نماینده مجلس:

وضعیت اینترنت ربطی به طرح صیانت ندارد

صافی نیوز / لطف الله سیاهکلی گفت: مجلس وظیفه خود را انجام می‌دهد. بحث سوال، نظارت و استیضاح است. اگر مجلس در رابطه با گرانی و کندی اینترنت قانع نشود از ظرفیت قانونی خودش استفاده خواهد کرد.

به گزارش صافی به نقل از برنا، «لطف الله سیاهکلی»، نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون تنظیم مقررات مجلس در گفت‌‌وگو با برنا، در رابطه با افزایش قیمت اینترنت و نارضایتی مردم، گفت: اینترنت حتما گران شده و به‌خاطر این است که اپراتورها بسته‌های رایگانشان را حذف کردند. ما نه تنها در کنار مخالفت با بسته‌هایی که رایگان آن حذف شده، مخالف افزایش قیمت اینترنت هم هستیم و ما مخالف این اتفاقیم، تذکرات لازم را داده‌ایم و در حال پیگیری هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که، کندی اینترنت به اجرای طرح صیانت بر‌می‌گردد گفت: خیر، طرح معروف به صیانت، در کمیسیون است و هنوز به مرحله ابلاغ نرسیده است. ابتدا باید تبدیل به قانون شود و سپس به مرحله ابلاغ و اجرا برسد. که به پایان امسال نیز  نخواهد رسید. در واقع طرح صیانت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مسئولیت افزایش قیمت و کندی سرعت اینترنت دقیقا متوجه وزیرارتباطات است. اگر غیر از گفته ما باشد، ایشان باید بگوید دلیل کندی سرعت اینترنت طرح صیانتی است که بنده مجری آن هستم. چنین حرفی نمی‌زند و می‌گوید که اینترنت گران نشده اما بسته‌های حمایتی حذف شده است.

سیاهکلی در رابطه با اظهار نظر وزیر ارتباطات منبی بر افزایش کیفیت و سرعت اینترنت تاکید کرد: مسئولیت این کار با وزیر ارتباطات است و مستقیما به ایشان مربوط می‌شود. ایشان باید توضیح بدهد و اگر گران کرده چرا و به چه دلیل گران شده است. باید پاسخگوی مردم باشند و بگویند که چرا مردم بیشتر پول پرداخت می‌کنند. یک بار بیایند در تلویزیون و در رسانه شفاف توضیح بدهند.

نماینده مردم قزوین در رابطه با نامحدود بودن حجم استفاده از اینترنت در سراسر دنیا و محدود بودن آن به چند گیگ با هزینه بالا در ایران گفت: بله، دقیقا همین‌طور است. شما به عنوان مصرف‌کننده یک ظرفیت خریداری می‌کنید و باید آن ظرفیت را استفاده کنید. البته ما دو فاکتور در مصرف اینترنت داریم. سرعت و ظرفیت. ظرفیتی که دارید اگر زمانش کم باشد با سرعت طولانی‌تر آن را مصرف می‌کنید، اگر سرعت زیاد باشد زمان زودتری آن را مصرف می‌کنید، این دو فاکتور در قیمت موثراند. اما اصلی‌ترین  و مهم‌ترین موضوع، آن ترافیک و ظرفیت است و ظرفیتی که شما می‌خرید معیار اینترنت شما است.

سرمایه اپراتورها از کجا آمده؟ تا دیروز بذل و بخشش می‌کردند امروز گران می‌فروشند

عضو کمیسیون صنایع در مورد این‌ که دیگر کشور‌ها همراه با سرعت اینترنت، کیفیت و ظرفیت مناسب آن را نیز دارند، اظهار داشت: بله، موافق این موضوع هستم. اما بحثی که اپراتور‌ها و مسئولین دارند این است که می‌گویند، به دلیل این که درآمدشان پایین است و زیرساخت‌هایی که  باید ساخته شود هزینه زیادی دارد؛ می‌خواهند گران کنند. بنده این حرف را قبول ندارم، چطور می‌شود در چند هفته گذشته همه اپراتورها و خدمات دهندگان این حوزه‌ها با بسته‌های تشویقی کار می‌کردند، اما امروز نه تنها بسته‌های تشویقی را نمی‌دهند، بلکه قیمت اینترنت را هم افزایش می‌دهند. به دلیل این‌که زیر ساخت بسازند. پس تا امروز این پول‌ها را چه کار می‌کردند که زیرساخت نساختند؟ شرکت‌هایی که امروز ادعا می‌کنند اینترنت نمی‌صرفد، بگویند روزی که کارشان را شروع کردند چه مقدار سرمایه داشتند و امروز چه مقدار سرمایه دارند. این سرمایه از کجا آمده؟ پول چاپ کردند یا گنج پیدا کردند؟ این پول مردم است و باید پاسخگو باشند.

وی در رابطه با این که مجلس در این موضوع تا کنون ورود کرده است یا خیر افزود: بله؛ ما دعوت کردیم و توضیح دادند، اما توضیحات آن‌ها را نپذیرفتیم. این موضوع به سمت سوال از وزیر کشیده می‌شود، مجلس وظیفه خود را انجام می‌دهد. بحث سوال، نظارت و استیضاح است. اگر مجلس قانع نشود از ظرفیت قانونی خودش استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام/