٢/٩ میلیون دوز واکسن کرونا فردا به ایران می رسد

صافی نیوز / محموله‌ای حاوی ٢/٩ میلیون دوز واکسن کرونای آسترازنکا عصر فردا (اول مرداد) از کشور ژاپن به ایران وارد خواهد شد.

به گزارش صافی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فردا عصر محموله‌ای حاوی ٢.٩ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از کشور ژاپن به ایران وارد خواهد شد. این محموله در قالب قرارداد کواکس و با توجه به وضعیت شیوع کرونا و روابط ایران و ژاپن وارد کشور می‌شود.

پیشتر دولت ژاپن به طور رسمی اعلام کرده بود که ١١ میلیون دوز واکسن آسترازنکا ساخت این کشور را از طریق کواکس به کشورهای مختلف اهدا می‌کند. بنا بر اعلام سفارت ژاپن در تهران، پس از انجام تمام هماهنگی‌ها ٢/٩ میلیون دوز به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده خواهد شد. سفارت ژاپن اعلام کرده است که این اهدا با توجه به رابطه دوستانه ژاپن و ایران و براساس وضعیت فعلی ویروس کرونا در ایران صورت گرفته است.

ایران ١۶/٨ دوز واکسن از کوواکس خریداری کرده است و تاکنون ٢ محموله واکسن آسترازنکا وارد ایران شده است، محموله نخست حاوی بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا (ساخت ایتالیا) از مجموعه کوواکس بود که وارد ایران و تزریق شده است، اولین محموله واکسن کرونای خریداری‌شده از طریق سازوکار کوواکس، هم در قالب ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن از کره جنوبی وارد کشور شده است.

کوواکس سازوکاری به مدیریت مشترک «ائتلاف برای نوآوری در حوزه آمادگی برای اپیدمی» (CEPI)، «اتحاد جهانی برای واکسن و ایمن‌سازی» (GAVI) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) است که در آن صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) نقش کلیدی در ارسال واکسن بر عهده دارد، تضمین توزیع عادلانه واکسن کرونا در جهان از طریق پروژه کوواکس، اولویت بسیار مهم سازمان جهانی بهداشت و شرکای آن است.

از ۱۵ بهمن ۹۹ تا ۳۱ تیر۱۴۰۰ به تعداد ۲۴ محموله واکسن کووید ۱۹ وارد کشور شده است. امروز محموله بیست و چهارم به میزان یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۴۰۰ دوز وارد کشور شد و پس از انجام تشریفات گمرکی به صورت حمل یکسره و در پای پرواز، در اختیار نمایندگان وزارت بهداشت قرار گرفت.

مجموع واکسن های وارداتی تا به امروز از مرز ۱۳ میلیون دوز گذشت و به تعداد ۱۳ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۶۰۰ دوز رسید.

انتهای پیام/