واکنش وزارت امور خارجه به نشست غیررسمی شورای امنیت علیه ایران

صافی نیوز / وزارت امور خارجه درباره برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران به درخواست آمریکا و آلبانی بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش صافی، در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران، برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد با ادعای بررسی حوادث اخیر در ایران، که به درخواست آمریکا و آلبانی به عنوان اعضای شورای مزبور، روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه جاری در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، را مصداق بارزی از سوء استفاده دولت آمریکا از سازوکارهای بین المللی برای اغراض غیرقانونی و مداخله جویانه خود در امور داخلی کشورهای مستقل می داند.

در این نشست که با استقبال چندانی از سوی کشورهای عضو سازمان ملل مواجه نشد، تنها سفرای آمریکا و آلبانی در سطح سفیر حضور داشتند. با این حال، آمریکا، با شیوه ای غیر متمدنانه و غیر دموکراتیک، و برخلاف روال متعارف به غیر از خود و چند مدعو معلوم الحال و چند کشور همپیمانش، اجازه سخنرانی به هیچ فرد یا کشور دیگر غیر عضو شورای امنیت را نداد!

اقدام نماینده آمریکا در این جلسه در ممانعت از سخنرانی و قرائت بیانیه نماینده ۱۹ کشور عضو گروه موسوم به دوستان منشور ملل متحد، در حمایت از جمهوری اسلامی ایران، نشان داد که دولت آمریکا حتی در سازمان ملل متحد نیز از دیکتاتوری رسانه ای علیه دولت های مستقل استفاده می کند.

این نشست بار دیگر اثبات کرد که سوءاستفاده مستمر آمریکا از سازوکارهای بین المللی بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنان ادامه دارد و تأسف بار تر اینکه، از مفاهیم متعالی مانند حقوق بشر به منظور اعمال فشار سیاسی علیه دولتهای مستقل استفاده ابزاری شده و استانداردهای دو گانه، بصورت آشکاری اِعمال می شود.

جای تأسف بیشتر آنکه دولت آمریکا، مبنای اصلی تأسیس و فعالیت سازمان ملل متحد، یعنی چند جانبه گرایی و همکاریهای بین المللی را مخدوش نموده و سازوکارهای موجود در سازمان ملل متحد را برای مطامع و منافع سیاسی زیاده خواهانه خود و مقابله با کشورهای مستقل بطور مفرط مورد سوء استفاده قرار می دهد.

با نگاهی گذرا به عملکرد دولت آمریکا در حوزه حقوق بشر، می توان مشاهده کرد که واشنگتن هیچ‌گاه نگران حقوق بشر در جهان نبوده و همواره از آن برای پیگیری اهداف خاص سیاسی بکارگیری کرده است. مصداق این سوءاستفاده و نگاه ابزاری آمریکا به حقوق بشر را، می توان در همین نشست غیررسمی شورای امنیت دید.

برغم آنکه آمریکا در دستیابی به اهداف نامشروع خود در برگزاری این نشست ضدایرانی ناکام مانده است، معهذا جمهوری اسلامی ایران، اقدام آمریکا در سازماندهی این نشست ضدایرانی را، مداخله در امور داخلی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد قلمداد کرده و بر این باور است که چنین اقداماتی نقض صریح منشور سازمان ملل و بر خلاف اصول حقوق بین الملل است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن مردود دانستن سوءاستفاده آمریکا از سازمان ملل متحد و مفهوم متعالی حقوق بشر و نگاه ابزاری به آن برای پیشبرد اهداف سیاسی و مداخله جویانه، تلاش های مستمر این کشور برای ایجاد بی ثباتی در ایران را قویا محکوم می کند.
دولت جمهوری اسلامی ایران، براساس قانون اساسی، تعالیم عالیه اسلام و ارزش های فرهنگی و تمدنی ایرانی، همواره متعهد به ارتقاء و حمایت از حقوق بشر و اجرای تعهدات پذیرفته شده حقوق بشری خود در چارچوب حقوق بین‌الملل بوده و بر حق تشکیل تجمعات مسالمت‌آمیز وفق قوانین و مقررات داخلی تأکید می‌کند.

در همین راستا مداخلات خارجی و کارزار رسانه‌ای بدخواهانه را که در مسیر تحریک و ترویج خشونت و تشویق به اغتشاش در ایران بکارگیری می شود، قویا تقبیح و محکوم می نماید و نگرانی خود را در تاثیر سوء این اقدامات مروج خشونت و ترور، بر صلح و امنیت بین المللی ابراز می دارد.

انتهای پیام/