بسیار کمی می ماند بنابراین قدرت انتقال به سایر افراد را ندارد.
وی در خصوص این سوال که جهش های ویروس کرونا نگرانی هایی را در مردم ایجاد کرده است و چرا علی رغم شروع واکسیناسیون در برخی از کشورها هنوز در ایران شروع نشده است نیز گفت: دانشمندان آمریکایی گفته اند در هرصورت اگر شما هرواکسنی استفاده کنید اگر جهش هم پیدا کند باز بیماری ضعیف خواهد بود بنابراین بایستی از واکسن استفاده کرد.
محرز در خصوص آسان گرفتن بیماری کرونا در کشور نیز ضمن اظهار تاسف گفت: اگرستاد ملی کرونا پروتکلی صادر می کند بایستی اجرای آن نیز با دقت و نظارت کافی صورت گیرد.
اما پروتکل های وضع شده بصورت بایسته اجرایی نمی شود در حالیکه سخت گیری بسیار ضروری است، اگر مراقب نباشیم ویروس جهش یافته در کشور منتشر خواهد شد و این واقعا کار را سخت می کند.
وی تاکید کرد: اگر افرادی در جامعه در اجرای پروتکل های بهداشتی به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تعلل می کنند باید جریمه شوند، چراکه خطای آنها همچون نزدن ماسک، جان سایر افراد جامعه را به خطر می اندازند، در همه جای دنیا برخورد با خاطیان بسیار سخت گیرانه اجرا می شود.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه، چرا در خصوص ساخت واکسن از سایر کشورها عقب مانده ایم نیز گفت: ساخت واکسن نیازمند یکسری امکانات اولیه است که متاسفانه به دلیل تحریم های ظالمانه امکان برخورداری از تجهیزات زیربنایی در ایران وجود نداشت که البته تکنولوژی موردنیاز و شرایط از سوی جوانان باهوش ایرانی برای ساخت واکسن در کشور مهیا شد.