وزرای راه عراق، سوریه و ایران افزایش همکاری‌ را در تهران بررسی می‌کنند

صافی نیوز - وزیر راه و شهرسازی ایران که در رأس هیاتی به سوریه سفر کرده است از نشست ماه آتی وزرای حمل و نقل ایران، سوریه و عراق در تهران خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل صافی، وزیر راه و شهرسازی ایران در گفت‌وگو با روزنامه سوری الوطن از نشست ماه آتی وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، سوریه و عراق در تهران خبر داد.

«محمد اسلامی» با بیان اینکه نشست مذکور برای بررسی پروژه‌های زیربنایی در سوریه است، گفت: این نشست پس از تشکیل کمیته‌های مشترک برای اجرای این پروژه‌ها و به دنبال ملاقات با «سهیل عبداللطیف» وزیر امور عمومی و مسکن سوریه برگزار می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ایران درباره امکان مشارکت قریب الوقوع شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های بازسازی و پروژه‌های مربوط به حوزه حمل و نقل گفت: موضوع شرکت‌های مشترک سوری-ایرانی به یک قالب و چارچوب جدیدی برای تامین اعتبار و شروع فعالیت نیاز دارد و در حال حاضر چندین شرکت ایرانی به سوریه سفر کرده و برخی پروژه های مطرح را بررسی کردند. امیدواریم در تهران بتوانیم به توافقی درباره ساختار نهایی این شرکت‌های مشترک و ماهیت عملکرد آنها دست یابیم.

اسلامی در دیدار با «علی حمود» همتای سوری خود و در حضور مقامات ذیربط در حوزه حمل و نقل دو کشور به اهمیت سفرش به سوریه به عنوان شاخص اقداماتی راهبردی و نشانگر اراده در توسعه روابط بین دو کشور اشاره کرد و گفت: فرصتی واقعی برای بررسی نیازها و ظرفیت‌های موجود نزد دو کشور وجود دارد تا بخش خصوصی دو کشور با هم همکاری کنند که این امر محرک همکاری اقتصادی شمرده می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان توافقنامه‌های راهبردی درازمدت به امضا رسیده بین تهران و دمشق در ماه نخست سال جاری را نقطه عطفی در روابط تجاری و اقتصادی دو کشور قلمداد کرد و گفت: با این توافقات موضوع‌های اصلی که دو کشور مایل به همکاری در آن هستند مشخص شد.

وی ادامه داد: در موضوع حمل و نقل و با هماهنگی طرفین سوری و عراقی ، کمیته مشترک سوریه و عراق و ایران در سطح مدیران کل ایجاد شد تا کلیه بخش‌های حمل و نقل زمینی ، دریایی ، هوایی و ترانزیتی توسعه یابد.

اسلامی با بیان اینکه از حمود برای بازدید از تهران دعوت کرده است، گفت: دعوتی را هم از وزیر حمل و نقل عراق خواهیم داشت تا نشستی سه جانبه داشته باشیم و توافقنامه سه جانبه‌ای در زمینه حمل و نقل در چارچوب همکاری‌های مشترک بین سه کشور امضا کنیم و تسهیلاتی برای تجار و فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود تا کار خود را راحت‌تر انجام دهند. وزیر راه و شهرسازی ایران بر ادامه حمایت ملت و دولت ایران از ملت سوریه تاکید کرد و گفت: ما برای توسعه همکاری های اقتصادی و بخصوص در زمینه بازسازی سوریه تلاش می‌کنیم زیرا توسعه بخش حمل و نقل از ملزومات توسعه تجارت است.

اسلامی گفت: ما برای توسعه تجارت بین دو کشور باید خط زمینی یا ریلی ایجاد کنیم ما این موضوع را به طور جدی پیگیری کردیم و نشست‌هایی با طرف‌های سوری و عراق در زمینه راه آهن داشته ایم. اعضای کمیته و بخصوص طرف عراقی ما را به ایجاد خطوط ریلی بین سه کشور ترغیب کرده اند.

از سوی دیگر علی حمود، وزیر حمل و نقل سوریه هم گفت: کمیته‌های مشترک بین دو کشور در نظر دارد  ایجاد یک شرکت حمل و نقل زمینی مشترک برای فعال کردن ناوگان حمل و نقل زمینی به منظور انتقال مواد و مبادلات اقتصادی و تجاری بین دو کشور را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: ما باید برای توسعه راه‌های حمل و نقل بین سوریه و ایران آماده باشیم بخصوص از زمانی که افتتاح معابر و جاده بین المللی کامل شود. ما در حال افزایش ظرفیت عبور و مرور ترافیک از طریق راه آهن سه گانه ایران عراق عراق سوریه هستیم.

حمود بر اهمیت تقویت بنادر سوریه و اتصال آنها به یکدیگر از طریق راه‌های شوسه و راه آهن و تشویق سرمایه گذاری و توسعه در پروژه‌های حمل و نقل ویژه پس از آزادسازی مناطق بزرگ توسط ارتش سوریه و با نزدیک شدن به پیروزی نهایی بر تروریسم و گشایش راه‌های بین‌المللی که در سال‌های گذشته به دلیل تسلط گروه‌ای تروریستی بر آنها بسته شده بود، تاکید کرد.

وزیر راه سوریه تاکید کرد: وزارت حمل و نقل سوریه تلاش می‌کند که  طرف ایرانی در بازسازی سوریه شریک اقتصادی باشد و از تخصص تکنسین‌های آن به ویژه در زمینه‌های حمل و نقل، راه شوسه و راه آهن بهره مند شویم. وی افزود: ما به توافقنامه‌های همکاری و جلسات کمیته سوریه و ایران امیدواریم.

وزیر حمل و نقل سوریه پروژه حمل و نقل ریلی بین سوریه، ایران و عراق را به عنوان نشانگر پیروزی مردم در جبهه مقاومت خواند و ابراز امیدواری کرد این پروژه در اسرع وقت انجام شود.

انتهای پیام/ص