گزارش صافی؛ ‏

وعده گاهی به نام«هفته دولت»/پروژه هایی که درصف انتظار پیر شده اند

صافی نیوز - تبریز- هفته دولت سال ها است که به وعده گاهی برای مسئولان تبدیل شده و در کنار تمامی افتتاح ها، افتتاح نشدن ها و ‏بدقولی های فراوانی را هم به دنبال دارد.‏

صافی– گروه استان ها- فائزه زنجانی: هفته دولت شاید برای عموم مردم یادآور شهیدان رجایی و باهنر باشد اما برای خود دولتمردان و مسئولان رنگ و بوی دیگری هم دارد و سال هاست که این هفته تبدیل به وعده گاهی برای افتتاح، کلنگ زنی و بهره برداری از پروژه های عمرانی، شهری و روستایی شده و رنگ و بوی وعده های مسئولان را به خود گرفته است.

سخنان و وعده های مسئولان در نشست ها و گفتگوهای خبری در خصوص زمان افتتاح ها کمتر زمانی است که به جمله « هفته دولت سال آینده افتتاح خواهد شد» ختم نشود و گاه سال ها و سال ها از این هفته می گذرد اما طرح عمرانی با قوت سر نقطه اول باقی می ماند.

استان آذربایجان شرقی نیز همواره در هفته های دولت، پر از اخبار مربوط به کلنگ زنی و افتتاح طرح های مختلف و لبریز از اخبار مربوط به افتتاح نشدن ها است؛ افتتاح نشدن پروژه هایی که مردم استان سال ها منتظر شنیدن خبر بهره برداری از آن ها هستند.

طرح های کوچکی که به آمارها می افزاید

حالی می خواهیم نگاهی به آمار طرح های افتتاح شده هفته دولت چند سال گذشته با سال جاری داشته باشیم. تعداد طرح های افتتاحی در هفته دولت سال ۹۶، هزار و ۵۸۰ طرح و میزان اعتبار اختصاص یافته به آن نیز هشت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بوده است.

تعداد طرح های هفته دولت سال ۹۷ نیز توسط معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایان شرقی سه هزار و ۶۰۰ طرح عنوان شده که یک هزار و ۷۰۰ مورد آن مربوط به روستاهای استان میشد البته در آن زمان و درگزارش رحمتی و یا دیگر مسئولان استان مبلغ کل سرمایه گذاری ها اعلام نشد.

d988d8b9d8afd987 daafd8a7d987db8c d8a8d987 d986d8a7d985d987d981d8aad987 d8afd988d984d8aa d9bed8b1d988da98d987 d987d8a7db8cdb8c 5d7c963d7f0ae

اما امسال طبق گفته پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی همزمان با هفته دولت ۷۸۹ پروژه عمرانی، خدماتی و اقتصادی در استان افتتاح شده که اعتبار اختصاص یافته به این طرح ها در حدود ۳۴ هزار میلیارد ریال عنوان شده است که از این تعداد طرح، ۴۳۴ پروژه مربوط به مناطق روستایی می شود.

 هر چند شاید بتوان سفر رئیس جمهور به استان را در مرداد ماه سال جاری و افتتاح شدن هزار و ۶۸ طرح با اعتبار ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی را دلیلی برای پایین بودن تعداد طرح های افتتاحی در هفته دولت سال جاری دانست.

پروژه هایی که باید افتتاح می شد اما نشد

با وجود اینکه این میزان از طرح های اجرایی شده در استان توسط مسئولان مختلف را نمی توان نادیده گرفت اما اگر از کنار تمامی طرح های خرد و کوچک افتتاح شده بگذریم، به چندین پروژه عمرانی مهم و اساسی در استان می رسیم که شاید تمامی مردم انتظار شنیدن خبر بهره برداری از آن ها را در طول هفته دولت داشتند اما به خواسته خود نرسیدند.

بزرگراه اهر- تبریز، خط آهن میانه- تبریز و آزادراه تبریز- بازرگان  سه طرح مهم در استان هستند که وعده های مسئولان زیادی را در طول سال ها به خود دیده و «هفته های دولت» فراوانی را پشت سر گذاشته اند اما هم اکنون نیز خبری از افتتاحشان به گوش نمی رسد.

 البته تعداد پروژه های در صف افتتاح را در طول سال ها نمی توان منحصر به این سه طرح دانست اما این سه را می توان مهم ترین پروژه های در صف عنوان کرد.

