واکنش نوبخت به هشدار آیت الله جنتی به روحانی

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما کسری بودجه نداریم اما چون دخلمان با خرج یکی نیست، آرام‌تر هزینه می‌کنیم. محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد: کسری بودجه با عدم تحقق بودجه متفاوت است. کسری بودجه یعنی منابع تامین نشود، اما وقتی منابع تامین نشود و ما مصارف را کم کنیم، دیگر کسری […]

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما کسری بودجه نداریم اما چون دخلمان با خرج یکی نیست، آرام‌تر هزینه می‌کنیم.

محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد: کسری بودجه با عدم تحقق بودجه متفاوت است. کسری بودجه یعنی منابع تامین نشود، اما وقتی منابع تامین نشود و ما مصارف را کم کنیم، دیگر کسری بودجه نداریم و عدم تحقق بودجه داریم.

وی با بیان اینکه همه منابع بودجه تحقق پیدا نکرده است و ما هم مصارف را کاهش داده ایم تا کسری بودجه نداشته باشیم، گفت: بنابراین کسری بودجه نداریم.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که صبح امروز آیت الله جنتی گفته است در برخی از وزارت‌خانه‌ها افراد به فکر خود هستند و برخی از آن‌ها انقلابی نیستند و یا فاصله حداکثری با انقلاب دارند، گفت: قطعا لازم است بیان کنند که کدام وزرات‌خانه را نام می‌برند.

وی تاکید کرد: همه از پشینه وزرا اطلاع دارند این افراد در دوران جنگ و خون کنار مردم بودند، سوابق قابل‌اتکایی دارند.

سخنگوی دولت با بیان این که وزرا معاونان خود را با دقت لازم انتخاب می‌کنند، اظهار داشت: وزرا دقت لازم را دارند در بحث بدنه هم نمی‌شود دست زد، بهتر است کلی‌گویی نکنیم و مصداقی سخن بگوییم.

وی ادامه داد: اگر در وزارت‌خانه کسی انقلابی نیست باید اخراج کنیم؟ باید در این مورد در چارجوب قانون اقدام کنیم.

اهم پاسخ های سخنگوی دولت به سوالات خبرنگاران را به نقل از خبرگزاری ها در ادامه بخوانید:

*دلیل عدم تحقق بودجه امسال این بود که سقف بودجه پیشنهادی ما به مجلس ۳۱۹ هزار میلیارد تومان بود که مجلس محترم به هر دلیلی این عدد را به ۳۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش داد که ما مخالف بودیم.

*رشد اقتصادی نه ماهه ۹۶ نسبت به زمان مشابه سال قبل با در نطر گرفتن نفت ۴/۴ درصد و بدون نفت ۴/۷درصد است و رشد سرمایه گذاری ما ۳/۹ درصد است.

*حقوق نیروهای مسلح به سازمان نیروهای مسلح داده شده است. من تاکید کرده ام تا امروز سازمان نیروهای مسلح حقوق کارکنان خود را واریز کند.

*درباره پرداخت حقوق اسفند نیز به خزانه ابلاغ کرده ایم که مبالغ را به دستگاه ها بدهد. خزانه چک حقوق ها را به بانک مرکزی و بانک‌مرکزی به حساب دستگاه ها واریز کرده است، اگر دستگاهی دریافتی نداشته است، به سازمان برنامه و بودجه اعلام کند. از نظر ما همه تخصیص حقوق ها داده شده است.

* برخی از رسانه‌ها اعلام کردند به بعضی از دستگاه‌ها بودجه داده نشد؛ بله درست است. وقتی جایی ۵ درصد پیشرفت دارد اما جای دیگر ۹۵ درصد، مشخص است بودجه را به کجا می‌دهیم.

* امسال ۲۲۵ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی و جاری پرداخت شد. رشد اقتصادی با نفت ۴\۴ درصد و بدون نفت ۷\۴ و رشد سرمایه‌گذاری ۹\۳ درصد بوده است. روند منفی ما مثبت شد و قصد رشدهای دو رقمی را داریم.

