واکنش سعید محمد به وعده ساخت سالی یک میلیون مسکن

صافی نیوز / سعید محمد با بیان اینکه گفته می شود 5 و نیم میلیون واحد کسری مسکن داریم، چرا که سالهاست مسکن تولید نشده لذا قیمت بالا رفته است که بخشی از آنرا می توان با خانه های خالی موجود حل کرد، گفت: برمبنای آمار سالی یک میلیون مسکن اگر حجم مورد اشاره را برابر 100 میلیون متر مربع در نظر بگیریم برای ساخت آن به حداقل 500 هزار میلیارد تومان پول نیاز است که پنج برابر بودجه عمرانی کشور است، تزریق چنین عددی تورم وحشتناک 30 تا 40 درصد بیش از نرخ تورم بالای کنونی را در پی دارد، بعلاوه چنین پولی اصلا در دسترس نیست.

به گزارش صافی به نقل از فارس، سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در آیین رونمایی از کتب دانشگاهی که همراه با ابوذر شهپری در تدوین بخش هایی از آنها نقش داشته در دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، گفت: آثاری که ملاحظه می فرمایید در غالب یک کار فشرده تیمی دو ساله بصورت شش کتاب و با هدف گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه فراهم آمده است تا به شناخت مسائل واقعی تر کشور کمک شود و دانشجویان در فضای توهمی درس نخوانند.

وی افزود: نخبگان دانشگاهی که سرآمد و باعث افتخار باشند کم نداریم، درصنایع کشور هم اتفاقات بزرگی در حال رقم خوردن است، صنعت بجای هزینه کرد مستقل باید از تحقیقات سرشار مجموعه های دانشگاهی استفاده کند تا مشکلات کشور برطرف شود.

این عضو هیات علمی بیان کرد: امیدواریم با افزایش تعداد نفرات این تیم و نیازی سنجی از سوی تعداد بیشتری از دانشگاه ها شاهد تولید کتاب های آموزشی بیشتری باشیم، همچنین سازوکاری برای تهیه محتوا، انتشار و توزیع راحت تر آنها اندیشیده شود.

فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: با تحریم ها و مشکلات مختلف روبرو هستیم ولی کشور آنقدر ظرفیت های سرشار دارد که می توان مسائل را حل کرد، این درحالیست که ارزیابی ها می گوید مردم در شرایطی نیستند که مستحق آن باشند.

محمد افزود: برخی آدرس غلط می دهند که مسئله ما تکنولوژی و انتقال تکنولوژی است، به عنوان فردی که در ساخت بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی نقش داشته می گوییم چنین نیست، کل کار به آن عظمت با دانش ایرانی انجام شد، ۷۰ درصد اقلام هم ساخت داخل بودند که این میزان برای فاز بعدی که همکاران ما انجام می دهند به ۱۰۰ درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: آنچه کشور را اذیت می کند عدم مدیریت است، حتی مشکلات نبود منابع مالی نیز اگر مدیریت وجود داشته باشد حل می شود، مهم شایسته سالاری و استفاده از نیروهای موثر است، مدیریت یک علم و دارای استانداردهای جهانی است، به عنوان رئیس انجمن مدیریت پروژه ایران در خدمت جمعی از بهترین های علم مدیریت پروژه کشور تلمذ می کنم و بارها گلایه های دوستان را شنیده ام که مواجه داشته اند با افرادی که الفبای علم مدیریت را نمی دانند ولی بنابر توصیه های سیاسی مگاپروژه های میلیون ها دلاری را در دست دارند.

محمد ادامه داد: پراید اگر داشته باشید و بخواهید دست کسی بدهید اول مطمئن می شوید گواهی نامه رانندگی دارد، سنگین ترین پروژه ها و مجموعه های کشور را ولی به افرادی با رشته های غیر مرتبط و فاقد گواهینامه های لازم سپرده بودند.برای همین می بینید هزینه سنگین از جیب مردم انجام می شود ولی کارها پیش نمی رود، یا پروژه ای اینقدر با تاخیر به نتیجه می رسد که کاربری و سود دهی خود را از دست می دهد.

این هیات علمی دانشگاه افزود: برای بهبود وضعیت باید ریل کنونی اقتصاد مملکت عوض شود، چهار هزار هزار میلیارد حجم کنونی نقدینگی کشور است که با شتاب فراوان طی ۸ سال گذشته ۶ و نیم برابر شده است، روزی چند هزار میلیارد تومان نقدینگی بدون پشتوانه در کشور تولید می شود که مبنای عمده آنها محاسبه سود سپرده های بانکی در انتهای هر روز است، کنترل نقدینگی و افزایش تولید کمک خواهد کرد وضعیت آینده ما بهتر شود، اقتصاد کشور را باید بدون توجه به چارچوب های لیبرال غربی و با نگاه عدالت محور پیش برد.

فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: در شهرها و بخصوص کلان شهرهای کشور با مشکل جدی حاشیه نشینی روبرو هستیم، جمعیت زیادی بدون داشتن حداقل های امکانات زندگی در حال زیست هستند، قیمت مسکن هم روز به روز بالاتر می رود، مشکلی که جوان ها بیش از دیگران با آن روبرو هستند و اگر زمانی قصد داشتند با ۲۰-۳۰ سال کار کردن خانه بخرند، الان باید ۲۰-۳۰ کار کنند تا هزینه اجاره نشینی داشته باشند.

وی بیان کرد: معضلات مسکن شهری اینقدر سنگین شده که حل آن در توان مدیریت شهری نیست بلکه باید وضعیت اقتصادی کشور تغییر کند، اکنون سرمایه دارها پول خود را در اقلام کاذب همچون ماشین و مسکن سرمایه گذاری می کنند، نیازی هم به فروش آنها ندارند زیرا حفظ آنها به تنهایی سرمایه شان را افزایش می دهد، می گویند فردی ۱۰ هزار خانه دارد.

محمد افزود: از طرف دیگر اگر به شهرک های صنعتی بروید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ای که باید از مصرف کننده نهایی گرفته شود را از تولید کننده می گیرند و در نتیجه دخل و خرج تولید کننده ها نمی خواند، شهرک ها مملو از واحد های تولیدی راکد و ورشکسته شده اند.

فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: پولی که باید صرف تولید شود در بازار مسکن حبس می شود، باید قوانین مالیاتی گذاشته شود که جلوی این رویه را بگیرد، شهروندان باید مثلا تا ۵ یا ۱۰ خانه را اجازه نگهداری داشته باشند ولی بیش از آنرا مالیات قابل توجه بدهند، البته مشکل اصلا خانه های مردم نیست بلکه ارگان ها و بانک ها هستند که در تعداد بسیار زیاد اقدام به خرید و نگهداری املاک می کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: گفته می شود ۵ و نیم میلیون واحد کسری مسکن داریم، چرا که سالهاست مسکن تولید نشده لذا قیمت بالا رفته است که بخشی از آنرا می توان با خانه های خالی موجود حل کرد.

وی تشریح کرد: برمبنای آمار سالی یک میلیون مسکن اگر حجم مورد اشاره را برابر ۱۰۰ میلیون متر مربع در نظر بگیریم برای ساخت آن به حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که پنج برابر بودجه عمرانی کشور است، تزریق چنین عددی تورم وحشتناک ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از نرخ تورم بالای کنونی را در پی دارد، بعلاوه چنین پولی اصلا در دسترس نیست.

محمد ادامه داد: با تغییر قوانین مالیاتی می توان کاری کرد که منفعت اصلی مسکن برای سازنده و استفاده کننده باشد نه فردی که سرمایه در بازار مسکن حبس می کند، اینگونه پول پروژه های مسکن بجای آنکه از طریق بانک ها تامین شود و اثرات تورمی داشته باشد از سوی بخش خصوصی فراهم خواهد شد، باید کل نگر باشیم وگرنه برای حل مشکل مسکن کشور را با چند مشکل دیگر روبرو خواهیم کرد.

فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بیان کرد: حجم نقدینگی کشور بسیار بالاست، آزادانه می چرخد و به حوزه های مختلف صدمه می زند، اخیرا هم بخش زیادی از سرمایه کشور وارد بازار ارزهای دیجیتال شده که مخرب است زیرا بدون آنکه تولیدی صورت گرفته باشد نقدینگی را افزایش می دهد. خلق پول سرطانی است که به جان کشور افتاده و اگر درمان نشود اقتصاد کشور را متلاشی خواهد کرد.

این هیات علمی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خویش گفت: در بهترین ساخت و سازهای لاکچری کشور هم هدر رفت انرژی فراوانی داریم، جلوگیری از اسراف انرژی بخشی فرهنگی است ولی بخش عمده ای هم به نحوه ساخت مجموعه ها مربوط است و رعایت نمی شود.

وی یادآور شد: ساخت وسازهای سریع امروز در دنیا بسیار رونق یافته و چین یا آلمان ثابت کرده اند که می توان با سرعت بسیار بالا کار کرد، اما آنها که باید دنبال ورود این فناوری ها به کشور بروند و کارخانه های سری سازی ایجاد کنند نرفته اند، دستگاه های مربوطه هم معلوم نیست اجازه ساخت چند طبقه را به سازه های پیش ساز بدهند، یک میلیون مسکن سالانه را اینگونه می توان ساخت نه با روش های قدیمی و زمان بر که بازدهی لازم را ندارند.

