واکنش مجلس به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سنجش و پذیرش دانشجو

صافی نیوز / 268 نماینده مجلس در بیانیه ای با انتقاد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سنجش و پذیرش، قانون مصوب سال 1392 مجلس را در این زمینه فصل الخطاب خواندند.

به گزارش صافی به نقل از فارس، ۲۶۸ نمایندگان مجلس در نشست علنی عصر امروز دوشنبه (۹ اسفند) مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای خطاب به روسای قوا؛ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سنجش و پذیرش دانشجو را مخالف با تدابیر مقام معظم رهبری دانسته و قانون مصوب مجلس در سال ۱۳۹۲ را در این زمینه فصل الخطاب قلمداد کردند.

بسمه تعالی

روسای محترم قوا

سلام علیکم

احتراماً طبق اصل ۵۷ قانون اساسی سه قوه مقننه، قضائیه و مجریه مستقل از یکدیگر بوده و طبق اصل ۷۱ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در امور مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند. اخیراً شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی تحت عنوان سیاست و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی را در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ مصوب کرده است. تمامی مواد این مصوبه در تعارض صریح با قانون سنجش و پذیرش مصوب مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ می باشد.
ماده ۹ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قید کرده است که تمامی قوانین معارض با این مصوبه لغو می شوند و همانگونه که مستحضرید با واکنش نمایندگان مجلس خصوصاً اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مواجه شده است.

تعارض بین مصوبات تا حدی پیش رفته است که مجریان قانون یعنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اینکه کدام یک از قوانین یادشده را اجرا کنند، سردرگم کرده است.

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری نامه ای به معاون حقوقی رئیس جمهور درخصوص اینکه کدام یک از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اجرا شود، استعلام نمود و معاون حقوقی رئیس جمهور در پاسخ به نامه وزارت عطف صریحاً اعلام می نماید مطابق تدابیر مقام معظم رهبری هر زمان که مجلس شورای اسلامی به موضوعی ورود کرده باشد، شورای عالی انقلاب فرهنگی، صلاحیت ورود ندارد.

با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی برای اولین بار تعریف سابقه تحصیلی و شورای سنجش و پذیرش دانشجو در آزمون سراسری را تحت عنوان قانون سنجش و پذیرش دانشجو در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ مصوب نموده است و قبل از آن شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع ورود نکرده است، قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب مجلس شورای اسلامی ملاک اقدام است.

با توجه به موارد یاد شده، مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خلاف تدابیر مقام معظم رهبری بوده است و از لحاظ شکلی شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی تواند مصوبات مجلس را لغو یا اصلاح نماید، فلذا با توجه به موارد فوق لازم است تا هر چه سریعتر قانون سنجش و پذیرش مصوب مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۰ شهریور سال ۱۳۹۲ همچنان قانون جاری کشور لحاظ شود تا چندین میلیون داوطلب و دانش آموز و خانواده های آنها از بلاتکلیفی و احساس ظلم آشکار رهایی یابند.

با تشکر
نمایندگان مجلس شورای اسلامی

انتهای پیام/