10:04 1403/02/15

واکنش رسمی ایران در پی حمله روسیه به اوکراین

صافی نیوز / امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در توییتی به موضع ایران در قبال حمله روسیه به اوکراین پرداخت.
وزارت امور خارجه

به گزارش صافی، وزیر امورخارجه کشورمان در توییتر نوشت:

بحران اوکراین⁩ ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد

ما توسل به جنگ را راه حل نمی‌دانیم

برقراری آتش‌بس و تمرکز بر راه حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.

همچنین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در پی تحولات اخیر در اوکراین، در تماس تلفنی با «منوچهر مرادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی یف ضمن اطلاع از اوضاع میدانی در اوکراین، در جریان آخرین وضعیت ایرانیان مقیم در آن کشور و همچنین دیپلمات‌های ایرانی و خانواده آنها قرار گرفت و در این زمینه کسب اطلاع کرد.

وزیر امور خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی توصیه‌های لازم را در خصوص ایرانیان مقیم، به خصوص دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در اوکراین و ضرورت ارائه خدمات ٢۴ ساعته سفارت به هموطنان مقیم مورد تأکید قرار داد.

امیرعبداللهیان همچنین در زمینه ایجاد تسهیلات لازم در زمینه مهر خروج دانشجویی برای دانشجویان شاغل به تحصیل در اوکراین، فارغ از دستورالعمل‌های موجود و با توجه به وضعیت اضطراری پیش آمده، دستورات لازم را به سفیر ایران در کی یف ابلاغ کرد.

گفتنی است سفارت ایران در کی یف امروز در اطلاعیه‌ای به هموطنان ایرانی و همچنین دانشجویان مشغول به تحصیل در اوکراین توصیه کرد از هر امکانی برای خروج از اوکراین اقدام کرده و از نزدیک شدن به مراکز نظامی و حساس اجتناب کنند.

این دومین تماس تلفنی وزیر امور خارجه با سفیر ایران در کی یف در پی شرایط بحرانی پیش آمده در این کشور است.

گفتنی است از ابتدای آغاز بحران جاری در منطقه اورآسیا، وزارت امور خارجه ستاد ویژه‌ای را به ریاست معاون اداری مالی و با عضویت معاون کنسولی و امور ایرانیان، مدیرکل سیاسی اوراسیا و عضویت وبیناری سفیر ایران در کیف به منظور رصد آخرین تحولات و به ویژه تنظیم دستورالعمل‌های لازم برای ارائه تسهیلات به هموطنان مقیم در این کشور و اعلام شرایط ویژه به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همجوار با اوکراین برای برقراری هرگونه تسهیلات به منظور مساعدت به خروج ایرانیان مقیم در شرایط اضطراری، تشکیل داده است.

امیرعبداللهیان همچنین از ایرانیان مقیم اوکراین خواست که ضمن حفظ آرامش، در تماس با سفارت جمهوری اسلامی ایران و توجه به دستورالعمل‌های صادره از سوی سفارت ایران در کی یف، برای اقامت خود در اماکن امن و یا خروج و بازگشت به ایران اقدام کنند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیروز (چهارشنبه) در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه عمان به شرایط اوکراین اشاره کرد و افزود: از آنچه در بحران اوکراین روی داده خرسند نیستیم. متاسفانه رفتارهای تحریک کننده ناتو و آمریکا شرایط را در منطقه شمالی و پیرامونی ایران نگران کرده است. همه طرف‌ها را ترغیب می‌کنیم از طریق سیاسی و مسالمت آمیز به این بحران خاتمه داده شود.

وزیر خارجه به تماس‌های تلفنی با وزرای خارجه روسیه و اوکراین اشاره کرد و افزود: موضع علنی و شفاف ایران مبنی بر این‌که مداخله آمریکا و ناتو کمکی نمی‌کند و یک اقدام تحریک آمیز است و همچنان مسیر حل این مسئله جنگ نیست بلکه گفت‌وگو و اتخاذ راهکارهای مسالمت آمیز است. امیدواریم در این مسئله نیز منطقه شاهد شرایطی پیچیده‌تر نباشد و از این مسیر، مسائل حل و فصل شود.

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}