وزیر کشور:

امنیت بستر رشد، شکوفایی و تعالی انسان است

صافی - وزیر کشور گفت: امنیت بستر رشد، شکوفایی و تعالی انسان است و در شرایط امن، فعالیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی، صنعتی و تولید فناوری می‌تواند رشد کند.

«عبدالرضا رحمانی فضلی» روز دوشنبه در نخستین همایش ملی معماری دفاعی – امنیتی نظام اسلامی در افق ۱۴۰۴ به موضوع مردم و امنیت اشاره کرد و اظهار داشت: وی یادآور شد: اولین مسئله این است که این اجزا را به خوبی بشناسیم.

وی با بیان این که نگاه ساختارگرایانه کامل ترین نگاه در تمامی مسائل است، افزود: با توجه به این نگاه، باید به دنبال اجزا، کارکردها و رابطه بین آنها باشیم.

وزیر کشور ادامه داد: بر این مبنا انسان را باید به عنوان یک متغیر وابسته و بقیه مولفه های آن را به عنوان متغیرهای مستقل در نظر بگیریم زیرا محور اصلی تغییر، تحول و اقدام انسان است.

رحمانی فضلی با یادآوری این که انسان کامل، انسان توحیدی و دینی است، یادآور شد: بر این مبنا انسان نشاندهنده جامعیت، قدرت، کمال و زیبایی در خلقت عالم هستی است.

وی ادامه داد: کمال گرایی انسان را از ذات خداوند استنباط می کنیم و انسان به عنوان یک موجود با دنبال کمال گرایی و غایت اندیشی است.

وزیر کشور جامعه را به عنوان یک منظومه تعریف کرد و گفت: مولفه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، علم، آگاهی، دانایی، تکنولوژی، برنامه ریزی و مدیریت، مولفه‌ها و عناصری هستند که قابلیت های این انسان را میتواند به فعلیت در بیاورد.

وزیر کشور تاکید کرد: ما با انسان های فاعل در جامعه مواجه هستیم که دارای قابلیت‌های زیادی هستند، این که چگونه می‌توانیم این قابلیت ها را به فعلیت دربیاوریم بستگی به نوع ارتباط و مناسبات این اجزا در درون آن منظومه دارد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن امنیت در کنار انسان بعنوان یک متغییر وابسته بستگی به نقش آفرینی، عملکرد و کارکرد بقیه مولفه ها دارد.

وی افزود: امنیت در شرایط کنونی انقلاب بسیار مهم است و ما آن را باید به عنوان یک عامل موثر و مهم در همه برنامه ریزی ها مدنظر داشته و مورد توجه قرار می دهیم.

وزیر کشور تاکید کرد: امنیت بستر رشد، شکوفایی و تعالی انسان است و در شرایط امن فعالیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی، صنعتی و تولید تکنولوژی می‌تواند رشد پیدا کند.

وی یادآور شد: امنیت کلی در گرو امنیت های جزئی و موردی است و اگر حاصل نشود نمی توانیم دم از امنیت زده و مردم را با خود همراه و اقناع کنیم.

وزیر کشور مقاومت مردم در هشت سال جنگ و تحریم را مبتنی بر اعتقادات مذهبی آنان دانست و گفت: باید بدانیم وقتی حکومت ایجاد می کنیم، کمال گرایی انسان را در نظر بگیریم و به عنوان یک وظیفه برای رضایتمندی و اقناع سازی مردم تلاش کنیم.

رحمانی فضلی افزود: اگر مردم احساس کنند که در شرایط سیاسی، پاسخگویی، انتقال قدرت، امکان رقابت و شفافیت در بروز و ظهور صحنه های سیاسی فراهم است، در عرصه سیاسی مشارکت واقعی خواهند داشت.

وی تاکید کرد: بر اساس این مشارکت ما می توانیم عنصر سیاسی در جامعه را به یک جریان تعمیق بخشی اهداف سیاسی نظام تبدیل کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: اگر مردم احساس نکنند که توزیع قدرت به عدالت است، حتما در حوزه سیاسی رضایت مندی ایجاد نمی شود.

