واکنش علم‌الهدی به سخنرانی مجازی رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل

صافی نیوز / امام جمعه مشهد گفت: ذلت استکبار جهانی یکی از ثمرات فرهنگ دفاع مقدس است و رزمندگان ما با تکیه بر قدرت پروردگار، دشمن مستکبر و پرطمطراق را به مذلت کشاندند.

به گزارش صافی به نقل از فارس،سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس اظهار کرد: در هرجای عالم، هنگامی که یک ارتش متجاوز به محدوده سرزمینی کشوری دیگر یورش می‌برد و با مقاومت آن ملت، ذلیلانه عقب‌نشینی می‌کند، آن روز به عنوان سالروز پیروزی گرامی داشته می‌شود اما در تقویم ما، هفته گرامیداشت دفاع مقدس در برابر تهاجم حزب بعث مصادف با آغاز این جنگ نابرابر است.

امام جمعه مشهد افزود: فلسفه این نام‌گذاری نامتقارن به خاطر فرمایش امام راحل است که حمله صدام را به مثابه سنگ انداختن یک دیوانه در یک چاه دانستند و همین سخن، روحیه دفاع و مقاومت را در این ملت ایجاد کرد و همگان بنا به فرمایش بنیان‌گذار کبیر انقلاب ایمان پیدا کردند که ولو با دست خالی می‌توان در برابر حمله ماشین جنگی صدام ایستادگی کرد و پیروز شد. از این جهت، در تقویم پرافتخار انقلاب اسلامی ایران، هفته آغاز جنگ تحمیلی برای گرامیداشت ایثارگری‌های آن هشت سال تکرارنشدنی نام‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه هفته دفاع مقدس، هفته تجلیل و گرامیداشت فرهنگی است که منجر به تجدید حیات انقلاب شد، خاطرنشان کرد: فرهنگ دفاع مقدس برکات و دستاوردهایی داشت که حیات جامعه اسلامی ما را در ۴۱ سال اخیر بیمه کرده است. اگر امروزه شاهد هستیم که نسل سوم و چهارم ما به آرمان‌های نسل اول و دوم اتصال پیدا کرده‌اند، به برکت خون‌های پاکی است که زمانی در اوج مظلومیت، در کانال‌های محاصره‌شده بر زمین ریخته شد.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: امثال شهید حججی‌ها هیچ درک مستقیمی از دفاع مقدس نداشتند و در آن ایام، بسیاری از مدافعان حرم حتی به دنیا نیامده بودند اما اگر لحظات شهادت آنان را موردبررسی و مطالعه قرار دهیم، مشاهده می‌کنیم که دقیقاً مشابه با لحظات شهادت شهدای دفاع مقدس است و نه تنها انگیزه‌ها بلکه حتی وصیت‌نامه‌ها نیز بر محورهای مشابه استوار است.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: اگر مدافعان حرم توانستند دشمن را تا مرزهای مدیترانه عقب برانند، به این خاطر است که در روزهای پرتلاطم انقلاب اسلامی، مدافعان فاو در این منطقه ماندند، شیمیایی و شهید شدند اما به فرمان امام عمل کردند و دست از آرمان خود برنداشتند. اگر امروز در فاصله ۱۰ متری مرز سرزمین‌های اشغالی تمثال رهبر معظم انقلاب نصب شده است، به این دلیل است که در دوران دفاع مقدس، مدافعان وطن در جبهه‌های جنگ تحمیلی ایستادگی کردند.

وی ذلت استکبار جهانی را یکی از ثمرات فرهنگ دفاع مقدس دانست و تأکید کرد: فداکاری و ایثار آن سرباز و بسیجی تنهامانده و مظلوم در دفاع مقدس، کار را به جایی رساند که سال‌ها بعد، خیل دلاوران مدافع حرم بر سر دشمن یورش ببرند و او را در کیلومترها دورتر تار و مار کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به ابعاد و جنبه‌های معنوی حضور رزمندگان در جبهه‌های دفاع مقدس ابراز کرد: یکی از بارزترین ویژگی‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس که باید بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مسئله اخلاص و معنویات حاکم بر جبهه‌ها است. توسل و مناجات رزمندگان در برابر باران آتش دشمن بعثی، عامل اصلی پیشروی‌ها و پیروزی آنان بود. رزمندگان ما مسلح و آموزش‌دیده بودند اما تنها عامل فتح و نصر آنان در برابر آتش مهیب و غیرقابل کنترل دشمنان خدا در جبهه مقابل، همان دعای توسل‌ها و زیارت عاشوراهایی بود که شب قبل از عملیات با حضور قلب و اخلاص قرائت می‌کردند.

امام جمعه مشهد گفت: هنگامی که در عملیات، رزمندگان ابدان پاره‌پاره همرزمان خود را مشاهده می‌کردند اما نه تنها سست و هراسناک نمی‌شدند بلکه مصمم‌تر و معتقدتر به پیش می‌رفتند، تنها به این خاطر بود که همه آنان در شب‌های عملیات به نماز شب برخواسته و توفیق شهادت در راه دفاع از دین خدا را از پروردگار عالم مسئلت کرده بودند.

وی رهبری امام راحل را یکی دیگر از عوامل پیروزی رزمندگان در برابر تهاجم حزب بعث دانست و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب شخصاً برای من تعریف کرده بودند که در ستاد فرماندهی جنگی که در تهران تشکیل شده بود، دو اتاق وجود داشت که در یکی شخص معظم له، مرحوم آقای هاشمی و سرلشکر رضایی بودند و در اتاق دیگر، فرماندهان میدانی محورها به بررسی راهبردی مناطق عملیاتی می‌پرداختند.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: مقام معظم رهبری نقل می‌کردند که در مقطعی از جنگ، ارزیابی فرماندهان نشان می‌داد که امکانات و تجهیزات جبهه‌های خودی تنها برای عملیات کردن در ۱۸ روز آینده توان دارد و پس از آن عملاً قوای ما کارآیی جنگی نخواهند داشت. در پی این برآورد، هیئت فرماندهی عالی جنگ به محضر امام شرفیاب می‌شوند و ارزیابی فرماندهان ارشد محورها را به ایشان اطلاع می‌دهند اما بنیان‌گذار کبیر انقلاب در واکنشی تاریخی خطاب به این گزارش می‌فرمایند که به این حرف‌ها توجه نکنید؛ به اراده الهی اعتماد کنید و به میدان بروید.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: قدرت خدا باعث شد تا رزمندگان ما درحالی‌که از نظر امکانات به هیچ عنوان برابری با تجهیزات حزب بعث نداشتند، با تکیه بر قدرت پروردگار، دشمن مستکبر و پرطمطراق را به مذلت بکشانند. امداد و نصرت الهی به این خاطر شامل حال ما شد که رزمندگان ما هم برای رضای پروردگار، تمام وجود خود را خالص کرده بودند و اگر فرهنگ دفاع مقدس و اخلاص رزمندگان در میان ما هم نهادینه شود و از مردم گرفته تا مسئولان، همه ما به همان اندازه انگیزه‌هایمان را برای دین خدا خالص کنیم، استکبارجهانی در این زمانه هم به خاک مذلت کشیده خواهد شد.

وی ابراز کرد: سخن رئیس‌جمهور دولت مردمی ما در مجمع جهانی سازمان ملل منطبق با یک حقیقت محض است. حقیقت آن است که از کاپیتال تا کابل، ذلت آمریکا در پیش چشم جهانیان به نمایش گذاشته شد.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: عذاب الهی منحصر در ایام قدیم و سرنوشت قوم عاد و ثمود نیست و سنت پروردگار عالم است که درهم شکستن هیمنه دشمنان دین خدا را به صورت تدریجی و مستمر در برابر نظاره همه عالمیان به نمایش می‌گذارد. نسل جوان ما باید با پیشکسوتان دفاع مقدس انس بگیرند و این حقایق را از زبان آنان بشنوند زیرا روایتگری‌های صادقانه‌ای که از ایام پرافتخار دفاع مقدس مطرح می‌شود، می‌تواند راهبرد روشنی برای چشم‌انداز آینده جامعه ما باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در خطبه‌ عبادی نماز جمعه مشهد با اشاره به تقوای عملی در تعامل با رفتار دیگران و همسایگان اظهار کرد: امام سجاد علیه السلام در دعای ۲۶ صحیفه کامله سجادیه نظام رفتار با همسایه را در قالب دعا تبیین فرمودند و ۱۷ مولفه در مقام تنظیم همسایگی در آن دعا مشخص می‌کنند و با این ۱۷ رابطه ولایت و دوستی من و همسایگان را به بهترین شکل قرار می‌دهد.

وی افزود: ارتباطات ما باید دارای یک محور باشد جریان همسایگی یک جریان الزامی است شما چه بخواهید چه نخواهید با افرادی همسایه هستید که رابطه عرفان و آشنایی نسبت به افراد در مقام ولایت و دشمنی با دوستان یا دشمنان ولایت باشد؛ اگر همسایه این خصوصیت را ندارد و با بینش ضد ولایت به دشمنان ولایت وابسته است این نمی‌تواند یک رابطه مستقیم باشد البته که مسئله حقوق همسایه مشروط به شرط نیست ولو اینکه همسایه مشرک یا کافر باشد و حقش را باید رعایت کرد؛ ارتباط با همسایگان یک ارتباط ساده نیست.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: همسایه‌ها سه قسم هستند، همسایه‌ای که فقط یک حق دارد و نسبت به همسایه‌ها از همه پایین‌تر است و همسایه‌ای دو حق دارد و همسایه‌ای سه حق دارد؛ همسایه‌ای که یک حق بیشتر ندارد و باید یک رفتار ساده و مسالمت آمیز بین شما و او باشد و آن همسایه مشرک و کافر است و نباید آزار شما به او برسد. همسایه مسلمان که هم حق اسلام دارد و هم حق همسایگی دارد و همسایه‌ای که سه حق دارد، هم مسلمان است و هم قوم و خویش شما است.

وی بیان کرد: اگر همسایه‌ای در خط شما نیست، تفکرات شما را قبول ندارد و از دشمنان ولایت است باید رابطه‌ای مسالمت آمیز با او داشته باشید و بیش از این با وی رابطه نداشته باشید که برای شما و خانواده مضر است.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: اگر همسایه شما مسلمان و قوم شما باشد باید پشتیبان یکدیگر بوده و مشکلات هم را حل کنید، حضرت سجاد در صحیفه سجادیه فرهنگ همسایه‌داری را ترویج می‌کردند و آموزش می‌دادند؛ پیش از این همسایه‌ها در زندگی هم آمیخته نبودند اما در این زندگی آپارتمان‌نشینی افراد در زندگی با یکدیگر در آمیخته‌اند.

امام جمعه مشهد با اشاره به فرازی از صحیفه سجادیه، تکمیل کرد: در صحیفه سجادیه آمده است که خداوندا کمک کن این فرهنگ در زندگی مسلمانان جاری شود که مردم به همسایه‌های درمانده رسیدگی کنند و به ضعیف کمک کنند، هوای همسایه‌ را داشته باشند که اگر این مهم صورت می‌گرفت در جامعه یک فقیر پیدا نمی‌شد.

انتهای پیام/