پروژه ای که ۱۲ هفته دولت را پشت سر گذاشته است

عملیات اجرایی بزرگراه اهر- تبریز از سال ۸۷ آغازشده و درست از همان سال وعده‌های مسئولان کشوری و استانی در خصوص اتمام آن از یکدیگر پیشی گرفته و هر کدام، تاریخی برای اتمام این پروژه اعلام کرده‌اند تا بزرگراه اهر- تبریز پس از یازده سال به موقعیت امروز خود برسد و وعده‌های مسئولان مختلف را با خود به یادگار داشته باشد.

d988d8b9d8afd987 daafd8a7d987db8c d8a8d987 d986d8a7d985d987d981d8aad987 d8afd988d984d8aa d9bed8b1d988da98d987 d987d8a7db8cdb8c 5d7c963faac57

آمار تصادفات و به دنبال آن کشته و زخمی‌های این جاده، بسیار بالا بوده و کمتر خبر تصادفی از جاده‌های استان شنیده می‌شود که اثری از جاده اهر- تبریز در آن نباشد و همین باعث شده تا این جاده در طول چندین سال نام جاده مرگ به خود بگیرد.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص این پروژه می گوید: طول این مسیر ۸۵ کیلومتر است که تاکنون ۶۲ کیلومتر از این مسیر زیر بار ترافیک رفته و به استثنای چند کیلومتر به دلیل اختلاف سطح بالا، ۲۰ کیلومتر باقی‌مانده تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدرضا پورمحمدی بر اهتمام جدی پیمانکاران و دستگاه‌ های مسئول برای بهره‌ برداری از این بزرگراه تا پایان سال جاری تأکید کرده و می گوید: ۲۰ کیلومتر از این بزرگراه در دو سال گذشته اجرا شده و فعالیت‌ های عمرانی در این مسیر به شکل جدی در حال انجام است.

راه آهن میانه – تبریز ۱۹ سال در صف انتظار

پروژه شبکه ریلی راه آهن میانه – تبریز یکی از قدیمی ترین پروژه های کشور است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن آغاز شده ولی تاکنون به بهره برداری نرسیده است و وعده های مختلف سه رئیس جمهور و استانداران زیادی را به خود دیده و قول های فراوانی برای افتتاح تا هفته های دولت یا پایان سال ها دریافت کرده است؛ وعده هایی که بعد از گذشت ۱۹ سال باز هم محقق نشده  اند.

d988d8b9d8afd987 daafd8a7d987db8c d8a8d987 d986d8a7d985d987d981d8aad987 d8afd988d984d8aa d9bed8b1d988da98d987 d987d8a7db8cdb8c 5d7c964061d4f

این خط آهن برای اولین بار در کشور به صورت دو خط ریلی احداث شده است و برای کوتاه کردن مسیر ریلی شمال شرق کشور و اتصال به کشورهای ترکیه و آذربایجان بسیار موثر بوده و مسیر تبریز به تهران را تا پنج ساعت کاهش می‌دهد.

اواخر مرداد ماه سال جاری بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر به تبریز و بازدید از این پروژه، ۱۳۲ کیلومتر از مسیر میانه به بستان آباد را آماده بهره برداری دانسته و زمان بهره برداری از آن را « به زودی » عنوان می کند.

محمدباقر نوبخت می گوید: در ادامه این طرح ریلی ۴۴ کیلومتر دیگر نیز تا مسیر تبریز ادامه خواهد داشت که در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد؛ در این رابطه مشکل اعتباری وجود ندارد و به زودی ۴۰ میلیارد تومان نیز به این طرح پرداخت می‌شود.

آزادراه تبریز – بازرگان؛ پروژه ای با وعده های فراوان

آزادراه تبریز- مرند- بازرگان به عنوان یکی از مسیرهای احیا کننده جاده ابریشم بخشی از آزادراه تهران – بازرگان به شمار می رود که مسیر میان تهران و مرز بازرگان را کوتاه تر کرده و با اتصال به مرز کشور ترکیه و پس از آن کشورهای اروپایی، شبکه ترانزیتی شرق به غرب را تکمیل می‌کند.

d988d8b9d8afd987 daafd8a7d987db8c d8a8d987 d986d8a7d985d987d981d8aad987 d8afd988d984d8aa d9bed8b1d988da98d987 d987d8a7db8cdb8c 5d7c96412907a

محور تبریز- بازرگان از نظر ترافیک بین‌المللی در مسیر آسیا – اروپا قرار گرفته که از نظر رشد ترانزیت و حمل و نقل بین المللی کالا اهمیت زیادی دارد.

مجید خدابخش، استاندار سابق آذربایجان شرقی، هفته دولت سال جاری را زمانی برای افتتاح محور از تبریز تا صوفیان دانسته بود که حالا خبری از این افتتاح ها به گوش نمی رسد.

نوبخت در سفر اخیر خود به تبریز گفته بود که این پروژه نه تنها مشکل پیمانکار ندارد بلکه حتی مشکل سرمایه گذار هم ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره ای به ۳۷ کیلومتر ابتدایی راه می گوید: امیدواریم ۳۷ کیلومتر اول این بزرگراه در آینده نزدیک که به احتمال زیاد سال آتی خواهد بود، به اتمام برسد.

هفته دولت سال هاست که به نمایشگاهی از ارائه توانمندی ها و خدمات دولت در شهرهای مختلف تبدیل شده است و طبق آمار مسئولان هزاران پروژه در طول این هفته در تک تک استان ها عملیاتی می شود اما آنچه مردم انتظار دارند شنیدن خبر افتتاح و بهره برداری از پروژه های بزرگی است که سال های سال زیر بار وعده های مسئولان کمر خم کرده و پیر شده اند.

انتهای خبر/