رحمانی فضلی به عرصه اقتصادی اشاره و تاکید کرد: به عنوان حکومت‌ موظف هستیم که امکانات زیست و حیات انسان ها را فراهم کنیم.

وی با بیان این‌که با مفسده اقتصادی باید مبارزه کنیم، یادآور شد: هر فردی که توان و استعداد اقتصادی را بصورت شایسته دارد باید امکان بالندگی برای وی فراهم شود.

وزیر کشور ادامه داد: اگر جامعه مبتنی بر رانت و فساد، سوءاستفاده ها و دخالت ها باشد، برگزیدگان خاص حضور خواهند داشت. برگزیدگان خاص حتما شایستگان نخواهند بود در نتیجه در جامعه مواجه با عدم رضایت خواهیم بود.

رحمانی فضلی تصریح کرد: عدم رضایت در جامعه به معنی عدم همدلی و عدم مشارکت خواهد بود

وی به حوزه اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: در کشور جمهوری اسلامی ایران ساختار اجتماعی، ساختاری متنوع و متکثر است و می توان انسان های مختلف با زبان، نژاد و مذهب را در جای‌جای جغرافیای ایران مشاهده کرد.

وزیر کشور گفت: در عرصه اجتماعی مشارکت مردم وقتی حاصل می‌شود که جامعه احساس کند عدالت اجتماعی وجود دارد. در صورت فقدان عدالت اجتماعی تبعیض ایجاد می شود.

رحمانی فضلی افزود: اگر مسائل اجتماعی را در مظاهر رخداد های اجتماعی بیاوریم و در بعد منفی به عنوان آسیب اجتماعی تعریف کنیم با مصیبت بزرگی مواجه می شویم.

وی به برگزاری هفت جلسه در حوزه اجتماعی با حضور رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان به عنوان مدیر و هدایتگر جامعه خوب ایفای نقش می‌کند و ما هم باید در ذیل ایشان بتوانیم نقش خود را ایفا کنیم.

وزیر کشور تاکید کرد: اصالت ما برای حفاظت و صیانت از جامعه اسلامی از اعتقاد، ایمان، اخلاص و اخلاق نشات می گیرد و ما از این حیات طیبه صیانت کنیم و خود را مستحکم کرده و مقابل دشمنان بایستیم.

رحمانی فضلی یادآور شد: اگر بخواهید در حوزه رضایت مندی انسان تلاش کنید، خود به خود مرزهای جغرافیایی در این تحلیل برداشته می شود، در این هنگام پیوند بین مردم ایران با مردم سوریه، عراق، لبنان، یمن، عربستان و همه کسانی که موحدانه نگاه می‌کنند، پیوند برقرار می شود.

وی ادامه داد: بوسیله این شیوه و تحلیل جبهه اسلام در جغرافیای خاص نخواهد بود و در هر کجا که مومنی باشد خود را متولی می‌داند که از این حیات طیبه دفاع کند.
وزیر کشور با بیان این که ما در طی چهل سال گذشته با تهدیدات مختلفی روبرو بودیم، خاطرنشان کرد: استکبار جهانی و در راس آن آمریکا امروز پس از ۴۰ سال همه راه های رفته شده از جمله تحریم، تهدید نظامی، جنگ روانی، اجماع سازی سیاسی و … را یک بار دیگر طی می کند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: مردم موحد همه این تجربه ها را اندوخته اند و شناخت آنها از دشمن بیشتر شده است و از معادلات بین المللی به خوبی آگاه هستند. البته تا زمانی که جبهه حق وجود دارد، جبهه باطل نیز خواهد بود.

وی تصریح کرد: ما به عنوان کسانی که صیانت کنندگان از جبهه حق همیشه باید آمادگی کامل و لازم را در دفاع از حقانیت داشته باشیم.