وزارت ارتباطات به دنبال تولید سیستم عامل داخلی تلفن همراه

صافی نیوز / معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با انتشار فراخوانی از تمام تولید کنندگان داخلی سیستم عامل تلفن دعوت به همکاری آورد. در این فراخوان تأکید شده اشخاصی که تا به امروز حداقل یک سیستم عامل عملیاتی نصب شده روی گوشی هوشمند تولید کرده‌اند، می‌توانند تا تاریخ ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ درخواست همکاری خود را برای معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات ارسال کنند.

به گزارش صافی، همان‌طور که می‌توان حدس زد، این فراخوان به منظور تولید سیستم عامل ایرانی گوشی‌های هوشمند صورت گرفته است.

بر اساس اعلام معاونت فناوری و نوآوری، این فراخوان در راستای اجرای بند ۱۸ اهداف عملیاتی سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و همچنین شناسایی ظرفیت‌های فنی و اجرایی تولید سیستم عامل تلفن همراه هوشمند بومی، صورت گرفت است.

پس از حذف تعدادی از اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه‌های نرم‌افزار آنلاین در سال ۹۷، طرح بومی‌سازی سیستم‌عامل اندروید در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.

اگرچه این طرح از همان ابتدا با انتقاد جدی کارشناسان مواجه شد، اما با ابلاغ طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات تولید گوشی تلفن همراه داخلی به همراه یک سیستم عامل داخلی دوباره در دستور کار قرار گرفت.

در معماری کلان شبکه ملی اطلاعات، فرایند تولید گوشی ایرانی به عنوان یک اکوسیستم کامل در نظر گرفته شده است، چراکه پس از سیستم‌عامل بومی، به ایجاد و توسعه مرورگر ایرانی و همچنین پلتفرم‌های داخلی فعال بر روی این بستر نیز توجه شده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در مهرماه سال ۹۹ طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات را ابلاغ کرد، طرحی که بیش از هر چیز به تولید سیستم عامل ایرانی امن گوشی هوشمند و استقرار خدمات پایه کاربردی با اولویت پیام‌رسان اجتماعی و موتور جستجوی داخلی تأکید داشت.

در این طرح کلان تأکید شده که حداقل ۲۰ درصد از سهم بازار گوشی تلفن همراه هوشمند با سیستم عامل داخلی توسط تولید کنندگان داخلی تأمین شود.

این طرح که پس از شکست سیستم عامل معرفی شده از سمت هواوی با عنوان هارمونی، مسکوت گذاشته شد، دوباره در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/