وعده رئیس کل بانک مرکزی برای انحلال بانک‌های ناتراز

صافی نیوز / یکی از وعده‌هایی که فرزین اخیرا در راستای نظم بخشی به سیستم بانکی و جلوگیری از افزایش پایه پولی و نهایتا نقدینگی داده است، انحلال بانک‌های ناتراز است که تا نیمه امسال شاهد منحل شدن چند بانک خواهیم بود.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، یکی از دلایل افزایش پایه پولی و نقدینگی، اضافه برداشت بانک‌ها و خلق پول از سوی آن‌هاست. موضوعی که محمدرضا فرزین – رئیس کل بانک مرکزی – چند روز گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر خود درباره آن به صراحت صحبت کرد.

وی با تاکید بر اینکه قطعا امسال و تا نیمه اول چند بانک ناتراز منحل خواهند شد و نام آن‌ها را اعلام خواهیم کرد، گفت: اگر بخواهیم تامین پولی و مالی را به روش غیرتورمی انجام دهیم باید بانک‌ها سرمایه‌شان افزایش پیدا کند و بانک‌هایی که کفایت سرمایه لازم را ندارند و اضافه برداشت دارند باید بدانند که اگر نتوانند ناترازی‌شان را حل کنند به سمت انحلال حرکت خواهند کرد. در این زمینه فهرست بانک‌های ناتراز و اقدامات لازم را در این زمینه به دولت داده‌ایم و درباره چند بانک این کار شروع شده است.

فرزین با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم که بانک‌های ناتراز به فعالیت‌شان ادامه دهند و خلق پول کنند، گفت: درباره پرداخت تسهیلات در سال جدید نیز به دنبال این هستیم که آن را تقویت کنیم. البته اگر بخواهیم نقدینگی را کنترل کنیم باید تسهیلات بانکی را از نوع تکلیفی و غیرتکلیفی کنترل کنیم و لازمه آن تقویت نظارت بانک مرکزی است.

البته به گفته رئیس کل بانک مرکزی، قاعده‌ای در این زمینه به نام قاعده گزیر وجود دارد به معنی اینکه بانک مرکزی ضامن پول‌ها و سپرده‌های مردم در بانک‌هایی است که منحل می‌شوند و تا ریال آخر پول‌های مردم به آنها بازگردانده خواهد شد.

بنابراین امسال شاهد انحلال بانک‌هایی خواهیم بود که به رشد پایه پولی، افزایش نقدینگی و نهایتا تورم دامن می‌زنند و باید دید این سیاست چگونه اجرایی خواهد شد و بانک‌های منحل شده در کدام بانک‌ها ادغام می‌شوند؟

انتهای پیام/