* به کسی که مسافر است نمی‌توانیم دلار ندهیم، بنابراین مصوب شد به مسافران ارز بدهیم. مردم ارز اسکناسی می‌خواهند خب این خود محل اشکال است بنابراین بانک مرکزی تلاش کرد با کارت در کشور‌های دیگر خدمات ارائه شود.

* شما می‌دانید که یک اتحاد شیطانی، نامبارک و نامقدس بین انگلیس و آمریکا شکل گرفت و قطع‌نامه را به شورای امنیت بردند، ارز و مباحث اقتصادی مانند توان نظامی مؤلفه های اقتدار ما است.

* حساب‌های جناحی را از منافع کشور جدا کنید، کسی که دولت را زیر سوال می ‌رد کل نظام را زیر سوال می برد، قوه قضائیه و مجلس را زیر سوال می‌برد.

*{درباره حادثه سفارت کشورمان در انگلیس}: براساس عرف دیپلماتیک توقع داریم دولت انگلیس از دیپلمات‌های ما حمایت و صیانت ما را به عمل بیاورد.

* ما مواضع دولت را به درستی بیان کردیم و این استیضاح حق نمایندگان است. همیشه یاد کردیم، این اقدام که قانونی بودنش را تایید می‌کنیم آیا تایید هم می‌کنیم به نفع کشور است؟ دولت معتقد است این اقدام به نفع کشور نیست و ضمن این غیرمتعارف و غیرمعمول است.

*مگر در این ۶ ماه چه اتفاقی افتاده است؟ گفتند که دولت خواهان این اتفاق است. مگر دولت با کسی تعارف دارد؟ حال مشخص شد که چه کسی می‌خواهد. فراموش نکنید شرایط کشور به خصوص منطقه‌ای را باید در نظر بگیریم.

*در دی ماه دیدید که دشمنان چقدر خوشحال شدند، اگر فکر می‌کنید تقویت توان نظامی برای اقتدار کافی است اشتباه است، توان داخلی هم باید تقویت شود، این کار چه پیامی به دنیا می‌دهد.

*دنیا با خود فکر نمی‌کند چه اتفاقی افتاده که کشور سه وزارت‌خانه ندارد؟! می‌گویند وزرا عذرخواهی کنند، وزرای ما آدم‌های پاک دامن هستند، آقای حجتی بهشتی است، کسی مانند آقای ربیعی دلسوز کارگران نیست، شخصی مانند آقای آخوندی وارد به حمل و نقل نیست.

*استیضاح وزیران پیام خوبی ندارد کسانی امروز از چهارشنبه سوری گرفته تا بقیه منتظر نشسته‌اند، سو‌ءاستفاده کنند.

*{آیا راه گفت‌وگوی آیت الله جنتی با دولت بسته است}:خیر این راه بسته نیست، اگر ایشان نظراتی دارند به ما بگویند گوش خواهیم کرد.در خصوص عدم همراهی رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد }: در مجلس قبل هم آقای رئیس‌جمهور همراهی نمی‌کرد و آقای معاون اول این امر را بر عهده می‌گیرد، امروز هم آقای جهانگیری نماینده رئیس‌جمهور است.

*کسانی که بازداشت می‌شوند حتی مجرمان، امانات ما هستند، انتظار ما از عزیزان این است که در صیانت جان و آبروی این افراد اهتمام ورزند. سلام و مسئولان نظام بر این موضوع تاکید دارند و آقای رئیس‌جمهور دستور رسیدگی دادند تا اگر لازم باشد برخوردی صورت بگیرد.

*گاهی اوقات نظام هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند که حقش نیست و اگر لازم باشد مدارک را افشا می‌کنیم .
*{درباره خبر خروج اشیاء تاریخى از موزه‌ها در زمان حمید بقایی }: من از خارج شدن اشیاء تاریخى از کشور بی‌خبرم. مقرر شد هر مسئله‌اى که از دولت گذشته روى داد را به قوه قضاییه ارجاع دهیم تا این قوه، اقدامات لازم را انجام دهد.

* امیدواریم قوه قضاییه این مورد را هم بررسی کند البته ممکن است برخى افراد، موضع طلبکارانه داشته باشند اما ما به قوه قضاییه اعتماد داریم زیرا در چارچوب قانون عمل می‌کند.