محمد در پاسخ به سوالی در خصوص معضلات مدیریت شهری پایتخت بیان کرد: برای مدیریت شهری نمی توان از روش های قدیمی همچون اخذ عوارض و حق پروانه استفاده کرد، سهمی هم دولت ها در پرداخت هزینه های شهرداری دارند که هیچوقت پرداخت نمی کنند، تراکم فروشی و فضای سبز فروشی هم راهکار نیست.

فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا افزود: باید صندوق های سرمایه گذاری مسکن یا توسعه شهری وجود داشته باشند که مردم سرمایه خود را وارد آنها کنند، البته تضمین های مناسب هم وجود داشته باشد که پول مردم را نخورند، اینگونه می توان نقدینگی سرگردان که به کشور صدمه می زند را مهار کرد ولی چنین روش هایی کمی سختی دارد لذا دنبال آنها نمی روند.

وی یادآور شد: ما در قرارگاه خاتم الانبیا برای ساخت بزرگراه غدیر که آبیک قزوین را وصل به تهران و سپس گرمسار می کند پول لازم را نداشتیم، لذا از همین روش استفاده کردیم و منفعت آتی پروژه را به مردم فروختیم، یعنی اوراق منفعت در فرابورس عرضه کردیم که ظرف ۱۶ دقیقه کلا خریداری شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: با چنین روش هایی می توان شهر را از رخوت در آورد، منظر تهران در کل کشور تاثیر دارد و ساخت و ساز در پایتخت متوقف شده است، در صورتی که با روش های نوین تامین مالی می توان مشکل را حل کرد.

محمد در پاسخ به سوالی در خصوص بورس مسکن گفت: سال قبل چنان بلایی در بورس بر سر مردم آمد که برای ورود مجدد آنان به چنین عرصه ای باید اعتمادسازی جدی صورت گیرد، بورس مسکن در تعیین قیمت و عرضه مفید خواهد بود ولی مشکلی کنونی کشور در حوزه تولید مسکن است.

فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بیان کرد: چند سال اخیر سالانه پروانه ۲۰۰-۳۰۰ هزار واحد مسکن اخذ شده که همه از سوی مردم بوده و هیچ طرح حمایتی از سوی دولت مطرح نشده است، لذا عرضه کم قیمت کاذب را بدنبال داشته است، بازار مسکن به نظارت نیاز دارد ولی اگر افزایش تولید صورت گیرد بسیاری از مشکلات نظارتی نیز حل خواهند شد.

وی تصریح کرد: می دانید اگر سالی یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود آدم بیکار نخواهیم داشت، در پی آن آمار طلاق هم کاهش می یابد، درست است که بسیاری طلاق را موضوعی فرهنگی می دانند ولی اقتصاد هم در بروز تنش ها بسیار موثر است، بیکاری و ضعف اقتصادی روی افزایش حاشیه نشینی و حاشیه نشینی روی افزایش بزه اثر دارد، اینگونه است که باید در موضوعاتی مثل بازار مسکن نگاه همه جانبه و کلان داشت.

این استاد دانشگاه در خصوص چرایی ضعف نظارت ها در بازار مسکن گفت: بازرسی باید مبتنی بر داده باشد، اولین مشکل نبود یک بانک اطلاعاتی قابل اتکا در حوزه مسکن است، حتی نمی دانید چه میزان خانه خالی در کشور وجود دارد، این عدد ۳ میلیون واحد بیان شده ولی روش اخذ آن سه نوبت مراجعه به خانه ها بوده است، شاید فرد مسافرت خارج از کشور است و یک ماه دیگر برگردد.

محمد افزود: یکی دیگر از مشکلات بزرگ کشور وقفه ۲۰ ساله در اجرای کاداستر است، اگر این طرح اجرا شود جلوی زمین خواری ها گرفته می شود زیرا همه زمین ها شناسنامه دار می شوند به همین دلیل هم سنگ اندازی شده، این در حالیست که بنابر مطالعات بنده می توان در یک سال و نیم این کار را انجام داد.

فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بیان کرد: آمایش سرزمینی موضوع کمتر دیده شده در کشور ما و از جمله شهرسازی است، در کویر مرکزی ایران در حال ساخت و ساز هستند و مردم را بدون آب گرفتار خواهند کرد، کشور مناطق بکر همچون سواحل مکران دارد که کنار دریاست و می توان ارز آوری بسیاری در آن ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: اگر آمایش سرزمینی و حکمرانی در ایجاد شهرهای جدید مد نظر نباشد مردم هم مشکلات جدی شغلی پیدا می کنند هم در تامین آب و برقشان می مانیم، آنگاهست که برای مطالبه خواسته های خود کف خیابان می آیند، با قوانین تشویقی و حاکمیتی شهرسازی می توان جلوی بسیاری از اتفاقات آتی کشور را گرفت به رشد زمینه های منجر به گشایش اقتصادی نیز کمک کرد.

انتهای پیام/