13:17 1403/02/15

واکنش رئیس جمهور به تحولات افغانستان

صافی نیوز / رئیس جمهور با بیان اینکه شکست نظامی و خروج آمریکا از افغانستان باید به فرصتی برای احیای زندگی، امنیت و صلح پایدار در این کشور تبدیل گردد، وزیر امور خارجه و دبیرشورای عالی امنیت ملی را موظف کرد ضمن رصد دقیق و پیوسته تحولات افغانستان، مراتب را به رئیس جمهور گزارش کنند.
سیدابراهیم رئیسی

به گزارش صافی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در گفتگو با وزیر امور خارجه گفت: شکست نظامی و خروج آمریکا از افغانستان باید به فرصتی برای احیای زندگی، امنیت و صلح پایدار در این کشور تبدیل گردد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی امنیت، ثبات و رفاه را حق مردم افغانستان دانسته و تاکید کرد: ایران برای برقراری ثبات که نیاز نخست امروز افغانستان است تلاش خواهد کرد و به‌عنوان کشور همسایه و برادر، همه گروه‌ها را دعوت به دستیابی برای توافق ملی می‌کند.
رئیسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که حاکمیت اراده مردم مظلوم افغانستان، همواره امنیت ساز و ثبات آفرین بوده، اظهار داشت: ایران با رصد هوشیارانه تحولات در این کشور، به مناسبات همسایگی با افغانستان پایبند است.

رئیسی همچنین وزیر امور خارجه و دبیرشورای عالی امنیت ملی را موظف کرد ضمن رصد دقیق و پیوسته تحولات افغانستان، مراتب را به رئیس جمهور گزارش کنند.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

4 پاسخ

  1. فکر بسیار خوبی است اما نیروهای اطلاعاتی ایران باید به دقت تحرکات داعش در عراق سوریه در آفریقا و افغانستان رو زیر نظر بگیرند.طالبان بدون پشتوانه مالی نمی تواند کشور را بچرخاند و احتمال جنگ داخلی بر سر حکومت زیاد است. در صورت جنگ داخلی با وجود نزدیک به ۱۵۰۰ نیروی داعشی در افغانستان و حمایت مالی آمریکا از آنها احتمال ورود آنها به این صحنه زیاد است.برچیده شدن پایگا ه های آمریکا در افغانستان برای ایران یک امتیاز است اما از طرف دیگر باید کاملا مواظب بود تا هسته های داعش در این کشور شکل نگیرد و در صورت شکل گیری به سرعت از بین برود. هدف ایجاد داعش از ابتدا هموار کردن مسیر برای اسرائیل و هدف اصلی اسرائیل بدون شک ایران است.

  2. آقایان مسئول
    آیا توافق امریکا با طالبان درباره خروج را هنوز مطالعه کرده اید؟
    آیا الان هنوز ۱۱ سپتامبر فرارسیده است؟
    کدام گروه در افغانستان الان قدرت عرض اندام در برابر طالبان را دارد که امکان صلح باشد؟
    آیا اکنون که طالبان قدرت مطلق در افغانستان است، آن را با بقیه تقسیم می کند؟
    خلاصه طالبان به تمام توافقات قبلی خود پشت پا زده است و شما هم زیاد خوش بین نباشید مثل برجام!

  3. افغانستان جدید بدون حضور آمریکا واقعا یک فرصت بزرگ و شاید تکرارنشدنی برای ماست مخصوصا در این شرایط اقتصادی کشور ، بحث زیان های کرونا ، بحث دور زدن تحریم ها ، اشتغال زایی و تولید و … امیدوارم وزارتخانه های مربوطه شروع به رایزنی کرده باشند الان وزارت راه و شهرسازی ما همراه وزارت امورخارجه باید با طرف چینی برای احداث راه آهن و آزادراه کاشغر چین مزارشریف هرات مذاکره کنند که سرمایه گذاری از طرف چینی باشد ساخت و ساز از سمت ایران که بعدش با طرف افغانستانی صحبت ها تکمیل بشه ، لیست نیازهای افغانستان چه کالایی چه خدمات فنی مهندسی و ساخت و سازها همه باید دربیاد و به کارخانه ها و صنایع ایرانی داده بشه آماده بشن برای افزایش تولید و صادرات گسترده به بازار افغانستان ، همچنین برای جایگزینی کشت خشخاش باید برنامه داشته باشیم و به طرف افغانستانی این برنامه ها را ارائه کنیم ، نشود که باز چنین فرصت طلایی از دست بره ترکیه از غرب ما بیاد شرق ما و بازار افغانستان را بگیرد ! یک زمانی هم روس ها سر قضیه جبل ترکمان و اینکه ترکیه جنگنده روسی را زد و خلبان پسکوف کشته شد رابطش با ترکیه بهم ریخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}